1

Onderwerp: Temperatuur langzaam verhogen oven.

Goedendag allemaal,

Mijn baksels rijzen op zich goed, maar niet zoals ik bij sommige topics lees mooi egaal rond en tot of over de rand. Ik laat de oven heel langzaam opwarmen door telkens de temperatuur iets op te schroeven en dan gaat het beslag in de oven.
Maar nu kreeg in een ingeving dat jullie dat waarschijnlijk de temperatuur langzaam opschroeven dat als het beslag al in de oven staat, is dat wellicht de reden waarom jullie biscuit zo mooi wordt?

http://s11.postimg.org/dkcxcst27/image.jpg

Groetjes,
Dyon

2 Laatst bewerkt door Esther68 (12-06-2015 11:24)

Re: Temperatuur langzaam verhogen oven.

Klopt. Sommige bakken met oplopende temperaturen als het beslag in de oven staat. De temperatuur langzaam op laten lopen als er niks in staat heeft niet zoveel zin  ;). Maar het is niet zo dat het bakblik in een koude oven gaat. De oven is dan al iets van 140 gr. Pas dan om de zoveel tijd de temp verhogen.
Ik bak trouwens niet oplopend (bak constant op 150-160 gr hetelucht). Heb eens geprobeerd om te kijken of dit verschil maakt, maar dat is (bij mij) niet. Mijn biscuits zijn goed gaar en mooi gerezen. Zelfs bijna plat aan de bovenkant (wanneer ik het beslag in het bakblik doe, strijk ik deze aan de zijkant omhoog,  zodat ik een kuil heb. Wanneer het beslag rijst komt deze gelijk met het bakblik  :Y ). Ik zie dat jouw bovenkant best wel donker is  :O . Hoe hoog zet jij je oven?
Oh ja, ik gebruik meer beslag als de meeste tabellen aangeven. Mijn biscuit komt echt, of zelfs iets hoger (stroomt nèt niet over), tot de rand.

3

Ik bak ook met oplopende temperatuur en dat gaat heel goed. Ik heb een conventionele oven en bij mij was er wel een verschil met het omhoog  komen van de biscuit.

Groetjes Vonn

Help mijn vrouw heeft een hobby

4

Ik bak sinds een tijdje ook met oplopende temperatuur. 140, 160 en dan 175 graden. De eerste twee temperaturen ieder 10 minuten en de rest van de tijd op 175 graden. Geeft voor mij een veel gelijkmatiger resultaat.

Aan het huishouden doen ga je niet dood, maar ik neem liever geen risico!
http://creataartjes.webklik.nl

5 Laatst bewerkt door Carien (12-06-2015 16:42)

ik doe 140 continu (hetelucht) ;-) Maar dat maakt niks uit, jij zult je eigen oven moeten leren kennen... er zijn mensen die bakken op 180graden de prachtigste biscuits ;-)

Jouw biscuit lijkt wel verbrand van boven :s en die hoge bolling betekent dat je je oven te warm hebt staan :/
Probeer de volgende keer eens 20 graden lager dan je nu doet, dan zal hij zeker platter zijn en waarschijnlijk ook beter gerezen :y

:think: of je je oven nou langzaam voorverwarmd of in 1x op de temp zet, dat maakt toch niks uit? Je biscuit gaat dan gewoon bij die temp in je oven...

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

6

Lieve dames,

Hartelijk voor jullie reacties en tips!

Ik bak in een klein oud elektrische oventje omdat de onze helaas is overleden.
Het lijkt inderdaad zwart maar in het echt is het donker bruin en niet zwart verbrand zeg maar.
Ik zet de oven op 165 graden en dan 35 minuten dit is ook wat aangegeven was in een tabel en ik gebruik alles van fun cakes.

Dus als ik het goed begrijp maakt het niet uit of ik de temperatuur laat oplopen, moet ik de temperatuur lager zetten maar neem aan dat het beslag er dan ook langer in de oven moet blijven.
En een kuiltje maken in het beslag door de zijkanten omhoog te smeren maar worden de zijkanten niet te dun waardoor het kan aanbranden?

Lieve groet.

ik bak met funcakes mix in een heteluchtoven van de combimagnetron. Ik doen het beslag in de oven van 150 graden dan verhoog ik per kwartier naar 155 dan naar 160. Altijd goede gerezen taarten die niet inzakken en lekker luchtig zijn.

8

Ik heb nog nooit verbrande biscuits gehad, dus ook niet met kuil, in de 7 jaar dat ik bak. Eerder dat ze juist nèt niet gaar waren  ;). Ik bak dus tussen 150-160 en een biscuit van bijv 25 cm gaat er zeker wel 50 minuten in. Het is beter om op lagere temp en dan langer te bakken, dan hoge temp en kort bakken  ;)

9

Bedankt voor de tip :thumb:  ik zal het eens met een kuiltje proberen en dan temperatuur langzaam verhogen tot 160 graden en dan 40 a 50 min.
Ik heb biscuit van 20 cm. En ik heb de temperatuur en tijd geloof ik van funcakes of op felicitaartjes gelezen en heb me daar aan gehouden. En aangezien het 3 jaar geleden is dat ik een biscuit gebakken heb is het allemaal even uitvogelen hoe het ook weer zat plus ik had toen een andere goed werkende oven  :O

Maar over het kuiltje gewoon kuiltje maken en tegelijkertijd richting rand smeren of bij de randen dun omhoog smeren zodat er een kuil ontstaat, sorry is me nog even onduidelijk en heb deze manier nog niet eerder geprobeerd.

Tevens klop ik lauw water en "lauwe" eieren  8 minuten hoogste stand, schep ik langzaam de biscuit mix doorheen en mix nogmaals 8 minuten hoogste stand, dan nog eens twee minuten zachtste stand en dan beslag in oven. Mix ik niet te lang? Ik bedoel biscuit zakt niet in en komt. Redelijk goed omhoog. Maar niet zoals ik jullie biscuit zie  ;-)

10

Bij de mix hoef je niet te spatelen. Gewoon alles in 1 keer in de kom en dan 8 hoog en 2 laag mixen. Mijn eieren zijn altijd op kamertemperatuur en leg ik nooit in een bakje water.
Ik doe de beslag in de vorm en dan smeer ik vanuit het midden naar de zijkant toe.
Ik denk dat je te weinig mix gebruikt. Voor een 20 cm gebruik ik 270 mix en mijn biscuit wordt 7-8 cm hoog.

11

Weet je ook zeker dat als je 165 graden vraagt de oven 165 graden wordt? Een biscuit is in principe lichtbruin luchtig en veert terug als je erop duwt......

Je zou ook met een plantenspuit water bovenop het beslag kunnen sprayen voor je het in de oven zet, dan komt het gelijkmatiger omhoog.

12

Esther68 schreef:

Bij de mix hoef je niet te spatelen. Gewoon alles in 1 keer in de kom en dan 8 hoog en 2 laag mixen. Mijn eieren zijn altijd op kamertemperatuur en leg ik nooit in een bakje water.
Ik doe de beslag in de vorm en dan smeer ik vanuit het midden naar de zijkant toe.
Ik denk dat je te weinig mix gebruikt. Voor een 20 cm gebruik ik 270 mix en mijn biscuit wordt 7-8 cm hoog.

Hoeveel eieren en water gebruik je dan bij je 270 mix Esther?
En welke hoeveelheid gebruik je bij 15 cm?

Ik heb ooit jaren geleden gelezen dat je eerst je eieren en water 8 min. Moet mixen om het luchtig te houden dan mix door spartelen weer 8 minuten anders wordt je biscuit niet luchtig, en dat zijn ze na al mijn werk wel :)  maar als ik het goed begrijp maak ik er te veel werk van kan eieren,water mix in 1 kom en mixen maar en klaar!
Mijn eieren zijn ook op kamertemperatuur ik heb ze in een bakje water gelegd omdat ik het ergens had gelezen beetje dom hahaha.

