1

Onderwerp: Uitgedroogde of harde marsepein weer soepel maken.

Hoi allemaal,
Ik liep tegen het probleem aan dat ik restjes "uitgedroogde" marsepein had en dat niet meer mooi glad of soepel kreeg.
Toen vond ik een tip van patissier Robèrt van Beckhoven op zijn website.
Misschien ook handig om met jullie te delen, want van water en marsepein dacht ik dat, dat niks werd...
groetjes, Anuschka

"Vraag:
Ik kijk altijd naar cupcakecup, en ik vind het heel erg leuk! En zelf cupcakes bakken vind ik ook heel leuk. Maar als ik marsepein gebruik en ik heb over en ik wil het de volgende keer weer gebruiken dan is het heel erg hard. Heeft u misschien een tip om het zacht te houden of om het zacht te maken?

Antwoord:
Allereerst is het heel belangrijk dat je de marsepein heel goed in plastic huishoudfolie verpakt als je klaar bent. Als je het geen half jaar bewaart, dan zou je al geen (of veel minder) problemen moeten hebben met uitdrogen.
Mocht het toch gebeuren of heb je nog marsepein liggen die al droog is dan kun je een heel klein beetje water toevoegen. Dit kneed je goed door.
Ga de marsepein niet verwarmen: dan droogt het alleen maar verder uit. Je kunt het water natuurlijk ook vervangen door een scheutje likeur (eerst even aan je ouders vragen!) of een beetje eiwit. Maar het nadeel daarvan kan zijn dat het niet meer verwarmd wordt. En zoals je misschien weet; ei zou een besmetting kunnen hebben van salmonella die je alleen onschadelijk maakt na verwarming.

Re: Uitgedroogde of harde marsepein weer soepel maken.

Hoi,

Je kunt je marsepein die wat droog is ook heel goed soepel krijgen met wat crisco.
Ik zelf bewaar marsepein die over is in goed afgesloten diepvrieszakken, nooit in huishoudfolie (omdat het hierbij toch nog vaak uitdroogt, er zit toch ergens een einde aan. Eiwit gebruiken vind ik een risico en zou ik zeker niet doen.
Als je marsepein is uitgedroogd, kun je het beste weggooien en alleen nog voor eigen gebruik gebruiken.
Succes ermee.

3

Crisco door marsepein is echt een no-go. Droge marsepein = vocht tekort, dan moet je er geen vet aan toevoegen.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

4

Ik deed eerst ook crisco erdoor, maar daar werd de marsepein idd alleen maar vetter van. Als ik al droge marsepein heb, maak ik deze met vochtige, niet te natte, handen weer soepel.
Ik pak mijn marsepein in huishoudfolie in en doe deze ook nog eens in een zipzakje. Ik heb nooit last van droge marsepein.

5

Esther68 schreef:

Ik deed eerst ook crisco erdoor, maar daar werd de marsepein idd alleen maar vetter van. Als ik al droge marsepein heb, maak ik deze met vochtige, niet te natte, handen weer soepel.
Ik pak mijn marsepein in huishoudfolie in en doe deze ook nog eens in een zipzakje. Ik heb nooit last van droge marsepein.

Zo doe ik het ook. De ziplock-zakjes van Ikea zijn hier superhandig voor :y .

6

Crisco door wat droge fondant werkt dan weer wel. Maar niet door marsepein.
Zo vind ik water bij droge fondant niet werken. Wordt een kliederboel.

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

Hoi,
Ik vind water door marsepein helemaal niet fijn om te werken, na de crisco doe ik wat suikerbakkerspoeder er door heen. Na dit doorgekneed te hebben, was ik mijn handen en is het meeste vet wel van de marsepein af. Daarna is het prima te gebruiken en helemaal niet vet.
Voor mij een prima methode. Maar bij marsepein die flink over datum is werkt het beste: nieuwe marsepein gebruiken.
Al ik alle bovenstaande reacties lees, heeft iedereen weer een andere methode hier voor.