1

Onderwerp: Klassieke Red Velvet Cake

Voor het eerst een klassieke Red Velvet Cake gemaakt, compleet met Creamcheese Frosting. De cake was na drie dagen in de koelkast nog steeds 'moist' en smaakte net zo lekker als op de eerste dag. Ik denk dat ik mijn perfecte Red Velvet recept heb gevonden :) 

http://www.mijnalbum.nl/Foto1k0-4MJVAUAE.jpg

Baking is love made visible

Re: Klassieke Red Velvet Cake

Ziet er ook prachtig uit, zeg!! En om te smullen, mjam mjam! ;)

3

Wat heb je dat prachtig gedaan! En zo hoog ook! Zijn dat twee op elkaar?

Bakrecepten om je vingers bij af te likken? Zoek mij op Pinterest ( valerievdmeer ) en kijk bij mijn Cakelicious recepten! Because we love cake

Oh dat vind ik er ook altijd zo mooi en lekker uitzien! :y
Maar nog nooit geprobeerd? :nooo:
Wat is jouw perfecte recept dan? :think:

5 Laatst bewerkt door jenn_ (18-03-2015 11:18)

Tante Taartje schreef:

Ziet er ook prachtig uit, zeg!! En om te smullen, mjam mjam! ;)

Dankjewel! Het was heerlijk :D

lady-vall schreef:

Wat heb je dat prachtig gedaan! En zo hoog ook! Zijn dat twee op elkaar?

Dankjewel! Het zijn inderdaad twee cakes op elkaar. Ik heb twee bakvormen van 20cm gebruikt.

Tante Fondante schreef:

Oh dat vind ik er ook altijd zo mooi en lekker uitzien! :y
Maar nog nooit geprobeerd? :nooo:
Wat is jouw perfecte recept dan? :think:

Het originele recept heb ik van een Amerikaanse site (ik weet niet of die hier mag noemen?), maar ik heb de ingrediënten al omgezet naar Nederlandse maten.

Hier is het recept:

Ingrediënten:
307 gram bloem
38 gram maizena
5 gram zuiveringszout
10 gram cacaopoeder
2,5 gram zout
400 gram fijne kristalsuiker
115 gram ongezouten roomboter, kamertemperatuur
240 ml plantaardige olie
4 grote eieren
22 ml vanille extract
240 ml karnemelk, kamertemperatuur
5 ml witte azijn
rode kleurstof

Bereidingswijze:
1. Verwarm de oven voor op 150 graden (elektrisch). Vet twee ronde vormen in van 20cm.
2. Zeef de bloem en maizena samen in een kom. Voeg hier de cacaopoeder, het zuiveringszout en zout aan toe en meng alles met een lepel.
3. Neem een grote beslagkom en klop hierin de boter totdat deze romig is. Voeg dan de kristalsuiker toe en mis op hoge snelheid ongeveer 2 minuten totdat deze goed is opgenomen door de boter.
4. Voeg nu de olie toe aan boter-suiker mengsel en mix op hoge snelheid ongeveer 2 minuten. (Het kan zo zijn dat het mengsel er nu een beetje raar/geschift uitziet, maar dat komt omdat de boter en olie in eerste instantie niet goed mengen. Dit is niet erg, gewoon doorgaan.)
5. Splits de eieren. Klop de eiwitten in een apart kommetje met een garde totdat er op de bovenkant een dikke schuimlaag zit (ongeveer 3 minuten met de hand). Zet de eiwitten aan de kant.
6. Voeg de 4 eigelen en vanille toe aan het boter-suiker-olie mengsel en mix op middelhoge snelheid totdat deze zijn opgenomen.
7. Voeg de azijn toe en mix deze even door. Voeg dan de rode kleurstof toe totdat de gewenste kleur is bereikt.
8. Voeg nu de droge ingrediënten van stap 2) toe in 3 delen, terwijl je afwisselt met de karnemelk. Dit gaat als volgt: 1/3 droge ingrediënten - 1/2 karnemelk - 1/3 droge ingrediënten - 1/2 karnemelk - 1/3 droge ingrediënten. Mix na elke toevoeging kort door. Het is hierbij belangrijk om niet te lang te mixen. Dus echt alleen mixen totdat de ingrediënten zijn opgenomen in het beslag.
9. Neem nu de schuimige eiwitten en spatel deze voorzichtig door het beslag heen totdat deze zijn opgenomen en het beslag er mooi 'silky' uitziet. Het is een behoorlijke hoeveelheid beslag en de consistentie is redelijk dik, maar na toevoeging van de eiwitten ook een beetje vloeibaar.
10. Verdeel het beslag over beide bakvormen en plaats op het rooster in het midden van de oven. De baktijd is ongeveer 40-55 minuten. De cakes zijn klaar als een prikker er droog uitkomt (de cakes voelen wel zacht aan wanneer je er op drukt).
11. Laat afkoelen op een rooster.

Veel bakplezier! :)

Oh bedankt voor het delen,ik ga het zeker uitproberen!!! :thumb:

7

Wauw, wat een plaatje en wat heb je dat mooi gedaan :thumb:

Ga het recept zeker opslaan!! =D

mag ik vragen wat je op de buitenkant als laag heb zitten is dat roomkaas met kokos?

Wauw heel mooi! Dit moet ik ook maar eens proberen, een bekende van mij is zeer groot fan hiervan, red velvet!

9

Baklataart schreef:

Wauw, wat een plaatje en wat heb je dat mooi gedaan :thumb:

Ga het recept zeker opslaan!! =D

mag ik vragen wat je op de buitenkant als laag heb zitten is dat roomkaas met kokos?

Natuurlijk mag je dat vragen! Het is inderdaad een roomkaasfrosting en daaroverheen heb ik geschaafde witte chocolade gestrooid. Echt een heerlijke combinatie met witte chocolade!

Taartensprookje schreef:

Wauw heel mooi! Dit moet ik ook maar eens proberen, een bekende van mij is zeer groot fan hiervan, red velvet!

Haha zo heb ik er ook een aantal in mijn kring. En geloof me, dit recept is zeker de moeite waard!