1 Laatst bewerkt door astap79 (27-09-2015 13:00)

Onderwerp: schilfertjes in meringue creme..?

Hallo allemaal,

Ik maak altijd Swiss meringue creme om mijn taarten mee af te smeren en deze smaakt altijd heerlijk en lekker luchtig.
Nu merk ik de laatste 2 keer nadat ik mijn taarten had afgesmeerd en  een paar uur later er nog ééns met een spatel over heen gaat om hem strak te maken dat ik er wat vlokjes in zie...? iemand enig idee wat dit is en hoe dit kan?
Ik dacht eerst dat ik de vorige keer de boter niet zacht genoeg had laten worden, maar deze keer zag ik het weer.

Ik doe de eiwtitten met de suiker in een glazen kom en zet deze bovenop een pannetje water die zachtjes borrelt, en blijf met een garde roeren totdat het mengsel 70 graden heeft bereikt.
Hierna gooi ik het mengsel over in mijn mengkom en meng de inhoud zeker wel 10 min, dan nog is mijn kom warm en laat ik hem even stil staan om verder af te laten koelen en daarna meng ik het nog eventjes door en voeg ik de boter langzaam toe.
Ik zag gisteren toen ik het eiwitmengsel al stijf had en nog aan het doorkloppen was (omdat hij verder moest afkoelen) dat ik her en der ook wat vlokjes zag, is dit normaal of doe ik iets verkeerd?

Ik hoor het graag van jullie.

P.s: Nadat de meringue creme klaar is dan is deze echt wel luchtig en zacht romig, gewoon lekker, je ziet dan echt geen vlokjes, pas nadat deze op de taart de koelkast in is geweest en ik later het overtollige creme nog verwijder om de taart strak te maken met een spatel, zie je her en der een stipje/vlokje.

Groetjes Astrid.

2

Re: schilfertjes in meringue creme..?

Vlokjes betekent meestal schiften. Eenmaal op de taart is de enige optie erafhalen en opnieuw beginnen. Als je dit al hebt in je kom, dan zou je het mengsel weer au bain marie met een handmixer al mixend kunnen verwarmen: omdat vet en water dan gezamelijk verwarmd wordt komt het weer "tot elkaar".

Perhaps when we find ourselves wanting everything,
It is because we are dangerously near to wanting nothing - Sylvia Plath

3

Ik heb dit ook gehad en ben daarom gestopt met de MBC. Ik had, en heb, niet het idee dat het aan schiften ligt. Ik dacht eerst dat de eiwitpoeder niet goed was opgelost en zeefde de poeder door een hele fijne zeef. Hiep ook niet echt. Ik had hetzelfde als jij, Astrid... pas toen ik de tweede laag erop wilde smeren zag ik de stukjes. Ook niet bij het erop smeren. Heel raar..

4 Laatst bewerkt door astap79 (27-09-2015 14:59)

bedankt voor jullie reakties..

Het is inderdaad niet schiften, dat zou ik wel herkennen. (weet niet goed hoe ik het moet uitleggen)
Het zit hem al in het eiwitmengsel ...de botercreme is echt lekker romig en zeker niet geschift.
Met de botercreme erop smeren zie je er idd ook niets van..pas als de botercreme hard is geworden en ik er wat van af schraap om hem glad en strak te maken zie je hele kleine dingetjes.. snap het niet :)
Als ik de botercreme naderhand proef dan is hij heerlijk romig en zacht...echt geen stukjes.

Ik vind juist deze creme heel erg lekker, zou geen ander alternatief weten. ( 1:1 vind ik niks. )

even een foto erbij, moeilijk te zien hoor, maar als je goed kijkt zitten ze her en der..

http://s29.postimg.org/iuf033ucz/DSC_3537.jpg

5 Laatst bewerkt door Esther68 (27-09-2015 15:08)

Ik zie niks op de foto, maar weet wel wat je bedoelt. Lijkt wel of er mini rijstkorreltjes, maar dan zacht, in zitten. Zijn iets donkerder van kleur dan de MBC. Ik vind de MBC juist minder lekkerder dan de bc 1:1 (gebruik trouwens alleen 1:1 bc omdat het moet  ;). Al vind ik poedersuiker+roomboter erg lekker bij de poffertjes  :9 ) maar de toeven van MBC vind ik wel een mooiere structuur hebben dan de bc van mix. Als er tenminste geen stukjes tussen zitten dan  ;).

