1 Laatst bewerkt door Nokkie (09-05-2015 20:49)

Onderwerp: eten van ongare cake

ik heb net 2  boltaartjes van 12 cm. gemaakt met 1 pak Koopmans Boerencake die net niet helemaal gaar blijken te zijn.
De prikker kwam er na 60 minuten op 150 graden (elektrisch) wel droog uit.
Maar net onder de kost zat een klein stukje nog vochtig deeg.
De rest lijkt me grotendeels gaar, maar dan ook net.
Ik vroeg me daardoor af, loop je eigenlijk het risico om ziek te worden als je ongare cake eet? Ik weet dat dat het geval is bij cakebeslag, maar bij gebakken cake?

Of heb je tips voor het bakken van een boltaartje met cake i.p.v. biscuit?

2

Re: eten van ongare cake

als er beslag in zit wat niet gaar is, zit er dus nog rauw ei in lijkt mij zo......

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

3

taartjes van 12 cm nog niet gaar na een uur? Klopt de temperatuur van je oven wel?

Ik denk dat het wel mee gaat vallen met ziek worden (rauwe eieren zijn met name een risico voor ouderen, zwangeren en kleine kids). Niet alle eieren zijn besmet met salmonella.
Maar ik denk dat het ook gewoon niet lekker is...

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

4

Ik ben niet zwanger, niet oud, tenminste nog niet en ook geen klein kind, maar ben al twee keer ziek geweest van rauw ei. En als ik ziek zeg, bedoel ik echt ZWAAR ziek, dus ik neem nooit meer een risico

Maar wat al gezegd is, klopt je temp van je oven wel, of heb je wellicht teveel,vocht in je recept zitten?

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

5

je zegt dat het vochtig is, dus ik neem aan dat het niet lopend is (als pas gemaakt beslag)? dan kan je het gerust eten, en anders snij je het gewoon weg

6

Ik wist eigenlijk niet of eieren nog rauw konden zijn bij 150 graden.
Het stukje waar duidelijk aan te zien was dat het niet gaar was (-net onder de korst)-was iets zachter/vochtiger en donkerder van kleur. De taart was goed te snijden, het waren echt kruimels, dus niet lopend.
Het ligt niet aan mijn oven. Al snap wel dat je daar aan denk.
Maar het is een vrij nieuwe en ik heb alleen ruzie met de combinatie cake en boltaartje.
Of het wordt te droog, of niet gaar of het bolletje valt uit elkaar bij het storten. Met de Boerencake ging het al een stuk beter maar nog niet helemaal goed.

Gevoelsmatig vind ik de baktijd ook erg lang hoor. Omdat het zo’n klein taartje is.
Aan de andere kant, cake heeft ook meer tijd nodig dan biscuit .
En een boltaartje ook ten opzichte van een normale ronde vorm.
Een blanda is geen officiële bakvorm, dus zal ook wel minder geleiden en zo.
Ik heb veel op internet gezocht naar o.a. baktijd en de meesten hebben  bij cake en een blanda van 12 cm ook wel 45 minuten tot anderhalf uur nodig.
En dit geeft de leukste taarten op voor iets grotere bolletjes  van 15 cm (= Wilton Sports Ball Pan set )
Gevonden ophttp://www.deleukstetaartenshop.nl/snoezige-sneeuwpop  :
600 gram FunCakes mix voor Cupcakes (deze heb ik nog niet geprobeerd voor een boltaartje)
300 gram eieren (circa 5 stuks)
300 gram boter
Bak de cakes in ongeveer 55 min. op 160 graden.

Teveel vocht zal het niet zijn.
Het was een kant-en klare mix. Ik hoefde alleen maar boter en eieren toe te voegen bij het pak Koopmans Boerencake.

Ik denk dat als ik de boltaartjes een minuut of 5 langer had gebakken ze wel door en door gaar waren geweest.

7

Salmonella gaat dood bij ongeveer 75 graden. Dus daar hoef je je niet druk om te maken, ook al is het niet helemaal gaar. Er zijn er zelfs bij die halfgare cake lekker vinden. Ik moet er niet aan denken maar in dit geval zou ik er niet moeilijk over doen.
En cake gaat inderdaad langer in de oven dan biscuit, al zou een uur lang zat moeten zijn voor een bolletje. Kan zijn dat je temperatuur toch niet overeen komt met wat je oven aangeeft, dat heeft vrijwel elke oven, ook nieuwe. Een oventhermometer erin zetten geeft duidelijkheid.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com