1 Laatst bewerkt door astap79 (05-07-2015 08:04)

Onderwerp: Taart bekleden in de warmte, graag jullie tips gevraagd.

Hallo,

Het is deze dagen natuurlijk erg warm, en ik moest een taart maken voor mijn neefje..
dit is dus een verschrikkelijk drama geworden.
Ik vraag me af hoe jullie de taart bekleden en decoreren in deze warmte?

Ik had de fondant erover gelegd, maar de botercreme werd zo zacht en fondant begon al helemaal te zweten, dus ik kon de taart niet smootheren want die smoothers plakten gelijk vast aan het fondant.
Ik heb de taart dus eerst maar in de koelkast gezet, maar elke keer als de taart er weer uit komt begint het gelijk onwijs te zweten, dus met decoreren ook drama, alles gleed en overal komen plakvlekken van m'n handen .

Hoe moet de taart bij de mensen ( klanten ) bewaard blijven?
het is natuurlijk lekker als deze in de koelkast blijft, maar als er dan stukjes gesneden wordt krijgt de visite dus een stukje taart met een zweterig ( plakkerig ) stuk fondant, dat lijkt me niet lekker, en als deze buiten de koelkast bewaard blijft dan is deze nog net zo plakkerig.

Ik hoor heeeel graag jullie tips en werkwijze voor het bekleden en decoreren van een taart in deze extreme warmte.

Ik weet dat ganache natuurlijk beter werkt, dus dat zou ik volgende keer kunnen proberen, weet niet of het fondant dan ook zo gaat zweten met uit de koelkast halen.

Ik hoor heel graag jullie tips en adviezen,
Groetjes Astrid.

2

Re: Taart bekleden in de warmte, graag jullie tips gevraagd.

Ik vind een taart die net uit de koelkast komt juist niet zo lekker. Dan heb ik het over marsepein/fondant taarten hè  ;) . Ik werk sowieso bijna altijd met botercreme (vragen de meeste ook om). De taart kan dus wel langer uit de koeling. Ik heb altijd een ventilator in de buurt en deuren, ramen en gordijnen dicht. Scheelt echt wel  ;) . Met decoreren doe ik wel een gordijn open, anders zie ik niks  ;) . Ik denk dat marsepein ook wat beter tegen warmte/vocht kan dan fondant, al zijn de voorgekleurde/zelf donker gekleurde marsepein ook een drama met dit weer.
Je zou de koelkast minder koud kunnen zetten, zodat het verschil in temperatuur niet zo groot is. Of de taart in een kartonnen doos zetten.
Ik denk niet dat ganache verschil maakt wat betreft het zweten van de fondant.

3

Re: Taart bekleden in de warmte, graag jullie tips gevraagd.

Bedankt Esther68 voor jou reactie!

Ja waarom ik denk dat de taart uit koeling lekkerder is komt puur door het feit dat dan de fondant niet zo plakkerig en zweterig is, maar dat is dan ook maar 1 minuut ofzo haha.
Normaal gesproken is het idd lekkerder als hij al even uit de koelkast is, anders is de fondant weer zo hard.

Sommigen werken ook snachts las ik, maar bij mij is de temperatuur in huis snachts net zo hoog als overdag.

het is en blijft natuurlijk lastig met dit weer :(

4

Re: Taart bekleden in de warmte, graag jullie tips gevraagd.

Een drama he, met dit weer?!
Om te kunnen smootheren heb ik met een kwast poedersuiker erop aangebracht en dan snel gladstrijken. Maar als het al te erg zweet wil ook dat niet meer.  :S

En idd proberen het temperatuurverschil zo klein mogelijk te houden, dus na de koelkast heb ik het eerst even in de kelder gezet, maar dan nog zwetend fondant. (Ik was zo dom geweest om op verzoek slagroom te gebruiken, dus durfde het ook niet buiten de koelkast te bewaren).
Ik heb van die vierkante tempexboxen die huisartsen gebruiken (krijgen ze de griepspuiten in aangeleverd), en heb ook vanuit die 'koelbox' gewerkt.

