1

Onderwerp: Basisvulling zonder slagroom (Oegandese bakkerij)

Hallo allemaal,

Ik ben in Oeganda een bakkerij op aan het zetten voor een organisatie voor straatkinderen en nu ben ik op zoek naar iets wat ik kan gebruiken als basisvulling. Ze kennen dat helemaal niet, maar het fruit hier is zo lekker dat ik het zonde vind het niet te gebruiken!

Wat ik dus wil is iets wat ik tussen de cake kan doen samen met stukjes fruit. Het enige probleem is: er is hier geen slagroom...
Ik zit een beetje te twijfelen over botercrème (met blue band), of dat wel lekker zou smaken en niet te 'boterig'.

Hebben jullie goede ideeën? Bvd!
Groetjes,
Laura

2

Re: Basisvulling zonder slagroom (Oegandese bakkerij)

Ah nee, geen botercreme maken met margarine hoor...dat is echt niet lekker
Ik zou inderdaad met het verse fruit iets van botercreme doen, of pudding op basis van melk, maar als je kiest voor botercreme dan wel maken met een mix, i dien aanwezig, en roomboter, dus ook geen 1 op 1 botercreme

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

3 Laatst bewerkt door Carien (26-02-2015 18:51)

meringuebotercrème maken, daar heb je geen mix voor nodig en is zooo lekker  :y
Het enige is dat het daar wel warm is natuurlijk... dikke kans dat die botercrème gaat smelten... :S

Dan kun je nog beter de amerikaanse recepten volgen, obv plantaardig vet.

Offff... obv kokosolie... zou dat kunnen? Misschien wordt dat ook wel vloeibaar als het te warm is... :think:  :S
Mbc obc kokosolie
60 gr eiwit
20 gr water
180 gram fijne kristal suiker
250 gram kokosolie, direct uit de koelkast!

Eiwit opslaan tot stijve pieken ontstaan,
ondertussen de suiker met water aan de kook brengen tot hardheid softbal volgens mij 124 c
Dit al kloppend bij het eiwit kloppen op hoge snelheid en dan op halve snelheid koud kloppen.
Daarna de kokos olie, direct uit de koelkast!, geleidelijk toevoegen. Gaat hij in de schift even in de koeling en opnieuw kloppen!!

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

4

Wat een leuk idee! Ik zou helemaal geen boter of slagroom nemen, maar gewoon lekker een prutje koken van het fruit, als een soort vlaaivulling, desnoods gebonden met maïzena of aardappelmeel en dat tussen de taarten stoppen. Botercreme met kokosolie heb ik weleens geprobeerd, maar het werd veel te dun. Bovendien smelt het al boven 25graden. Ik weet niet of dat gaat werken???

Veel succes in ieder geval met je project!

Tieneke

5

Banketbakkersroom zelf maken met eieren en melk. :9
Maar die moet je wel in de koelkast bewaren.

Maar is roomboter daar niet te krijgen?

Of slagroom zelf maken (even proberen of dat smaakt en werkt met margarine) hangt natuurlijk af van het vetgehalte):

1 l melk
zoveel suiker als gewenst, bijvoorbeeld 200g tot 300g suiker
2 eieren, alleen de dooiers worden gebruikt
600 g boter

Bereidingswijze:

Kook de melk met de helft van de boter en de suiker
Scheid de eieren in dooiers en eiwit. Het eiwit weggooien of gebruiken voor een ander gerecht.
Doe de andere helft van de boter in een pan van ten minste 2 liter
Voeg het kokende melkmengsel bij de boter in de pan, voeg de dooiers erbij en mix het geheel door elkaar
Laat het geheel koud worden en sla het daarna net als normale slagroom op
Deze slagroom is alleen te gebruiken als gezoete opgeklopte slagroom en niet om te gebruiken in warme gerechten als sauzen.

Niet dat ik het ooit geprobeerd heb hè  :cool:

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

6

Tante Tien, ik heb die mbc obv kokosolie laatst gemaakt, ook nog gepureerde aardbei aan toegevoegd, was heerlijk  =) Was een taartje ivm lactoseallergie, veul lekkerder dan obv Wajang :y
Maar zoals ik al schreef, waarschijnlijk smelt het daar... :s

7

kom ik deze tegen:
https://girlcanbake.wordpress.com/2013/ … otercreme/

8

Kokosolie wordt bij hoge temp echt super dun

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

9 Laatst bewerkt door Tante Tien (27-02-2015 20:44)

Men... dat is 1 deel boter of 4 delen suiker... dat zal zoet zijn!

Wel gaaf dat jouw recept zo goed smaakte.

Tieneke

10 Laatst bewerkt door Carien (27-02-2015 23:13)

ja, het lijkt me ook erg zoet, maar door die citroen merk je het minder misschien :think:  :think:

Laura, joehoe, is u daar nog?
Gewoon alleen cake met jam van het fruit en daar weer fruit op, dat kan toch prima? Of evt caramelsaus tussen cake en fruit, is ook bij het meeste fruit erg lekker  :y
Of wil je echt ons soort taarten? In warme landen hebben ze ook met fondant al vaak problemen, dus misschien moet je dat ook helemaal niet willen :think:  =)