13

Bedankt voor de tip Karin,  ik zal het eens proberen met een plantenspuit!

14

Bij een mix inderdaad alles tegelijk in je kom, 10 min hoogste stand mixen, dan moet je een heel lichtgele luchtige substantie krijgen, dat een beetje lijkt op stijfgeklopt eiwit... je kunt je kom (bijna) op de kop houden.
Dan nog 1 minuut langzaam mixen om de grote bellen eruit te krijgen en dat is het  :)

Er zijn inderdaad mensen die eieren een tijdje in een bakje warm water laten liggen, er zijn mensen die ze direct uit de koelkast gebruiken en er zijn mensen die de eieren nooit in de koelkast hebben... het lijkt erop dat het voor biscuit niks uit maakt ;-)

15

Spatelen doe je wel wanneer je met bloem het beslag maakt. Eieren leg je alleen in warm water wanneer ze uit de koeling komen.
Voor een 20 cm gebruik ik 270 + 208 gr ei + 27 water.  Voor een 15 cm gebruik ik 160 gr mix + 125 gr ei+ 16 water. Water is altijd 10% van de mix. Ik heb ooit eens berekening gemaakt wat betreft de verhouding mix en ei. Soms gebruik ik hele eieren en weet niet altijd hoeveel ze wegen. Ik weeg de ei, dan vermenigvuldig ik dit met 1.28. Dan weet ik precies hoeveel mix ik nodig heb. Dus bijv. 200 gr ei x 1.28 = 256 mix (+25 ml water). Je kunt het ook andersom doen. Dan doe je mix:1.28= hoeveelheid gram ei. Deze berekening doe ik altijd wanneer ik de zak mix wil opmaken  ;)

16

Wederom bedankt lieve dames voor de uitleg, ik ga het gewoon weg proberen en dan hopen dat het goed uit de oven komt! Ik zal wel extra biscuit mix bestellen mocht het fout gaan =D  :o

Esther, helaas heb ik geen wiskundeknobbel maar jou uitleg begrijp ik. Ik zal het in de praktijk meenemen. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik het makkelijker vind bijvoorbaat te weten hoeveel mix, eieren en water ik nodig heb en het meteen in de kom te doen, dan eerst de eieren in wiskundige vorm te definiëren  :)

17

Dyon schreef:

Wederom bedankt lieve dames voor de uitleg, ik ga het gewoon weg proberen en dan hopen dat het goed uit de oven komt! Ik zal wel extra biscuit mix bestellen mocht het fout gaan =D  :o

Esther, helaas heb ik geen wiskundeknobbel maar jou uitleg begrijp ik. Ik zal het in de praktijk meenemen. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik het makkelijker vind bijvoorbaat te weten hoeveel mix, eieren en water ik nodig heb en het meteen in de kom te doen, dan eerst de eieren in wiskundige vorm te definiëren  :)

:lol:  ja, snap ik. Ik heb trouwens ook geen wiskundeknobbel, maar vind het soms leuk om dingen uit te rekenen. De berekening is trouwens gekomen doordat ik nog maar x gr mix had en hier geen tabel voor was. Toen kwam ik er dus toevallig achter dat bij alle hoeveelheden de som op : of x  1.28 uit kwam. Soms wel handig. Zeker ook omdat ik per persoon 20 gr mix reken en ik dus bij een stapel precies kan uitrekenen wat ik nodig heb aan ingrediënten. Voor mezelf heb ik dus een eigen tabel gemaakt  ;)

18 Laatst bewerkt door Carien (15-06-2015 11:07)

en ik doe 105gr FCmix en 80gr ei per liter inhoud, dus dat is voor een rond 20 van 7cm hoog (2,4ltr) 252gr en 192gr.
Het ligt aan je manier van mixen, aan je oven, de temperatuur.... wat voor de één prima werkt, is het net niet voor de ander :)

Bijhouden wat je gedaan hebt, hoeveel, hoelang, hoe warm enz.
Is het een keer helemaal naar je zin, dan neem je die hoeveelheden als uitgangspunt en reken je dat per vorm uit (altijd mbv de inhoudsmaat!; een rond 10 is helemaal niet gelijk aan de helft van een rond 20, om maar wat te noemen ;-) ). Je moet je eigen apparatuur leren kennen, that's all :)

19

Ik ga even Google hoeveel eieren  208 gr is.of leggen jullie de eieren gewoon op de weegschaal?
Of al reeds gebroken in een kommetje? Wij hebben zelf kippen en de eieren zijn variërend van smal tot medium. ;)

20

Dyon schreef:

Ik ga even Google hoeveel eieren  208 gr is.of leggen jullie de eieren gewoon op de weegschaal?
Of al reeds gebroken in een kommetje? Wij hebben zelf kippen en de eieren zijn variërend van smal tot medium. ;)

Eieren wegen zonder schil inderdaad. Een m ei weegt ong 50 gram, een L ei geloof 55 of 60 gr.
Leuk! Eigen kippen  =) . Verser kan niet  ;)

21

Ja, eigen kippen heeft zo z,n charme. Behalve als ze sochtends om 05:30 hun longen uit hun lijf kakelen.
Hahaha.

22

Wij hebben ook eigen kippen, dus ja, ik weeg alle eieren net zo lang tot ik de goede combi heb  =D
Van kleine eieren weegt de schil ongeveer 6gr, de groten wegen ongeveer 10-12gr  =)
Het gewicht van ei bij de mix komt niet op een grammetje hoor  ;)

23

Carien dus jij weegt de eieren dus wel met schil?
Ik dacht eieren breken in een kom net zo veel tot je de juiste gram hebt.

24

Ik bak eigenlijk heel simpel: niks oplopende temperaturen, geen eieren wegen, niet wisselend mixen. Ik weeg biscuitmeel af, neem aantal eieren zoals aangegeven op verpakking....doe alles tegelijkertijd bij elkaar, mix een minuut of 8 a 10 en zet de vorm met beslag in een voorverwarmde overn (180 graden; 35 minuten). Ik gebruik wel meer biscuitdeeg dan de verpakking voor een specifieke maat aangeeft. Ik krijg hierdoor mooie, hoge biscuits. Gaat altijd goed. Bij het uit de vorm halen draai ik de biscuit wel altijd om: de iets bolle bovenkant wordt de onderkant; de strakke onderkant wordt de bovenkant.

Ik gebruik de biscuitmix van Soezie. Verpakking zegt 250 gr meel voor ronde vorm met diametr 26 cm. Ik gebruik 250 gr mix voor ronde vorm van ongeveer 18,5 cm.
Bij 250 gr mix, 4 eieren en 1 eetlepel water. Zelf doe ik er altijd een scheutje cirtroen aroma van dr. oetker onder.

25

Boppe schreef:

Ik gebruik de biscuitmix van Soezie. Verpakking zegt 250 gr meel voor ronde vorm met diametr 26 cm. Ik gebruik 250 gr mix voor ronde vorm van ongeveer 18,5 cm.
Bij 250 gr mix, 4 eieren en 1 eetlepel water. Zelf doe ik er altijd een scheutje cirtroen aroma van dr. oetker onder.

Mijn ervaring met Soezie mix is dat ik hiervan 2x zoveel nodig heb als bij de FunCakes om dezelfde hoogte te krijgen. Deze heb ik eens gekocht omdat de Boerenbond (toen) de enige winkel in de buurt was toen mijn FC op was. De Soezie biscuits zijn wel wat mooier van structuur, vind ik. Fijner.