Ik wist eigenlijk niet of eieren nog rauw konden zijn bij 150 graden.
Het stukje waar duidelijk aan te zien was dat het niet gaar was (-net onder de korst)-was iets zachter/vochtiger en donkerder van kleur. De taart was goed te snijden, het waren echt kruimels, dus niet lopend.
Het ligt niet aan mijn oven. Al snap wel dat je daar aan denk.
Maar het is een vrij nieuwe en ik heb alleen ruzie met de combinatie cake en boltaartje.
Of het wordt te droog, of niet gaar of het bolletje valt uit elkaar bij het storten. Met de Boerencake ging het al een stuk beter maar nog niet helemaal goed.
Gevoelsmatig vind ik de baktijd ook erg lang hoor. Omdat het zo’n klein taartje is.
Aan de andere kant, cake heeft ook meer tijd nodig dan biscuit .
En een boltaartje ook ten opzichte van een normale ronde vorm.
Een blanda is geen officiële bakvorm, dus zal ook wel minder geleiden en zo.
Ik heb veel op internet gezocht naar o.a. baktijd en de meesten hebben bij cake en een blanda van 12 cm ook wel 45 minuten tot anderhalf uur nodig.
En dit geeft de leukste taarten op voor iets grotere bolletjes van 15 cm (= Wilton Sports Ball Pan set )
Gevonden ophttp://www.deleukstetaartenshop.nl/snoezige-sneeuwpop :
600 gram FunCakes mix voor Cupcakes (deze heb ik nog niet geprobeerd voor een boltaartje)
300 gram eieren (circa 5 stuks)
300 gram boter
Bak de cakes in ongeveer 55 min. op 160 graden.
Teveel vocht zal het niet zijn.
Het was een kant-en klare mix. Ik hoefde alleen maar boter en eieren toe te voegen bij het pak Koopmans Boerencake.
Ik denk dat als ik de boltaartjes een minuut of 5 langer had gebakken ze wel door en door gaar waren geweest.