1

Onderwerp: Dikte fondant

Hoi meiden,

Ik zie soms erg strakke taarten voorbij komen en vroeg me af hoe dik jullie je fondant uitrollen om te bekleden.

Zelf probeer ik het altijd goed dun te maken, want zo'n suikerhap vind ik persoonlijk vaak niet zo lekker, maar is het dan toch nodig om het uiterlijk strak te krijgen?

2

Re: Dikte fondant

Ik rol mijn lap uit met een kunststof roller en gebruik dan de gele ring voor de bekleding. Geloof dat deze zo'n 4-5 mm dikte is. Toevallig een taart van mezelf gegeten van het weekend (doe ik bijna nooit  ;) ) en de bekleding vond ik niet dik. Ik zag wel dat sommige een stukje marsepein lieten liggen, maar dat vind ik niet erg. Als ik dunner uitrol gaat mijn lap scheuren en worden mijn taarten niet zo strak. Dus liever een mooie taart en dat sommige een stukje laten liggen dan andersom  ;)

3

Re: Dikte fondant

Grappig, ik redeneer juist precies andersom dan Esther. Ik probeer zo dun mogelijk uit te rollen, mm of 2, hooguit 3. Ik vind het belangrijkste van een taart dat ie lekker is en zo'n dikke laag fondant of marsepein, die mensen laten liggen, omdat het too much is, geeft voor mij aan dat de smaak niet optimaal is. Dus liever iets minder strak, maar wel echt lekker als geheel. Maar ik smeer wel zo strak mogelijk af, met ganache, waardoor die dunnere laag bekleding best nog redelijk strak is.

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

4

Re: Dikte fondant

In landen rond om ons heen wordt de fondant eigenlijk nooit opgegeten, je ziet ook wel dat in Uk en USA de laag erg dik  is, daar maakt dat niet uit want het wordt niet gegeten.

Ik rol uit op gevoel en het hangt er ook vanaf wat voor decoratie er op komt, hoe dik of juist dun ik uitrol

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

5

Re: Dikte fondant

Tigrasas schreef:

In landen rond om ons heen wordt de fondant eigenlijk nooit opgegeten, je ziet ook wel dat in Uk en USA de laag erg dik  is, daar maakt dat niet uit want het wordt niet gegeten.

Ik rol uit op gevoel en het hangt er ook vanaf wat voor decoratie er op komt, hoe dik of juist dun ik uitrol

Heb ik ook wel eens gehoord dat de laag puur voor de sier is. Laatst zag ik een taart waarbij de bekleding minstens 1 cm dik was met daaronder nog een dikke laag bc.

Ik moet zeggen dat ik wel tot 4-5 mm uitrol, maar het op de taart nooit zo dik lijkt. Tijdens het bekleden rekt de lap ook uit waardoor de lap dunner is dan net voor het bekleden. De lap,scheurt trouwens niet. Zeelandia marsepein  ;). Zelf vind ik deze dikte juist precies goed. Heb in de 6 jaar dat ik taarten maak nooit gehoord dat iemand deze te dik vind. Wel dat ze soms een lagere taart willen en dan 2x gevuld ipv (bij mij standaard) 3x.

6

Re: Dikte fondant

SweetTooth schreef:

Grappig, ik redeneer juist precies andersom dan Esther. Ik probeer zo dun mogelijk uit te rollen, mm of 2, hooguit 3. Ik vind het belangrijkste van een taart dat ie lekker is en zo'n dikke laag fondant of marsepein, die mensen laten liggen, omdat het too much is, geeft voor mij aan dat de smaak niet optimaal is. Dus liever iets minder strak, maar wel echt lekker als geheel. Maar ik smeer wel zo strak mogelijk af, met ganache, waardoor die dunnere laag bekleding best nog redelijk strak is.

