1

Onderwerp: Pfffttt... help: derde pavlova in oven ingestort

Goeiemorgen allemaal,

Ik wil graag voor de familie-paasbrunch een pavlova maken en nu staat mijn derde poging in de oven in te storten. Toen ik nog klein was, was dit het eerste wat ik samen met mijn moeder maakte: kon namelijk niet mislukken!? En ik kan niet uitstaan dat het niet wil. Wat doe ik verkeerd?

Ik heb al met de temperatuur van de oven gevarieerd (100 tot 140 graden en alles daartussen), verschillende recepten gebruikt (italiaans schuim, frans en zelfs met meringuepoeder) , andere soorten suiker uitgeprobeerd (kristal/suikerbakkerspoeder) en korter of langer kloppen. Het schuim is steeds goed en mooi stevig, maar in de oven heb ik   steeds hetzelfde: binnen een half uur krijg ik blazen op het schuim en daarna stort hij langzaam in tot het formaat eierkoek. Ik bak conventioneel. Het lijkt mij dat de suiker mij steeds parten speelt, alsof het uit het schuim komt of zo. Maar ik snap niet waarom.

Iemand een idee?

Maandag krijgt mijn familie ofwel een heel platte pavlova met veel slagroom erop ofwel etonmess (stukken eiwitschuim, slagroom en vruchtjes). Voor dat laatste heb ik immers bergen stukgebroken schuim, hahaha.

Tieneke

2

Re: Pfffttt... help: derde pavlova in oven ingestort

die laatste optie lijkt me uitstekend :Y

klinkt heerlijk, en het feit is dat zodra je een vorkje in schuimgebak zet, het toch in 100 stukken uit elkaar valt ;)
veel succes .

3

Ik heb wel eens gehoord dat als de eiwit en de suiker splitst dat je dan te lang geklopt hebt. Misschien dat dat het is?

Eiwit moet je ook niet te lang kloppen. Dan de suiker er beetje bij beetje bij kloppen.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

4

Ik zou als ik jou was snel naar de AH gaan, daar zijn ze te koop voor euro 2,99  :lol:

Jacqueline

5

heb je alles wel goed ontvet? Ik doe dat met een beetje azijn op keukenpapier en dan gewoon kom en kloppers poetsen.

Ik weet even de verhoudingen niet, maar ik gebruik eiwit, suiker, beetje maizena en wat azijn. Eiwit goed stijfkloppen, suiker er doorkloppen beetje bij beetje. De schaal op zijn kop houden, valt ut er niet uit, dan is die goed. maizena en azijn er doorscheppen en op het bakpapier in een cirkel uitstorten.

Oven heb ik op 120 graden (ik heb hetelucht) uur bakken en daarna oven uit, oven deur dicht laten en nog een uur laten drogen.

door het azijn en de maizena is die lekker chewy van binnen.

groetjes Petra

Like me on Facebook : buttercream.nl

6

Tja, dat heb ik echt allemaal al geprobeerd en het is mijn eer te na om er bij de AH eentje te halen. Zou het kunnen zijn dat het misgaat doordat er vanille-extract bij gooi? Ik maak dat zelf op alcoholbasis. Ik had net mijn moeder aan de lijn. Het leek ons onwaarschijnlijk, maar....

Tieneke

7

Ik gebruik ook vanille extract. Maar dan kant en klaar gekochte. Waar (ik heb even gespiekt ;) ), ook alcohol inzit. Dus dat lijkt mij ook stug.

Succes ermee.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

8

Ik denk ook niet dat dat het is. Hoe lang kloppen jullie zoiets? Ik heb een keer 10 minuten gedaan en de laatste keer ongeveer 4. Dat is het volgens mij ook niet.

Wel bedankt voor het meedenken allemaal trouwens!

Tieneke

9 Laatst bewerkt door heleena (29-03-2013 17:59)

Ha Tante Tien.
Al verschillende keren dit gemaakt met het recept dat ik van iemand van hier gekregen heb.
Bij mij is het alle keren gelukt.
Simpel en goed te doen.

Ik heb alles precies gedaan volgens het recept..
Ik heb een combi-magnetron van Miele en dus de 150 graden van de oven aangehouden..dan is ie wel licht bruin gekleurd..dus 140 graden zou ook een optie kunnen zijn.
Eieren op kamertemperatuur en de schaal inderdaad met azijn even ontvetten.

