1

Onderwerp: HELP: hulp gevraagd witte chocoganache

Ik wil een taart afsmeren met witte chocolade ganache. Volgens mij is de ganache goed gelukt ( recept op Internet gevonden) maar ik krijg het niet fatsoenlijk op mijn biscuit. Ik smeer gewoon mijn biscuit aan gort. Wat doe ik verkeerd? En wie heeft er tips?
Mijn biscuit is gevuld met slagroom en verse aardbeien. Kan het daarmee te maken hebben?

2

Re: HELP: hulp gevraagd witte chocoganache

Is het niet al teveel uitgehard?
De ganache moet echt heel makkelijk smeerbaar zijn. Beetje te vergelijken met zachte boter.
Het kan beter te zacht dan te hard zijn want bij te hard trek je inderdaad je biscuit aan gort.
Te zacht zakt naar beneden maar dat kan je altijd nog herstellen.

Wat ook nog kan is dat ie in de schift zit. Dan zie je een soort korreltjes in de ganache zitten. Én olie.
Als dat zo is dan moet je de ganache weer terug koelen. Vervolgens weer voorzichtig opwarmen.

Zorg er ook voor dat je biscuit door en door gekoeld is.
Een ijskoud biscuit helpt ook om de ganache weer uit de schift te trekken.

3 Laatst bewerkt door Claartje_W (05-08-2015 18:42)

Re: HELP: hulp gevraagd witte chocoganache

Hoi Babycake,

Ik denk achteraf gezien inderdaad te hard was toen ik af ging smeren. Had hem vanochtend gemaakt en daarna in de koelkast gezet om af te koelen ( en minder vloeibaar te worden).  Daar had ik hem wel eerder uitgehaald voor ik wilde smeren/dijkjes spuiten, en toen was hij al vrij stevig ( als in je kon er met moeite een lepel in krijgen). Toen had ik hem voor mijn gevoel een tijd lang laten staan ( maar toen was mijn biscuit her en der al echt aan gort: happen eruit )  en had ik gesmeerd maar toen werd het nog niet beter. Nu heb ik hem verder op het aanrecht gezet in een bewaardoos en mijn biscuit in de koelkast ( op "super koelen" stand).  Zojuist nog wat gesmeerd en dat ging al beter, hoewel ik nu plekken echt moet stucen.
De biscuit staat weer terug in de koelkast en zal hem vanavond laat voor het laatst afsmeren.

Bedankt voor je reactie.

P.s Nu we het toch over ganache hebben en jij er ervaring mee lijkt te hebben. Bij botercreme spuit ik altijd dijkjes tussen mijn lagen. Nu met ganache dat ook gedaan, maar is dit noodzakelijk?

4

Re: HELP: hulp gevraagd witte chocoganache

Als jij vult met slagroom heb je echt dat dijkje wel nodig hoor.
Of je moet een heel eind van de rand afblijven?

Zelf spuit ik de ene keer wel maar de andere geen weer geen dijkje.

Voordat je weer gaat smeren kan je de ganache het beste weer even smeuïg maken door 'm even in de magnetron te zetten. Lage stand! Wit zit namelijk binnen twee tellen in de schift.