1

Onderwerp: hoofdpijn en misselijk na taart decoreren

Hallo allemaal,

Misschien een rare vraag, ik maak steeds regelmatiger een taart. En nu valt me op dat telkens als ik een taart gemaakt heb ik een tijd later (1 uur, 1,5 uur) misselijk word en hoofdpijn krijg.
Heeft iemand daar ook last van? Kan het komen door de geuren? Ik gebruik fondant en crisco.
Hopelijk heeft iemand een tip!

Groetjes Birgit

2

Re: hoofdpijn en misselijk na taart decoreren

Misschien van de spanning. Je bent nl toch een tijd zeer geconcentreerd bezig.
En als je een "gewone" taart maakt, dus waarbij je niet met fondant bekleed, heb je er dan ook last van?

Het is zoals het is en dat is goed zo.
Bianca's bakery

Ik weet inmiddels dat ik na drie kwartier even een paar minuten iets anders moet gaan doen. Om de spanning even los te laten, om m'n ogen even een ander beeld en inzoomgehalte te geven en even een beker water te drinken.

Succes!

4

Ik denk ook, dat het van de spanning komt. Zeker gecombineerd met de zoete geur kan ik me daar wel iets bij voorstellen. Na het bekleden las ik ook altijd even een pauze in. Terwijl de taart opstijft in de koelkast, even wat eten en drinken (wat ik anders helemaal vergeet :o ) en even wat anders doen. Kan ik daarna fris en fruitig weer verder met het allerleukste: het decoreren! Dat werkt wel prettig zo, vind ik.

"Ik weet het zeker...........denk ik!"

5

Je zit natuurlijk ontzettend (geconcentreerd) te 'turen' als je met de taart en/of -decoratie bezig bent. Dat is niet het (aller)beste voor je ogen.... ;). Wellicht is dat een oorzaak?

Gewoon even iets anders doen terwijl je taart opstijft in de koelkast.

6

Dank voor de reacties. Heb er ook last van als ik gewoon voor mezelf even snel wat maak.
Volgende keer misschien geen crisco gebruiken maar poedersuiker, kijken of het anders is.

7 Laatst bewerkt door Tigrasas (25-04-2015 20:48)

Ik denk eerlijk gezegd dat je jouw werkhouding eens goed moet bekijken, wellicht komt dit vanuit je nek......

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

Scherp, die Tigrasas! ;)

9

Ik denk ook niet dat het komt waarmee je werkt. Overigens kun je beter maïzena gebruiken in combinatie met fondant.

Zoek je een printje? Pb mij gerust.

10 Laatst bewerkt door taartjesdroom (01-05-2015 22:41)

Tigrasas schreef:

Ik denk eerlijk gezegd dat je jouw werkhouding eens goed moet bekijken, wellicht komt dit vanuit je nek......

Dat zou inderdaad heel goed kunnen. Ik had dit ook en kwam er achter dat het aan mijn houding lag. Houding aanpassen en regelmatig even lopen, strekken en water drinken hielp goed bij mij.

11

Ik denk ook dat het vanuit je nek komt. Vorig jaar had ik het zelfs zo erg dat mijn nek 'op slot' zat en ik zelf fysiotherapie heb gehad. Overigens kwam dit niet alleen door de taarten, maar wel dat ik door de hoeveelheid taarten er niet meer uit kwam, zeg maar. Dit heb ik gelukkig niet meer, maar wat ik wel heb is dat ik na een superintensieve taartdag de volgende dag soms echt hoofdpijn heb. Dit komt echt door de spanning/stress. Na die fysio heb ik trouwens besloten niet meer zoveel taarten aan te nemen  ;)

12

Ik heb zelf zeer enstige rug en nek klachten en durf hier wel vergif op in te nemen, maar ik wil nog wat ouder worden dus doe dat toch maar miet hahahaha

Dingen waar je op miet letten zijn: niet op puntje van je stoel zitten, niet hangen met je armen/ellebogen op je werkblad en wat zeer belangrijk is, zet je taart op ooghoogte!
Als je de taart lager zet dan dat jouw ogen zitten ben je met decoreren steeds naar beneden aan het kijken, als je deze taart op een verhoging zet, heb je je hoofd recht
Ik werk met een hoog draaiplateau van wilton of omgekeerde fondant emmer als het een stapel betreft, maar scheelt mij een hoop pijn en misselijkheid achteraf. Ik bedoel het draaiplateau van Ikea is super, maar te laag voor mij.

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

Ik sta eigenlijk altijd...  :think: Vroeg me al af hoe anderen dat deden bij zo'n mega gedecoreerde taart.  :lol:
Zijn er meer mensen die er lekker bij gaan zitten?

14

Ik kan niet lang rechtop staan dus heb geen keus en los het dan zo op, gaat prima en geen last van nek er na.....maar iedereen doet het anders, is met als het bekleden van een taart  =D

15

Door het staan heb ik deze klachten juist gekregen..... Ik sta nu nog wel, omdat ik het dan beter zie, maar zo gauw ik maar wat voel ga ik zitten. Afgelopen weekend had ik (weer) te veel taarten. Kwam ook door een miscommunicatie van mij  :/ . Nou, dan krijg ik een dag later de rekening wel  :s. Het is niet alleen de houding, maar ook de stress die ik soms (lees:vaak) heb...

Herkenbaar hoor Esther, vandaar dat ik ook zeer selectief bestellingen aanneem. Het moet natuurlijk wel leuk blijven! :D

17

Houding is idd zeer belangrijk bij alles wat je doet maar helemaal bij taarten. Misschien een beetje als mosterd naar de maaltijd maar proef (wil het geen snoepen noemen) van de marsepein of fondant ?
Ik heb gemerkt dat er verschillen zijn in de soorten onderling, sommigen worden met suiker vervangers gezoet, soms ook de vullingen, vaak sorbitol. Bij mij veroorzaakt dit hoofdpijn en soms ook de misselijkheid oftewel een migraine.

Christine.

18

Ik sta en zit erbij...afwisselend.
Het beslag maken doe ik in de keuken staand. Houd mijn mixer niet bovenop vast, maar mijn hand a.h.w. door het handvat, omdat anders mijn schouder te hoog komt, m.a.g. veel schouderklachten...doortrekkend naar nek...en uiteindelijk hoofdpijn.
Doorsnijden en vullen doe ik meestal ook staande in de keuken. Zeker het doorsnijden van het biscuit. Het vullen wil ik ook wel eens zittend aan de tafel doen....moet altijd oppassen dat mijn schouder niet te lang in een houding blijft zonder dat mijn arm ondersteund is....anders zelfde als zojuist beschreven.
Uitrollen van de fondant (voor het bekleden) doe ik staand, omdat dat gewoon veel makkelijker is, je meer kracht kunt zetten.
Voor het daadwerkelijk decoreren ga ik zitten aan de tafel. uitrollen van de fondant voor decoraties doe ik zittend, de taart staat op taartplateau van Ikea. Opplakken van de decoraties doe ik ook zittend. Soms ga ik tussendoor weer staan.
Ieder geval geen statische houding.
Ik ben van beroep fysio, en heb zelf veel schouderklachten (slijtage) + nekhernia + fibromyalgie. Taart maken en decoreren is zwaar als je klachten hebt, dan moet je extra alert zijn op je houding. Maar ook als je geen klachten hebt, is het goed op je houding te letten en vooral af te wisselen in houding....zodat je niet een dag later met nek/hoofdpijnklachten zit.

Het is zoals het is en dat is goed zo.
Bianca's bakery