1

Onderwerp: Funcakes en scheuren vraag

Hoi hoi,

ik mag voor volgende week zaterdag 3 (!) taarten maken voor 1 persoon. Dat komt voor mij op ongeveer 1750 gram fondant. Toen ik de vorige keer een taart bekleedde met fondant heb ik Funcakes fondant gebruikt.
Ik had de taart afgesmeerd en in de koelkast gezet (1 uur), en toen de wachttijd bijna om was heb ik de fondant gekleurd, doorgekneed en uitgerold. Toen ik even ging kijken of de botercrème al stevig was geworden, was dat niet het geval. Ik heb de uitgerolde fondant toen nog even laten liggen, ik denk dat het ongeveer 20 minuten zo uitgerold gelegen heeft. Toen ik eindelijk kon bekleden scheurde het fondant aan alle kanten, ondanks dat ik redelijk snel de vouwen eruit werk.

Nu mijn vraag: lag het aan de lange wachttijd van de fondant dat het zo scheurde?

Ik kan ook Hemafondant gebruiken maar dat is in dit geval een beetje een duur geintje...

Perhaps when we find ourselves wanting everything,
It is because we are dangerously near to wanting nothing - Sylvia Plath

Re: Funcakes en scheuren vraag

Ik denk inderdaad dat het eraan heeft gelegen dat je het fondant zo uitgerold en wel hebt laten liggen. Het droogt dan toch al flink uit en verliest z'n elasticiteit.
Verder heb ik scheurervaringen bij gekleurd fondant waarbij heel veel kleurstoffen nodig zijn. Ik weet niet hoeveel kleurstof je gebruikt hebt?

Overigens begreep ik van de dame uit DLT-shop dat de witte fondant groot verpakking tegenwoordig in emmers komt, maar dat ze ook een nieuw recept hebben, waardoor het soepeler zou zijn. Just so you know... ;)

Succes!

3

Re: Funcakes en scheuren vraag

Ik heb niet heel veel kleurstof gebruikt, het was zachtblauw. Ik denk 2x met een cocktailprikker in de kleurstof geweest...
Ik zal eens kijken, bedankt voor de tip! En voor het supersnelle antwoord! Ik ga het nog eens proberen. Lukt het niet kan ik altijd nog naar de Hema gaan ;-)

Perhaps when we find ourselves wanting everything,
It is because we are dangerously near to wanting nothing - Sylvia Plath

4

Re: Funcakes en scheuren vraag

Fondant bekleed het beste als het nog soepel is, en net gekneed dus dat is denk ik toch het probleem geweest

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

5

Re: Funcakes en scheuren vraag

Ik denk ook dat het te lang uitgerold heeft gelegen, waardoor het al wat droger werd...

Het is zoals het is en dat is goed zo.
Bianca's bakery

6

Re: Funcakes en scheuren vraag

Ik ben het helemaal met jullie eens, ik ga de gok wagen en dan zal ik ze showen in de showrubriek. Super bedankt voor jullie antwoorden!

Perhaps when we find ourselves wanting everything,
It is because we are dangerously near to wanting nothing - Sylvia Plath