Ik sta en zit erbij...afwisselend.
Het beslag maken doe ik in de keuken staand. Houd mijn mixer niet bovenop vast, maar mijn hand a.h.w. door het handvat, omdat anders mijn schouder te hoog komt, m.a.g. veel schouderklachten...doortrekkend naar nek...en uiteindelijk hoofdpijn.
Doorsnijden en vullen doe ik meestal ook staande in de keuken. Zeker het doorsnijden van het biscuit. Het vullen wil ik ook wel eens zittend aan de tafel doen....moet altijd oppassen dat mijn schouder niet te lang in een houding blijft zonder dat mijn arm ondersteund is....anders zelfde als zojuist beschreven.
Uitrollen van de fondant (voor het bekleden) doe ik staand, omdat dat gewoon veel makkelijker is, je meer kracht kunt zetten.
Voor het daadwerkelijk decoreren ga ik zitten aan de tafel. uitrollen van de fondant voor decoraties doe ik zittend, de taart staat op taartplateau van Ikea. Opplakken van de decoraties doe ik ook zittend. Soms ga ik tussendoor weer staan.
Ieder geval geen statische houding.
Ik ben van beroep fysio, en heb zelf veel schouderklachten (slijtage) + nekhernia + fibromyalgie. Taart maken en decoreren is zwaar als je klachten hebt, dan moet je extra alert zijn op je houding. Maar ook als je geen klachten hebt, is het goed op je houding te letten en vooral af te wisselen in houding....zodat je niet een dag later met nek/hoofdpijnklachten zit.
Het is zoals het is en dat is goed zo.
Bianca's bakery