Daar zal inderdaad wel verschil in zitten. Ik smeer af met bc en dan zo dun mogelijk. Daarom is mijn lap dus juist iets dikker  ;), anders zie je de lagen erdoorheen. Vind ik niet mooi. Verder heb ik nog nooit klachten gehad. Mensen komen 9 vd 10 x terug, dus smaak zal wel goed zitten  ;)

7

Re: Dikte fondant

Ik weet dat men in Engeland zelfs soms eerst marsepein doet en dan fondant, dit is dan weer zodat de taart lang houdbaar blojft

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

8

Re: Dikte fondant

Klopt, onder andere bij een Christmascake doen ze dat. Daarom kun je m ook al zo lang van te voren maken (6 maanden)

Perhaps when we find ourselves wanting everything,
It is because we are dangerously near to wanting nothing - Sylvia Plath

9

Re: Dikte fondant

of een taart strak is ligt veel meer aan je afsmeerlaag dan aan je fondant-/marsepeinlaag =)

ik rol dun uit, maar toch heb ik echt wel strakke taarten. Ik vind marsepein errug lekker, maar als ik alleen maar marsepein proef en een beeeetje taart (bij een dikte van 5mm heb je dat toch gauw), dan eet ik liever alleen marsepein  ;)

Als je afsmeerlaag strak is, is je taart strak; is je afsmeerlaag niet strak, dan helpt 5mm of 10mm marsepein ook niks...

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

10

Re: Dikte fondant

Carien schreef:

of een taart strak is ligt veel meer aan je afsmeerlaag dan aan je fondant-/marsepeinlaag =)

ik rol dun uit, maar toch heb ik echt wel strakke taarten. Ik vind marsepein errug lekker, maar als ik alleen maar marsepein proef en een beeeetje taart (bij een dikte van 5mm heb je dat toch gauw), dan eet ik liever alleen marsepein  ;)

Als je afsmeerlaag strak is, is je taart strak; is je afsmeerlaag niet strak, dan helpt 5mm of 10mm marsepein ook niks...

Ik vind marsepein juist helemaal niet lekker om het zo te eten  :nooo , maar op een taart wel. Mijn taarten zijn 9 cm hoog en dan valt 4-5 mm echt in het niet  ;). Ik denk juist dat je als je gevulde taarten hoog zijn (minstens 9 cm) en je een dunne laag marsepein/fondant hebt, de verhoudingen niet meer kloppen  ;)

11

Re: Dikte fondant

Carien schreef:

of een taart strak is ligt veel meer aan je afsmeerlaag dan aan je fondant-/marsepeinlaag =)

ik rol dun uit, maar toch heb ik echt wel strakke taarten. Ik vind marsepein errug lekker, maar als ik alleen maar marsepein proef en een beeeetje taart (bij een dikte van 5mm heb je dat toch gauw), dan eet ik liever alleen marsepein  ;)

Als je afsmeerlaag strak is, is je taart strak; is je afsmeerlaag niet strak, dan helpt 5mm of 10mm marsepein ook niks...

En waarmee smeer je af? En is dat dan een dunne laag of die weer wat dikker? En hoe krijg je die zo mooi dat je maar een dunne plak fondant nodig hebt?

12 Laatst bewerkt door Carien (19-05-2015 21:12)

Re: Dikte fondant

Esther68 schreef:

Ik vind marsepein juist helemaal niet lekker om het zo te eten  :nooo , maar op een taart wel. Mijn taarten zijn 9 cm hoog en dan valt 4-5 mm echt in het niet  ;). Ik denk juist dat je als je gevulde taarten hoog zijn (minstens 9 cm) en je een dunne laag marsepein/fondant hebt, de verhoudingen niet meer kloppen  ;)

marsepein is altijd heulllll lekker  :y maar ik vind dat je de taart ook nog moet proeven =) Anders is het niet mooi in verhouding.
Mijn taarten zijn 7,5cm na bakken en na vullen 9-10cm (3x gevuld: saus+mbc/mouse; saus+mbc/mousse; saus +mbc/mousse :) ).
Mijn fondant/marsepeinlaag is max 3mm schat ik zo, dat vind ik prima in verhouding voor de smaak. Ik smeer af met witte ganache (ook niet megadik). Maar goed, smaak is dan ook zeer persoonlijk :)

https://scontent-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/v/t1.0-9/11009381_858866310823282_5734155439257120687_n.jpg?oh=054679ce3dbcee5a6168c8ab05955f53&oe=55FD632A
ik kan effe geen andere vinden zo gauw... rechtsonder de dikte te zien van ganache en marsepein

https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/v/t1.0-9/11188150_874980759211837_8678883287682202835_n.jpg?oh=88274884a9956516477e3903b231fb8b&oe=55C0095A&__gda__=1442805986_ae7d8fd381399271cab09a390af43376

