1

Onderwerp: 3x een Ganache probleem! Met het recept van hier "dat nooit mislukt"

Ik heb vandaag voor het eerst een taart bekleed (althans, geprobeerd) met Ganache, heb 250 slagroom en 250 chocola (iets van 63% cacao, van de Hema) gebruikt. Chocola met de blender in kleine stukjes gehakt, slagroom laten koken, over de chocola gegoten en geroerd. Vervolgens in de bijkeuken gezet om af te koelen, er de bedoeling elk half uur door te gaan roeren.
Beetje ongeduldig ging ik na plm. 20 minuten kijken en wat bleek, het was al aardig op weg om hard te worden, kon het amper doorroeren, laat staan schenken/smeren. Ik moest het eerst weer wat verwarmen om bruikbaar te laten worden. Ook tussendoor werd het erg snel hard.

1)Nu vraag ik mij af of het kwaad kan dat ik het weer heb opgewarmd (ivm de slagroom erin).

2)En hoe doen jullie dat met de vulling? Ik had een laag met kersenvlaaivulling, maar na 3 lagen Ganache brak (toen ik de taart uit de koelkast haalde) de laag kersenvlaaivulling door de Ganache naar buiten! Ik had nu geen dijkjes gemaakt (anders wel altijd van bc) omdat ik verder geen bc gebruikt heb. De Ganache was ook mijn buitenste laag.

3) Tot slot, heeft iemand tips om mooi glad af te smeren? Het zag er bij mij nu eerder uit als een slagveld dan een (mooie) taart :/

Alvast héél erg bedankt voor jullie hulp!!

2

Re: 3x een Ganache probleem! Met het recept van hier "dat nooit mislukt"

Ik zag je bericht gisteren ook al, maar gebruik dit zelf nooit. Het lijkt wel of het gewoon te dik was. Ik had het weer opgewarmd en verdund met slagroom, denk ik. Het uitbreken van een vulling kun je voorkomen door iets dunner te vullen en een dikke twee centimeter van de rand weg te blijven. Ik hoop dat anderen je verder kunnen helpen.

Tieneke

3

Re: 3x een Ganache probleem! Met het recept van hier "dat nooit mislukt"

Ganache wordt inderdaad weer erg hard.
Ik laat het altijd op kamertemperatuur komen. Als het te hard wordt om te verwerken doe ik het een paar seconden in de magnetron.

Ook bij ganache is het beter om dijkjes te gebruiken of, zoals tante tien zegt, een stukje van de rand weg te blijven.

Door de ganache tussendoor op te warmen (of in een kom handwarm water te zetten), blijft de ganache smeerbaar en kun je op dezelfde manier  afsmeren als met botercreme.
Daarna koelen en afstrijken met een warm mes.

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

4

Re: 3x een Ganache probleem! Met het recept van hier "dat nooit mislukt"

Waarom moet je met ganache een dijkje gebruiken of van de rand wegblijven? ? ?

Je smeert er toch ook mee af?!

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

5 Laatst bewerkt door Siena (23-02-2015 18:10)

Re: 3x een Ganache probleem! Met het recept van hier "dat nooit mislukt"

Weer dubbel, sorry

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

6

Re: 3x een Ganache probleem! Met het recept van hier "dat nooit mislukt"

Omdat, als je een te vloeibare vulling hebt, deze er nog steeds doorheen kan lekken. Dat gebeurt dan meestal al tijdens het afsmeren. Daarom gebruik ik een (heel smal!) dijkje.
Maar het kan ook liggen aan mijn manier van vullen en afsmeren natuurlijk  :lol:

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

7

Re: 3x een Ganache probleem! Met het recept van hier "dat nooit mislukt"

Maar ganache is toch niet vloeibaar, is een smeerbare 'pasta' anders zou je er toch ook niet mee af kunnen smeren? :think:

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

8

Re: 3x een Ganache probleem! Met het recept van hier "dat nooit mislukt"

Ik gebruik de ganache ook niet als vulling! Ik bedoel als ik een vulling gebruik als jam/vlaaifruit en afsmeer met ganache. Dan gebruik ik een dijkje.
Bij het vullen met ganache hoef je inderdaad geen dijkje te gebruiken.

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym