1

Onderwerp: De ultieme tip voor het strak bekleden van je taarten?

Wie o wie kan mij helpen. Waarschijnlijk zijn er al een miljoen topics waarbij er tips zijn gegeven maar ik zie door de bomen het bos niet meer.
Bij sommige howto's laad hij geen foto's en ook al kijk ik filmpjes het mislukt alsnog..
Om er moedeloos van te raken.

Ik ga als volgt te werk:  bak mijn biscuitmix in een rond bakblik, ingespoten met bakspray etc. bakpapiertje eronder. Afkoelen, en de onderkant als bovenkant gebruiken. Daarna afsmeren met botercreme 1:1.

Het lijkt alsof daar de problemen al beginnen want  elke keer komt mijn biscuit  er OF scheef uit OF tijdens het afsmeren brokkelt er wat vanaf. Dit probeer ik dan bij te werken met botercreme maar het word toch niet zo strak als ik zou willen.

Wanneer ik de fondant erop  doe (een wat dikkere laag anders is het helemaal geen porem) zit het er nooit zonder bobbels op! Laat staan mooie randen..

Is er iemand met de ultieme tip?
:grr:

Neem eens een kijkje in mijn verkoop topic.
Niet meer actief als taartenbakster maar wel als forumlid.

2

Re: De ultieme tip voor het strak bekleden van je taarten?

Biscuit invriezen of een dag eerder bakken. Hij brokkelt omdat hij te vers is.

Je kun ook de zijkanten bijsnijden he. En dan verder Youtube filmpjes kijken over Sharp edges genache /,buttercream.

Strak afsmeren met boteecreme/ genache.

3

Re: De ultieme tip voor het strak bekleden van je taarten?

Oke bedankt voor de tip! Ik gebruik nu ronde spring vormen van de xenos zou dat ook een probleem kunnen zijn? Zie bij sommige dat de biscuit gewoon al super strak uit de oven komt :think:

Neem eens een kijkje in mijn verkoop topic.
Niet meer actief als taartenbakster maar wel als forumlid.

4

Re: De ultieme tip voor het strak bekleden van je taarten?

https://www.youtube.com/watch?v=h5kkQBxYJRo  goede uitleg! Ze werkt alleen wel met ganache

Neem eens een kijkje in mijn verkoop topic.
Niet meer actief als taartenbakster maar wel als forumlid.

5 Laatst bewerkt door kimi (13-09-2015 12:37)

Re: De ultieme tip voor het strak bekleden van je taarten?

Zo staan er nog 1000 filmpjes met diverse technieken en mogelijkheden op Youtube.. Ik zit soms uren achter elkaar filmpjes te kijken oven boetseren/ bekleden/ chocolade technieken etc. :lol:

Heerlijk op een regenachtige dag
.

6

Re: De ultieme tip voor het strak bekleden van je taarten?

Het gebruik van een springvorm heeft er misschien ook wel iets mee te maken.  Die hebben aan de binnenkant ribbels en naden. Gebruik zelf alleen maar zogeheten bakpannen.  Die zijn uit een stuk en hebben een dikke bodem en wand die de warmte goed geleid. Ik hoef aan mijn biscuits nooit iets bij te snijden.

7

Re: De ultieme tip voor het strak bekleden van je taarten?

O ik lees nu pas spring vorm. Jah dat zal er zeker mee te maken hebben.

8

Re: De ultieme tip voor het strak bekleden van je taarten?

Voordat ik bakpannen had bakte ik ook in een springvorm en mijn randen kwamen er juist scherper uit, dus denk niet dat het met de springvorm te maken heeft. De ribbels zie je niet op een biscuit  ;)
Misschien is je bc te hard icm een te verse biscuit? Je kunt beter met 2-3 dunne lagen bc afsmeren dan 1x dik. Voordat je gaat bekleden de bc even met een warme (niet natte!) spatel strak bijwerken. Het kan ook zijn dat er tijdens het bekleden al luchtbellen onder de lap zitten. Dus als je de lap erop gelegd heb, even met een smoother de lucht er voorzichtig onderuit smootheren. Dit moet wel snel anders gaat de lap (evt) trekken waardoor je weer scheurtjes krijgt aan de rand. Een smoother is trouwens wel een must  ;)
Het kan ook zijn dat je te veel invet. Dan kun je luchtbelletje krijgen bij de randen. Dan krijg je dus geen scherpe hoeken. Maar als je te weinig invet blijft de biscuit plakken waardoor je deze juist kapot scheurt (bij de randen).

9

Re: De ultieme tip voor het strak bekleden van je taarten?

Ik bak ook met springvorm, gaat prima. Is je bc misschien te hard? Door m van te voren even op t aanrecht te zetten wordt ie wat zachter en makkelijker smeerbaar. Ik bak meestal smorgens en vullen en afsmeren diezelfde avond, gaat goed. Afsmeren in 2 of drie keer doen, dan wordt de taart stuk strakker ook bij bc, maar dan let ik er wel op dat t niet te dik wordt. Nacht opstijven in koelkast en volgende dag weer verder met bekleden.

10

Re: De ultieme tip voor het strak bekleden van je taarten?

Bedankt voor de reacties dames!
Het ligt bij mij niet aan het fondant maar echt aan de biscuit/afsmeren.

Ik mix de botercreme 1:1 en doe hem voor het afsmeren zoieso niet in de koelkast omdat hij anders te hard word. Ik heb het idee dat mijn biscuit er al redelijk bobbelig uit komt in de zin van scheve onderkant
en deuken bovenop. Als ik de onderkant dan gebruik als boven kant moet ik er een laagje afsnijden zodat hij rechter word maar toch word hij daar niet mooier op (afbrokkeld biscuit etc).

De botercreme durf ik nooit dik te smeren omdat ik bang ben dat je anders zo'n dikke hap boter in je mond krijgt tijdens het taart eten maar daar gaat het denk ik mis want vaak als ik de taart wil gaan bekleden zie je echt de biscuit bobbels er door heen komen!

Ik heb wel gezien dat veel youtubers zo'n ijzeren schraper gebruiken om de botercreme of ganache heel mooi af te smeren dus dat wil ik zeker eens gaan proberen!!!

Neem eens een kijkje in mijn verkoop topic.
Niet meer actief als taartenbakster maar wel als forumlid.

11

Re: De ultieme tip voor het strak bekleden van je taarten?

Ook rol ik naar mijn gevoel de fondant ook wel redelijk dik uit maar ook hier durf ik weer niet te veel omdat ik anders bang ben dat het to much is.
Moet zeggen dat ik vandeweek een taart had en dikker fondant heb uitgerold en daar alsnog de bobbels doorheen kwamen..  :rolleyes:

Die ligt nu in de prullenbak

Neem eens een kijkje in mijn verkoop topic.
Niet meer actief als taartenbakster maar wel als forumlid.

12 Laatst bewerkt door Esther68 (14-09-2015 08:42)

Re: De ultieme tip voor het strak bekleden van je taarten?

Je hoeft ook niet echt veel bc te gebruiken, maar wel zoveel dat de taart aan de zijkant en bovenkant recht is. Ik gebruik een plastic scraper en dit is, net als de smoother ook een must om mooie gladde taarten te krijgen  ;). Met het gladmaken gebruik ik wel een (warm) roestvrij stalen spatel.
Misschien staat je oven te heet waardoor je een scheve bobbelige bovenkant (later onderkant) krijgt. Je kunt dan beter iets langer bakken op lagere temperatuur.

13

Re: De ultieme tip voor het strak bekleden van je taarten?

Vorige x is mijn biscuit ingezakt voor het eerst.. Geen id hoe het komt.

14 Laatst bewerkt door lisavd (15-09-2015 14:57)

Re: De ultieme tip voor het strak bekleden van je taarten?

.
http://s16.postimg.org/g3vfdj1kx/image.jpg


Zo ziet de bovenkant van mijn biscuit er nu uit. Als ik hem omdraait word dit de onderkant
maar dan staat hij scheef...
Nu maar Proberen zo recht mogelijk af te snijden zodat de onderkant wat rechter word

Neem eens een kijkje in mijn verkoop topic.
Niet meer actief als taartenbakster maar wel als forumlid.

15

Re: De ultieme tip voor het strak bekleden van je taarten?

Denk toch dat het aan je oven ligt.... Bak je hetelucht? Ik heb een hetelucht oven die ik voor geen goud wil missen, maar waar de deur niet helemaal meer van sluit  :s . Nu zet ik er een rek voor om de deur aan te duwen. Biscuit kan nl niet tegen (koude) lucht  ;)
@bibi: denk te kort gebakken.

16 Laatst bewerkt door kimi (15-09-2015 17:22)

Re: De ultieme tip voor het strak bekleden van je taarten?

Hoe kan er een rooster afdruk in staan ? Of is dat vanzelf gegaan zo.

17

Re: De ultieme tip voor het strak bekleden van je taarten?

kimi schreef:

Hoe kan er een rooster afdruk in staan ? Of is dat vanzelf gegaan zo.