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

13

Re: Dikte fondant

Dragonfly777 schreef:

En waarmee smeer je af? En is dat dan een dunne laag of die weer wat dikker? En hoe krijg je die zo mooi dat je maar een dunne plak fondant nodig hebt?

ik smeer dus altijd af met witte ganache, soms met puur of melk.
Ik vul, smeer af met een dunne laag, crumbcoat, echt om de kruimels en de vulling vast te zetten.
Dan gaat de taart minimaal een half uur de koelkast in. Daarna weer afsmeren, straktrekken met een haakse spatel en dan liefst een nacht in de koelkast.
Dan bekleed je een strakke stevige taart, dat blijft dan dus ook strak =)

Die haakse spatel liefst van roestvrij staal. Ik houd 'm onder de hete kraan, droog 'm af, zet 'm tegen de taart en draai de taart rond (draaiplateau is onmisbaar in deze). Mocht er nog een oneffenheid zitten, vul ik  die weer op met ganache, weer er langs met de spatel, net  zolang tot de taart strak ingepakt is  =)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

14

Re: Dikte fondant

Carien schreef:
Dragonfly777 schreef:

En waarmee smeer je af? En is dat dan een dunne laag of die weer wat dikker? En hoe krijg je die zo mooi dat je maar een dunne plak fondant nodig hebt?

ik smeer dus altijd af met witte ganache, soms met puur of melk.
Ik vul, smeer af met een dunne laag, crumbcoat, echt om de kruimels en de vulling vast te zetten.
Dan gaat de taart minimaal een half uur de koelkast in. Daarna weer afsmeren, straktrekken met een haakse spatel en dan liefst een nacht in de koelkast.
Dan bekleed je een strakke stevige taart, dat blijft dan dus ook strak =)

Die haakse spatel liefst van roestvrij staal. Ik houd 'm onder de hete kraan, droog 'm af, zet 'm tegen de taart en draai de taart rond (draaiplateau is onmisbaar in deze). Mocht er nog een oneffenheid zitten, vul ik  die weer op met ganache, weer er langs met de spatel, net  zolang tot de taart strak ingepakt is  =)

Dank je wel voor je heldere en uitgebreide uitleg. Ik heb nog nooit met ganache gewerkt, maar heb gezien dat het niet moeilijk te maken is en je er wel ontzettend mooie strakke taarten van krijgt. Ik ga voor mijn zoontje een redelijke eenvoudige frozentaart maken en vind ik het dus belangrijker dat de taart ook echt strak is. Ik ga het in juni gewoon eens proberen.

15

Re: Dikte fondant

:thumb: succes, je wilt vast nooit meer anders =D

kijk ook even naar de filmpjes van 'inspired by Michelle' op yuotube (3x); zij legt het duidelijk uit :Y Smeert wel heulllll dik af, maar dat heb je zelf in de hand ;-)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

16 Laatst bewerkt door SweetTooth (20-05-2015 09:07)

Re: Dikte fondant

Ik doe ongeveer hetzelfde als Carien, ook qua dikte van ganache- en marsepeinlagen en ook meestal witte ganache (omdat ik die het meest smaakneutraal vind) en heel soms melk of puur (als dat bij de vullingen past/hoort). Bijvoorbeeld mijn schaaktaart had ik met melkganache afgesmeerd en dat zag er zo uit


http://s15.postimg.org/51iy5jh4n/IMG_20150420_084804.jpg

en bekleed:
http://s27.postimg.org/sqi5icmgv/IMG_20150420_095552.jpg

Niet zo waanzinnig strak als die van Carien, maar ik was toch zeer tevreden :-)

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

17

Re: Dikte fondant

Top meiden!!