Áls de taart dan uiteindelijk af was dan moest hij nog vervoerd worden, en dat met deze temperaturen, dan glijdt en smelt alles alsnog onder je vingers weg. Ik heb dat geprobeerd op te lossen door koelelementen op de bodem te leggen vd taartdoos en daar de taart op te zetten. En 1 keer mijn tempexbox meegegeven.

Met 1 taart ben ik zelfs 'verhuisd' naar de deel van mijn ouders. In die boerderijen is het véél koeler dan in gewone huizen. Maar ja, niet iedereen heeft zo'n uitwijk adresje... :p

5

Re: Taart bekleden in de warmte, graag jullie tips gevraagd.

hahah bedankt LaLuub voor jou tips :) en idd drama .

Ik ken iemand die heeft standaard slagroomvulling en zelfs met dit warme weer, ik vertrouw dat ook niet zo, je weet maar nooit!
Ze vertelde me dat ze maïzena over haar taart strooide en dan gld smootheren, daarna voor de waaier en overtollig maïzena met kwastje weg vegen, maar weet niet of je dat op gekleurd fondant blijft zien.

Het is wel een uitdaging zo met dit weer.
Ik heb voor over een week weer een taart opdracht, hopelijk dan wat minder hoge temperaturen en anders alle tips maar toepassen :D  :thumb:

Re: Taart bekleden in de warmte, graag jullie tips gevraagd.

Is trouwens een bakpapiertje over je fondant heen geen optie? Om daar dan op te smootheren? Zit zo maar even wat te denken, hoor... :)

7 Laatst bewerkt door Carien (05-07-2015 18:55)

Re: Taart bekleden in de warmte, graag jullie tips gevraagd.

Met wat voor botercrème heb je afgesmeerd?
Botercrème van een mix is nu echt uit den boze, daar zit vocht in....
1:1 kan wel of meringuebotercrème 1:2:3



ik denk dat je dat papiertje er dan nooit meer afkrijgt Tante Taartje ;-)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

8

Re: Taart bekleden in de warmte, graag jullie tips gevraagd.

Hoi ,

Ja ik denk dat als je het papiertje eraf trekt je het fondant ook lelijk mee maakt, wat dan eraan vast plakt.

Ik heb afgesmeerd met meringue botercreme :( ja wat voor verhouding is dit ).. 150 gr eiwit, 250 gram suiker en 340 gram boter..dit recept had ik eens ergens online gevonden en uitgeprobeerd en vond hem goed werken en lekker...
Misschien volgende keer toch die 1:2:3 verhouding maken, dan kom ik op :
150 gr eiwit, 300 gram suiker en 450 gram boter?
of anders de 1:1
had hier nooit over nagedacht, omdat deze altijd goed werkte  :think:

Bedankt Carien.

9

Re: Taart bekleden in de warmte, graag jullie tips gevraagd.

Ik heb er 2 gemaakt dit weekend en eigenlijk viel het me nog best mee..... snel werken, veel koelkast en een ventilator in de keuken

groetjes Wilma

10 Laatst bewerkt door astap79 (06-07-2015 12:27)

Re: Taart bekleden in de warmte, graag jullie tips gevraagd.

Hoi Wollie,

Ik heb hem tijdens het decoreren uit de koelkast gelaten in de hoop dat deze op zou drogen, maar hij bleef maar zweten helaas, had en ook lichtjes een ventilator op gericht maarja dat hielp dus ook niet.

11

Re: Taart bekleden in de warmte, graag jullie tips gevraagd.

astap79 schreef:

Hoi Wollie,

Ik heb hem tijdens het decoreren uit de koelkast gelaten in de hoop dat deze op zou drogen, maar hij bleef maar zweten helaas, had en ook lichtjes een ventilator op gericht maarja dat hielp dus ook niet.

Dat zweten was wel een dingetje ja, dat had ik ook............

groetjes Wilma