Nee de afdruk komt omdat ik hem na het bakken op het rooster af heb laten koelen met de kant waarvan ik weet dat dat de onderkant zou worden

Neem eens een kijkje in mijn verkoop topic.
Niet meer actief als taartenbakster maar wel als forumlid.

18

Re: De ultieme tip voor het strak bekleden van je taarten?

Esther68 schreef:

Denk toch dat het aan je oven ligt.... Bak je hetelucht? Ik heb een hetelucht oven die ik voor geen goud wil missen, maar waar de deur niet helemaal meer van sluit  :s . Nu zet ik er een rek voor om de deur aan te duwen. Biscuit kan nl niet tegen (koude) lucht  ;)
@bibi: denk te kort gebakken.



Ik bak nu met een kleine combi oven omdat  wij op zoek zin naar een goede inbouw...

Neem eens een kijkje in mijn verkoop topic.
Niet meer actief als taartenbakster maar wel als forumlid.

19 Laatst bewerkt door kimi (15-09-2015 19:34)

Re: De ultieme tip voor het strak bekleden van je taarten?

Maar wat is dan verder mis mee ? Hier zou ik prima mee kunnen werken. Ja ik laat ze sowieso niet op een rooster afkoelen zonder stevig onder plaatje .maar hier zou ik de rooster kant afsnijden en vullen / crum coat. Afkoelen in koelkast en afsmeren. Koelen min. 2/3 uur bij botercreme( meestal een nacht)  en bekleden .

20 Laatst bewerkt door lisavd (15-09-2015 22:03)

Re: De ultieme tip voor het strak bekleden van je taarten?

kimi schreef:

Maar wat is dan verder mis mee ? Hier zou ik prima mee kunnen werken. Ja ik laat ze sowieso niet op een rooster afkoelen zonder stevig onder plaatje .maar hier zou ik de rooster kant afsnijden en vullen / crum coat. Afkoelen in koelkast en afsmeren. Koelen min. 2/3 uur bij botercreme( meestal een nacht)  en bekleden .

Mijn probleem is dt ik mijn taarten gewoon nie strak krijg.
Als ik hem bekleed er de biscuit bobbels nog doorheen komen ;-)


Ondanks dat ik hem dan weleens redelijk dik bekleed met fondant.
Ik heb nu wel wat youtube filmpjes bekeken maar tips zijn alfijd welkom natuurlijk.

I heb vanmiddag de roostekant afgesneden met een taartZaag maar hij bleef alsnog scheef.
Heb uiteindelijk De waterpas er maar bij gepakt en nu wat dikker de botercreme opgesmeerd

Neem eens een kijkje in mijn verkoop topic.
Niet meer actief als taartenbakster maar wel als forumlid.

21

Re: De ultieme tip voor het strak bekleden van je taarten?

Dat snapte ik al. Maar in mijn optiek ligt het dus niet aan je biscuit. Waarschijnlijk wel aan je boter creme/ fondant.

Het handigst is met boter crème een dunne laag zodat alle kruimels vast blijven zitten en om een dikkere laag erop te doen zodat de taart al volledig recht is voor bekleden. Wil je dat niet, dan zul je de taartranden moeten bijsnijden dan is de kans op hobbels van het biscuit zo goed als weg.

22

Re: De ultieme tip voor het strak bekleden van je taarten?

kimi schreef:

Dat snapte ik al. Maar in mijn optiek ligt het dus niet aan je biscuit. Waarschijnlijk wel aan je boter creme/ fondant.

Het handigst is met boter crème een dunne laag zodat alle kruimels vast blijven zitten en om een dikkere laag erop te doen zodat de taart al volledig recht is voor bekleden. Wil je dat niet, dan zul je de taartranden moeten bijsnijden dan is de kans op hobbels van het biscuit zo goed als weg.

:thumb:

Neem eens een kijkje in mijn verkoop topic.
Niet meer actief als taartenbakster maar wel als forumlid.

23

Re: De ultieme tip voor het strak bekleden van je taarten?

lisavd schreef:

.
http://s16.postimg.org/g3vfdj1kx/image.jpg


Zo ziet de bovenkant van mijn biscuit er nu uit. Als ik hem omdraait word dit de onderkant
maar dan staat hij scheef...
Nu maar Proberen zo recht mogelijk af te snijden zodat de onderkant wat rechter word

Hoe snijd jij nu je taart in lagen? Ik laat mijn biscuit liggen zoals bij jou op de foto en begin dan ongeveer 1,5 cm vanaf mijn blad te snijden met taartsnijder. Want als hij zo ligt en je gaat snijden heb ik altijd rechte lagen. Mits je scheef snijdt natuurlijk.