Het klinkt mij als, gestold eiwit, in de oren.

Groetjes Kirsten

7

zou ik dan het mengsel te heet hebben? ik verwarm het tot 70 graden.
Het lijkt daar idd wel op Bakmijntaart, je proeft er alléén niets van en voelt ook geen structuur op de tong bij het eten, alleen dat het romig is.

Iemand een tip om dit de volgende keer niet meer te krijgen ? :D

8

Is dat niet omdat je de spatel warm maakt waarmee je nog eens extra glad wil smeren?
Ik heb dat bij de bc 1:1 dat ik precies dan wat vlekjes zie en dacht dat dit de reden was. Maar misschien doe ik iets mis want ben echt maar een beginner.

9

hoi Melou,

Ik denk het niet, want ik maak mijn spatel niet warm, ik houdt de scraper stevig vast en schraap hem zo strak.
Het lijkt inderdaad wel op gestold eiwit, maar zou niet weten hoe dit komt.
Ik ga de volgende keer er maar extra op letten en de eiwitten en het suiker vooraf heel goed mengen, ( wat ik al dacht te doen ) en langzaam verhitten tot 70 graden.
Ik zou anders niet weten wat ik verkeerd doe, ik blijf ook continu met een garde roeren zodat het mengsel niet stil staat.

10

Ik roer ook constant en zie tijdens het maken helemaal niks. Ook niet bij de eerste keer afsmeren (anders zou ik het niet gebruiken en nieuwe maken  ;) ). Het gebeurt in de koelkast. Het gestolde eiwit lijkt me wel logisch, maar hoe komt het?  :think:

11

ja inderdaad Esther68..hoe komt dit  :think:

Ik kreeg wel als tip om vooraf de eiwitten en het suiker echt goed te vermengen, dus ga daar maar beter op letten .

12 Laatst bewerkt door astap79 (02-10-2015 23:15)

Ik heb opnieuw meringue creme gemaakt en ik had alweer kleine vlokjes in de meringue, en dat terwijl ik deze keer echt goed het eiwit hebt losgeklopt en daarna de suiker erdoor en terwijl het verwarmde heb ik constant geroerd tot het mengsel 70 graden had bereikt, daarna hoppa in de mixer en mixen.. dit is het resultaat:

http://s23.postimg.org/iomhf1nhj/DSC_3578.jpg

is dit nu normaal? want ik doe toch precies zoals het moet.
Kan het komen doordat de meringue afkoelt terwijl ik mix dat er zich kleine klontjes vormt?
Als ik hierna de boter erdoor meng en dat nog goed laat mixen, is de creme echt lekker luchtig en proef of zie je helemaal geen klontjes.

Ik vraag me toch af of anderen dit ook hebben en of dit misschien niet te voorkomen is..? of juist wel :)

Groetjes Astrid.

P.s: Ik zag net met afsmeren wel een stukje en dat was doorzichtig van kleur , soort gelei achtig.. :think: , is dat van het eiwit..?

13

Ik heb het zelf van de week gemaakt, doe het niet vaak hoor, maar heb dit niet gehad.

ik heb de eiwitten met de suiker in de kom gedaan en zacht geroerd met de spatel tot 70 graden niet geklopt.

geen idee verder, wel zonde dat je het hebt.

hoop dat er nog een oplossing voor je raadsel komt :think:

14

Hoi baklataart,

ja het is me echt een raadsel haha , heel frustrerend .
Ik doe wel de eiwitten en de suiker verwarmen in een glazen kom en giet het warme mengsel daarna over in m'n mengkom, zou dat temperatuur verschil misschien groot zijn dat zich klontjes vormen..?   :think:  hmmm

15

astap79 schreef:

Hoi baklataart,

ja het is me echt een raadsel haha , heel frustrerend .
Ik doe wel de eiwitten en de suiker verwarmen in een glazen kom en giet het warme mengsel daarna over in m'n mengkom, zou dat temperatuur verschil misschien groot zijn dat zich klontjes vormen..?   :think:  hmmm

ik giet het ook over in de kom van de mixer :think:

16

haha ok, dat is het dan ook niet :)

Het ziet er inderdaad uit als gestold eiwit, smaakt of ruikt het ook echt sterker naar ei?
Want zwitserse meringue ruikt niet zo 'eiig' (weet niet hoe ik het anders moet omschrijven haha)

Ik ben nu overgestapt op gepasteuriseerde eieren en verwarm het tot hij wat warm is en de suiker is opgelost.  Ik heb het ook een aantal keer gehad en vrees toch dat de machine in mijn KA nog flink qua graden oploopt.. Eiwit stolt namelijk al bij 68 graden.. Dus dan maar gepasteuriseerde eiwitten..