Ingrediënten
Porties: 8
•    het wit van 4 eieren
•    Klaar in 1 uur 30 minuten
•    250g basterdsuiker
•    1 theelepel vanille-extract
•    1 theelepel citroensap
•    2 theelepels maïzena
•    475 ml slagroom, geklopt
•    6 kiwi's, geschild en in plakjes
1.
De oven voorverwarmen op 150°C/gasstand 2. Een bakplaat met bakpapier beleggen en daarop een cirkel met diameter 23 cm tekenen.
2.
In een grote kom het eiwit stijf, maar niet droog kloppen. Suiker eetlepel voor eetlepel toevoegen en na elke toevoeging goed kloppen. Kloppen tot het eiwit dik en glanzend is. Teveel opgeklopt eiwit verliest volume en zakt ineen als het met andere ingrediënten wordt vermengd. Zorg dat er absoluut geen vet of eigeel in het eiwit terecht komt. Vanille, citroensap en maïzena voorzichtig erdoor scheppen.
3.
Het mengsel vanuit het midden naar buiten binnen de getekende cirkel scheppen met een buitenrand die iets hoger is dan de rest. Hierdoor ontstaat er in het midden een kleine holte.
4.
1 uur bakken en op een metalen rooster laten afkoelen.
5.
Het bakpapier verwijderen en de meringue op een plat bord leggen. Het midden vullen met de eventueel gezoete slagroom. Leg de plakjes kiwi over de slagroom.

10

Ik had alleen een andere vulling.
De slagroom niet gezoet omdat de vulling van fruit al behoorlijk zoet was.

11

Thanks meis, basterdsuiker he? Dat heb ik als enige nog niet geprobeerd. Het zal toch wel een keertje lukken....

Tieneke

12

Ja...gewone basterdsuiker....

Succes.

13 Laatst bewerkt door ireen123 (29-03-2013 22:45)

ik gebruik nooit zuur of maizena, dan word je bodem zacht.
Ik wil hem graag bros en droog
Suiker gebruik ik half kristalsuiker en half poedersuiker.
Ik bak dan ook maar op 90 graden, maar wel minimaal 2-3 uur en laat hem 'snachts verder in de oven afkoelen/drogen.

Dat recept van James is voor pavlova
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=194954

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

14

Zonder maizena en azijn is het dus geen pavlova, want die hoort zacht vanbinnen te zijn. En die dingen bij de AH zien er niet uit, kan nooit een pavlova zijn!
Ik klop het eiwit wel heel lang, minstens 10 minuten, ook na het toevoegen van het suiker en het is nog nooit mislukt. Ik bak 'm op max 110 graden in hetelucht en laat hem na afloop in de oven afkoelen. Ovendeur nooit open doen want dan kan hij alsnog inzakken.
Oja, ik gebruik gewoon kristalsuiker.
Veel succes!

15

Haha, zoals jullie het beschrijven, is het echt simpel. En de dingen die jullie doen, heb ik ook geprobeerd. Wel fijn om van jullie te lezen! Het zit dus kennelijk ook niet in de suiker of in lang kloppen... Wat een mysterie he? Ik ga nog weleens een poging doen, misschien vandaag nog wel of anders een andere keer.

Tieneke

16 Laatst bewerkt door ireen123 (30-03-2013 18:49)

@paula66  Ik verwacht dat een meesterkok en pattisier zoals James Martin echt wel weet hoe zijn recept voor pavlova moet zijn. :/

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

17

Oud topic, maar ik zit opnieuw met hetzelfde probleem. Niet te geloven he? Ik wil de hazelnootschuimtaart maken van Rutger voor mijn verjaardag volgende week, maar mijn schuim (italiaans) is gisterenavond wederom ingezakt.... Ik vermoed nu toch dat het aan mijn oven ligt. Hij blaast warme lucht, zelfs als hij niet op hetelucht staat. Ik kan dat voelen als ik mijn handen in de oven steek. Wellicht blaast hij dan toch de lucht eruit of zo.
Anyway, ik ga nog beslissen of ik het schuim alsnog voor de taart ga gebruiken of niet. Het is nu wel erg taai geworden namelijk, niet meer luchtig. En ik stop met het bakken van eiwitschuim!

Einde geklaag...

Tieneke

18

Kan haast niet anders als dat het aan je oven ligt.

19

Ik denk ook dat het aan je oven ligt. Raar idee, maar kun je niet een soort muurtje van alufolie erom maken? Ik gebruik overigens nooit Italiaans schuim bij merengue/pavlova/hazelnootschuim...

Perhaps when we find ourselves wanting everything,
It is because we are dangerously near to wanting nothing - Sylvia Plath

20

Ik heb vandaag ook 1 gemaakt.. Alles ging goed todat ik hem na anderhalfuur uit mijn oven haalde toen zakte hij toch wat in. Heb hem net snel in mijn nog warme oven terug gezet na het lezen van de tips hierboven

21

Ik heb vandaag ook 1 gemaakt.. Alles ging goed todat ik hem na anderhalfuur uit mijn oven haalde toen zakte hij toch wat in. Heb hem net snel in mijn nog warme oven terug gezet na het lezen van de tips hierboven