1

Onderwerp: Biscuit vandaag gebakken voor donderdag, wanneer vullen en decoreren?

Ik heb zojuist mijn biscuit gebakken voor donderdag.
Zou ik deze vanmiddag al kunnen vullen en decoreren?
of is het beter om dat morgen pas te doen?
Vandaag heb ik meer tijd dus zou beter uit komen, en ik heb eigenlijk geen plaats in de vriezer.
En omdat ik dacht dat de biscuit langer goed blijft onder een laag marsepein dacht ik dat vandaag wel een goed idee was.
En dan bewaren in een taartdoos.

Hoop dat jullie me kunnen helpen.

Dankje

groetjes
Anita

2

Re: Biscuit vandaag gebakken voor donderdag, wanneer vullen en decoreren?

Ik bak altijd een dag voordat ik wil vullen. Verse biscuit vind ik niet prettig snijden/bewerken.

Ik bak altijd op dag 1 en op die dag maak ik ook de ganache en eventueel vullingen (botercreme). Dag 2 is koelverse vullingen maken, snijden, vullen, afsmeren, bekleden, decoreren (dit doe ik ook wel eens op dag 3 afhankelijk van wanneer gegeten moet worden en hoe ingewikkeld de decoratie is).

Eten is dan aan het eind van dag 2 of op dag 3.

Biscuit is niet hetgeen niet goed blijft. Dat kan veel hebben. Je vullingen zijn veel kritischer. Als daar bijvoorbeeld botercreme en jam in zit of iets dergelijks, dan zou je voor eigen gebruik best vandaag al af kunnen maken en donderdag eten. Met roomvullingen, of bavarois kun je beter op zijn vroegst morgen vullen.
Wel bewaren in de koelkast in een kartonnen taartdoos en geen sterk geurende etenswaren erbij in de koelkast.

Een kaal biscuit hoeft niet in de vriezer als je er morgen mee verder wilt. Even inpakken in plasticfolie en dan een schone pedaalemmerzak erom.

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

3

SweetTooth schreef:

Ik bak altijd een dag voordat ik wil vullen. Verse biscuit vind ik niet prettig snijden/bewerken.

Ik bak altijd op dag 1 en op die dag maak ik ook de ganache en eventueel vullingen (botercreme). Dag 2 is koelverse vullingen maken, snijden, vullen, afsmeren, bekleden, decoreren (dit doe ik ook wel eens op dag 3 afhankelijk van wanneer gegeten moet worden en hoe ingewikkeld de decoratie is).

Eten is dan aan het eind van dag 2 of op dag 3.

Biscuit is niet hetgeen niet goed blijft. Dat kan veel hebben. Je vullingen zijn veel kritischer. Als daar bijvoorbeeld botercreme en jam in zit of iets dergelijks, dan zou je voor eigen gebruik best vandaag al af kunnen maken en donderdag eten. Met roomvullingen, of bavarois kun je beter op zijn vroegst morgen vullen.
Wel bewaren in de koelkast in een kartonnen taartdoos en geen sterk geurende etenswaren erbij in de koelkast.

Een kaal biscuit hoeft niet in de vriezer als je er morgen mee verder wilt. Even inpakken in plasticfolie en dan een schone pedaalemmerzak erom.

Dankje voor je reactie.
Dan wordt het denk ik idd morgen vullen en bekleden (de decoraties zijn al allemaal klaar die hoeft ik er alleen maar op te plakken). vulling is mascarpone met abrikozenjam, en afsmeren doe ik ook met jam. Als de taart klaar is morgen kan ik hem dan wel in zo'n plastic taartschaal/doos bewaren? heb geen kartonnen taartdoos. En hij past niet in de koelkast zou een droge donkere koele plaats dan ook goed zijn?

4

Mascarpone is koelkastvulling. Die moet echt in de koeling staan (max. 7°C, liever richting 4°C). En plastic taartdozen sluiten af, dan kan het vocht niet weg en gaat je marsepein zweten waardoor de marsepein echt helemaal van je taart af kan zakken.
Dus eh... nee... dat zou niet goed zijn.

5

Inderdaad, geen plastic Taartdoos! Dat is vragen om ellende, want vocht kan nergens heen en met mascarpone zou ik echt geen enkel risico nemen hoor

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

6

SweetTooth schreef:

Mascarpone is koelkastvulling. Die moet echt in de koeling staan (max. 7°C, liever richting 4°C). En plastic taartdozen sluiten af, dan kan het vocht niet weg en gaat je marsepein zweten waardoor de marsepein echt helemaal van je taart af kan zakken.
Dus eh... nee... dat zou niet goed zijn.

is het een optie om hem zonder doos, op een schaal in de koelkast te zetten?
En waar haal ik anders nog zo gauw een kartonnen taartdoos vandaan?

7

anita82 schreef:

Tja, ik weet niet waar je woont, maar iedere taartwinkel heeft die wel, of pippoos, sommige jamins.

Maar als je er echt niet aan kunt komen, dan kun je hem nog beter zonder doos, dan met een afgesloten plastic doos wegzetten. Zet er dan een bakje zout naast, zodat dat het vocht opneemt.

8

SweetTooth schreef:
anita82 schreef:

Tja, ik weet niet waar je woont, maar iedere taartwinkel heeft die wel, of pippoos, sommige jamins.

Maar als je er echt niet aan kunt komen, dan kun je hem nog beter zonder doos, dan met een afgesloten plastic doos wegzetten. Zet er dan een bakje zout naast, zodat dat het vocht opneemt.

ok dankje, zal eens bij de bakker vragen of ik daar een doos kan krijgen/kopen.
en anders in de koelkast er een bakje zout naast zetten?

9

Inderdaad in de koelkast een bakje zout ernaast, zodat dat het vocht kan opnemen.

10

SweetTooth schreef:

Inderdaad in de koelkast een bakje zout ernaast, zodat dat het vocht kan opnemen.

Gelukt, ik kon bij de bakker een doos kopen.
En hij past (als ik de sausrekjes er uit pak) net in de koelkast!

11

Top!

12

Ik zet mijn taarten altijd zonder taartdoos in de koelkast. Nou moet ik wel zeggen dat ik nu een aparte taartenkoelkast heb, die niet zo koud staat, maar daarvoor stonden de taarten dus gewoon in onze koelkast. Nooit geen problemen gehad met smelten oid  ;) . Taarten pak ik in in folie, dus niet in een doos. Ik pak alleen zo laat mogelijk in en zet de taart dan niet meer in de koelkast. Moet er ook even bij zeggen dat ik bijna nooit koelkastvullingen heb  ;)