Onderwerp: schilfertjes in meringue creme..?
Hallo allemaal,
Ik maak altijd Swiss meringue creme om mijn taarten mee af te smeren en deze smaakt altijd heerlijk en lekker luchtig.
Nu merk ik de laatste 2 keer nadat ik mijn taarten had afgesmeerd en een paar uur later er nog ééns met een spatel over heen gaat om hem strak te maken dat ik er wat vlokjes in zie...? iemand enig idee wat dit is en hoe dit kan?
Ik dacht eerst dat ik de vorige keer de boter niet zacht genoeg had laten worden, maar deze keer zag ik het weer.
Ik doe de eiwtitten met de suiker in een glazen kom en zet deze bovenop een pannetje water die zachtjes borrelt, en blijf met een garde roeren totdat het mengsel 70 graden heeft bereikt.
Hierna gooi ik het mengsel over in mijn mengkom en meng de inhoud zeker wel 10 min, dan nog is mijn kom warm en laat ik hem even stil staan om verder af te laten koelen en daarna meng ik het nog eventjes door en voeg ik de boter langzaam toe.
Ik zag gisteren toen ik het eiwitmengsel al stijf had en nog aan het doorkloppen was (omdat hij verder moest afkoelen) dat ik her en der ook wat vlokjes zag, is dit normaal of doe ik iets verkeerd?
Ik hoor het graag van jullie.
P.s: Nadat de meringue creme klaar is dan is deze echt wel luchtig en zacht romig, gewoon lekker, je ziet dan echt geen vlokjes, pas nadat deze op de taart de koelkast in is geweest en ik later het overtollige creme nog verwijder om de taart strak te maken met een spatel, zie je her en der een stipje/vlokje.
Groetjes Astrid.