Onderwerp: Uitgedroogde of harde marsepein weer soepel maken.
Hoi allemaal,
Ik liep tegen het probleem aan dat ik restjes "uitgedroogde" marsepein had en dat niet meer mooi glad of soepel kreeg.
Toen vond ik een tip van patissier Robèrt van Beckhoven op zijn website.
Misschien ook handig om met jullie te delen, want van water en marsepein dacht ik dat, dat niks werd...
groetjes, Anuschka
"Vraag:
Ik kijk altijd naar cupcakecup, en ik vind het heel erg leuk! En zelf cupcakes bakken vind ik ook heel leuk. Maar als ik marsepein gebruik en ik heb over en ik wil het de volgende keer weer gebruiken dan is het heel erg hard. Heeft u misschien een tip om het zacht te houden of om het zacht te maken?
Antwoord:
Allereerst is het heel belangrijk dat je de marsepein heel goed in plastic huishoudfolie verpakt als je klaar bent. Als je het geen half jaar bewaart, dan zou je al geen (of veel minder) problemen moeten hebben met uitdrogen.
Mocht het toch gebeuren of heb je nog marsepein liggen die al droog is dan kun je een heel klein beetje water toevoegen. Dit kneed je goed door.
Ga de marsepein niet verwarmen: dan droogt het alleen maar verder uit. Je kunt het water natuurlijk ook vervangen door een scheutje likeur (eerst even aan je ouders vragen!) of een beetje eiwit. Maar het nadeel daarvan kan zijn dat het niet meer verwarmd wordt. En zoals je misschien weet; ei zou een besmetting kunnen hebben van salmonella die je alleen onschadelijk maakt na verwarming.