1

Onderwerp: biscuit krimpt na het bakken

Hallo medebakkers,

Ik heb een vraagje over mijn biscuit en twijfel een beetje over wat normaal is en wat niet. Ik gebruik voor mijn biscuit sindskort een recept van de site van AH ( 160 gr. witte basterdsuiker, 180 gr. zelfrijzend bakmeel en 5 eieren en dat verdeel ik over 2 springvormen van 20 cm). Het beslag is altijd heel luchtig als het in de vorm gaat en het rijst ook super, ik bak het op 160 graden ( electrische oven, geen hete lucht) en dan ong. 30 minuten a 35 minuten.

Maar als ik de vorm uit de oven haal, dan begint het te krimpen: het komt los van de rand etc. Ik dacht dat dit niet normaal was, dat het zoveel krimpt, maar nu lees ik hier op het forum ( onder de zoekfunctie) dat het altijd wel wat krimpt

Ik heb van het biscuit dat ik net gebakken heb foto's gemaakt en ik hoor graag van jullie of dit normaal is of niet ( om een beeld te schetsen: toen het nog in de oven stond kwam het tot aan de rand en was ook het gehele blik gevuld)

Als jullie dit niet "normaal' vinden, hoor ik graag jullie tips. Hoe bak ik zo'n mooie hoge taart?
Waar ga ik de fout in? Ik heb overigens geen oventhermometer dus ik ga er maar vanuit dat het inderdaad 160 graden is.

Ik bak ook niet met oplopende temperaturen. Gewoon constant zo'n 160 graden ( op oven staat 150 graden en 175 graden, dus zet hem daar dan maar tussen)

http://s28.postimg.org/war5fl9uh/DSCN0934.jpg

http://s28.postimg.org/8l1pqwbh5/DSCN0935.jpg

2

Re: biscuit krimpt na het bakken

Even een vraag: Waarom verdeel je het over 2 springvormen?

Ik bak een taart met 5 eieren in een ronde springvorm van 20 cm.
Ik denk dat je te weinig beslag gebruikt. Kijk eens bij de tabellen op de site. Daar staat hoeveel beslag je per 1/2 liter moet gebruiken. De inhoud van je vorm kun je bepalen door hem te vullen met water.

Een biscuit krimpt overigens altijd. Je zou ook nog kunnen proberen of het 5 minuten eerder al gaar is.

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

3

inderdaad minder lang bakken (al vind ik 30 minuten al kort..). Biscuit is gaar als het lekker begint te ruiken en de randen loslaten van de vorm. Als het goed is voel je dan een sponsachtige tegendruk.
Hoe langer je 'm in de oven laat, hoe meer hij krimpt (tenminste, hij zal niet veel verder gaan dan dit wat je laat zien).

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

4 Laatst bewerkt door Claartje_W (16-04-2015 10:26)

Cakebym: waarom ik het over 2 bakblikken verdeel? Omdat dat in het recept van die taart stond ( nou ja zij gebruiken 18 cm in het recept), maar die hadden ze niet bij de Blokker dus toen maar 20 cm springvormen gekocht.

Wat betreft minder lang bakken: in het recept staat een half uur en ik ga na dat half uur kijken.
Gister was het nog niet gaar ( sateprikker kwam er nog behoorlijk nat uit). Omdat het biscuit al erg gekleurd was ( kleur van de foto) heb ik het afgedekt met alufolie. Na 7 minuten nog eens gaan kijken en toen was het wel gaar, dus oven uitgezet en toen minuut of 10 in de oven laten afkoelen met ovendeur open/ op een kier. Daarna uit de oven gehaald en in de vorm laten afkoelen. Krimpen begint overigens al als hij nog in de oven staat af te koelen.

Carien, nee hij is niet meer gekrompen dan op de foto's.

Tips die ik meeneem voor de volgende keer: meer beslag in de vorm en voelen.

Overigens: het recept voor dit biscuit heb ik een beetje op de gok gedaan. Heb ongeveer anderhalf keer het beslag genomen uit het recept ( 7 eieren, 225 gr. suiker en 250 gr. zelfrijzend bakmeel) Dit was een gokje: 2 x het recept leek me zoveel voor deze vorm dus dan maar anderhalve keer.

Bedankt zover!

5

Heb je een link naar het recept? Ik vermoed dat het voor een ronde vorm van 20 cm doorsnee is. Op jouw foto's zie ik volgens mij een rechthoekige vorm?

6

Laat je je biscuits altijd in de oven afkoelen? Ik denk toch dat ik een oventemp zou kopen  ;). denk toch dat je oven te heet staat.

7 Laatst bewerkt door Carien (16-04-2015 14:46)

als een biscuit gaar is, dan meteen uit de oven halen en meteen uit de vorm op een rooster storten om af te koelen =)
Ik denk dat het lange in de oven laten staan (gedeeltelijk) je krimp veroorzaakt heeft.

Volgende keer ook wat minder warm bakken wellicht (ik doe 140 continu, hetelucht).

8

Karin, ja klopt het is een rechthoekige vorm op de foto. Ik heb hiervoor het recept x anderhalf gedaan. Leek me wel een goede hoeveelheid. Maar het is het eerste recept van biscuit ( from scratch) dat lekker luchtig is en niet droog. Heb wel eens een ander recept ( van internet) gebruikt maar dat vond ik zo droog. Dit is de link http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R1 … o-en-kokos

Esther, nee eigenlijk niet. Maar in een zoektocht om krimp tegen te gaan, kwam ik dit tegen. Ik probeer alles maar tot nu toe zonder succes.

Carien, een rooster gebruik/ heb ik niet, misschien ook eens aanschaffen.
En ik heb geen hetelucht stand op mijn oven maar ik dacht dat je voor elektrische ovens dan er 20 graden bij moet tellen? Dus dan zou mijn temp ( ervanuitgaand dat die overeenkomt met wat ik instel) goed moeten zijn.

Hoeveel krimpen jullie taarten gemiddeld? Ik kon nu wel een vinger steken tussen biscuit en vorm. Nu heb ik wel smalle handen, maar vind het toch fors.

9

Mijn biscuits krimpen wel iets, maar bijna niks. Wanneer ik de biscuit uit het bakblik haal en stort zit deze juist nog soms te vast. Wanneer de biscuit wel al in de oven gekrompen is had ik deze er eigenlijk een paar minuten eerder uit moeten halen. Te gaar dus  ;)

10

Ik denk dus ook dat dit een recept is voor een 20 cm ronde vorm. Je hebt voor jouw vorm meer nodig. Post anders de maten eens (lengte, breedte én hoogte).
Als je het dan ook nog over twee vormen verdeeld heb je twee halve taarten. Die kun je dan wel weer op elkaar leggen (hoef je niet te snijden ;) )

En niet in de oven laten afkoelen, maar direct uit de vorm (desnoods op je ovenrooster). Anders gaart het veel te veel na

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

11

Max krimp als een mesbreedte; issie meer gekrompen dan mogen de kippen het opeten en maak ik een nieuwe. Wil het risico op een droog biscuit niet lopen =)

12

Claartje_W schreef:

Karin, ja klopt het is een rechthoekige vorm op de foto. Ik heb hiervoor het recept x anderhalf gedaan. Leek me wel een goede hoeveelheid. Maar het is het eerste recept van biscuit ( from scratch) dat lekker luchtig is en niet droog. Heb wel eens een ander recept ( van internet) gebruikt maar dat vond ik zo droog. Dit is de link http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R1 … o-en-kokos

Esther, nee eigenlijk niet. Maar in een zoektocht om krimp tegen te gaan, kwam ik dit tegen. Ik probeer alles maar tot nu toe zonder succes.

En ik heb geen hetelucht stand op mijn oven maar ik dacht dat je voor elektrische ovens dan er 20 graden bij moet tellen? Dus dan zou mijn temp ( ervanuitgaand dat die overeenkomt met wat ik instel) goed moeten zijn.

Hoeveel krimpen jullie taarten gemiddeld? Ik kon nu wel een vinger steken tussen biscuit en vorm. Nu heb ik wel smalle handen, maar vind het toch fors.

Volgens mij moet je juist bij een heteluchtoven 20 graden aftellen van de voorgeschreven temp.  Bij een gewonde elektrische oven kun je de aangegeven temp. aanhouden

13

Het werkt heel nauw met de tijd. V.a. 35 minuten zit ik bijna constant voor de oven te koekeloeren. Want het moment dat het biscuit weer ietsje begint te zakken, is het moment dat ie (bij mij) er uit moet. Even controleren met een satéprikker.
Ik haal hem uit de oven en laat hem max 1 minuutje in de vorm afkoelen, dan gaat ie op het rooster. Het krimpen is dan minimaal.

Let ik even niet goed op en haal ik hem iets te laat uit de oven, dan is de krimp veel groter.

Ik bak in mijn combi op 180gr (=hete lucht), zonder oplopende temperatuur. Gewoon voorverwarmen op 180 en 40 à 45minuten bakken. Maar nogmaals: v.a. 35 minuten zit ik voor de oven :)
De oventemperatuur is dus echt wel afhankelijk van je oven. De meesten onder ons bakken op lagere temp.

Het is zoals het is en dat is goed zo.
Bianca's bakery

14

Hoi medebaksters. Inmiddels weer wat biscuits gebakken en ik heb inmiddels een Oventhermometer en taartrooster aangeschaft. Vanochtend een biscuit gebakken dat niet kromp  =D . Heb nu meer beslag in de vorm gedaan.
Bedankt voor al jullie goede tips. Zal een foto van de taart plaatsen als hij klaar is.

15

anja66 schreef:
Claartje_W schreef:

Volgens mij moet je juist bij een heteluchtoven 20 graden aftellen van de voorgeschreven temp.  Bij een gewonde elektrische oven kun je de aangegeven temp. aanhouden

dat bedoel ik ook. Een elektrische oven zet je dus hoger dan een hete lucht.

16

Bianca nu lees ik dat jij warmer bakt ( zo'n 40 graden). Wat is het effect als jij niet op die temperatuur bakt maar op een lagere temperatuur. Ik beoordeel/ veroordeel je werkwijze niet: ik ben alleen oprecht nieuwsgierig naar het effect van temperatuur op je biscuit. Ik vraag me dus af wat er zou gebeuren als ik op een hogere temperatuur zou gaan bakken.

17

Claartje_W schreef:

Bianca nu lees ik dat jij warmer bakt ( zo'n 40 graden). Wat is het effect als jij niet op die temperatuur bakt maar op een lagere temperatuur. Ik beoordeel/ veroordeel je werkwijze niet: ik ben alleen oprecht nieuwsgierig naar het effect van temperatuur op je biscuit. Ik vraag me dus af wat er zou gebeuren als ik op een hogere temperatuur zou gaan bakken.

Toen ik begon met bakken, heb ik de oventemperatuur aangehouden dat geadviseerd werd. Maar mijn biscuit kwam er klef uit (niet gaar), dus moest ik langer bakken, vervolgens was mijn biscuit droog.
Dus proefondervindelijk heb ik (bij mijn oven) geleerd dat 180gr het beste resultaat opleverde.
Mijn biscuits zijn niet droog, niet klef, precies goed. Buitenkant is ook niet te bruin.

Wellicht zal ik als ik een andere oven nodig zou hebben, weer opnieuw moeten zoeken naar de ideale temperatuur voor mijn biscuits.
Wil je het voor jouw oven weten, dan moet je het gewoon eens proberen denk ik. Uiteraard niet als je een taart móet bakken, maar maak een test-taartje.

Het is zoals het is en dat is goed zo.
Bianca's bakery

Wauww, wat een helder verhaal hier en wat een goede tips ! Daar kan ik ook nog wel wat mee:)

19

Claartje_W schreef:
anja66 schreef:
Claartje_W schreef:

dat bedoel ik ook. Een elektrische oven zet je dus hoger dan een hete lucht.

Volgens mij is het geen -20 graden, maar -10% van de aangegeven (elektrische) temperatuur. En dat kan wel eens 20 graden zijn, maar ook hoger/lager  ;)

20

Oh ik dacht dat er altijd 20•C tussen zat. Ik heb voor een koningsdagtaartje eens een heel ander recept gebruikt ( van deze site) en op 170•C en die was prima. Wel wat veel voor mijn 20 cm vorm, maar lekker luchtig en smeuïg.