18

Ik gebruik eiwitpoeder en deze laat ik heel goed los oplossen. Is een helder mengsel wanneer ik deze met de suiker warm laat worden. Volgens mij komt deze boven de 70 gr  :think:
Maar dan blijft het raar dat deze schilfertjes pas zichtbaar zijn nadat de eerste laag hard geworden is in de koeling....

Ik ga het eens navragen in op mijn stage of ze hier toevallig iets over weten!

20

Zou heel fijn zijn michelleclaire.
het ruikt of smaakt niet eiig

Ik hoor het graag van je als je wat meer weet zodat ik weet waardoor dit komt :)

21 Laatst bewerkt door astap79 (22-10-2015 14:44)

Ik vroeg me toch nog eens af hoe jullie meringue creme eruit ziet nadat je het stijf hebt geklopt en afgekoeld is..?
Ik heb  (na veel research te hebben gedaan en ik erachter en gekomen dat als je het verwarmd tot 60 graden het veilig is voor gebruik i.v.m. salmonella) de eiwitten en suiker met snuf zout verwarmd en constant geroerd met een garde tot 60 a 62 graden en daarna overgegoten in mijn mengkom om het stijf te mixen.
Nadat ik het gemixt heb voor 10 min ( het mengsel is na 10 min nog steeds niet afgekoeld ) maar ik deed de kop omhoog om te kijken en er zitten nog steeds her en der kleine puntjes.. als ik het pak en door me vinger wrijf verdwijnt het en ik voel ook geen stukjes maar je ziet wel wat.
Hoe ziet de meringue er na het mixen bij jullie uit, zouden jullie er een keertje op willen letten, ik ben reuze nieuwschierig of dit nu gewoon normaal is of niet :(
Ik zit er nu gewoon bijna tegenop als in de Swiss meringue creme moet gaan maken..
groetjes Astrid.
http://s9.postimg.org/3ywbrt2ej/DSC_3611.jpg

Of komt het gewoon doordat de meringue zo dik en plakkerig is dat het lijkt alsof het stukjes zijn..? geen idee.

22

Is het niet gewoon lucht? Omdat je het niet kunt voelen en het verdwijnt als je het door je vingers wrijft....

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

Die stukjes heb ik normaal ook in m'n meringue zitten.. Volgens mij is dat niet echt iets schadelijks..
Maar in de bakkerij wisten ze ook niet waar het vandaan zou kunnen komen.. redelijk groot mysterie dit!

24

Ja misschien lucht...het was me eerder nooit opgevallen en nu frustreert het me dat ik niet goed weet wat het is en of iedereen dit heeft ;)
ik weet gelukkig wel dat het geen kwaad kan, want als het wel eiwit zou zijn wat gestold is, nouja.. dat is dan gewoon ei ;) maar er zitten geen stukjes in mn botercreme nadat het gemixt is, maar lekker luchtig en zacht creme achtig.
Ik ga gewoon door met deze botercreme maken en blijf erop letten, wie weet op een dag kom ik erachter hahaha.
bedankt dames voor het meedenken..  :thumb:

25

ik ging het vandaag nog is maken met een restje eiwit.

nou ik heb het geweten om de niet te verklaren reden vloog mijn garde van mijn mixer uit elkaar met het gevolg dat de keuken onder het eiwit schuim zat :grr:  :grr:  :grr:

De mixer heb ik van januari dus erg raar maar waar!! gelukkig krijg ik een nieuwe ballon garde opgestuurd dus heb ik niet voor je kunnen zien wat het resultaat werd.

ik verwarm het eiwit met suiker wel tot 71 graden maar dat zal het ook wel niet zijn :think:  :think:

eens zal je toch wel een antwoord krijgen :lol:  :lol: