1

Onderwerp: Taartkarton zelfde formaat als biscuit? +als je nog een sierrand wilt?

Hallo,

Ik had laatst een taart gemaakt.
De onderkant van de biscuit was niet mooi rond. ( had de biscuit na het bakken wel omgedraaid)
De sierrand aan de onderkant was hierdoor stukje naar binnen gegaan. Zag er niet strak uit.
Taart was 30 cm en ik moest de taartkarton dus knippen. Volgens mij had ik de taartkarton geknipt op ca. 28 cm. Komt het omdat de taartkarton net te klein was voor de biscuit?
Moet de taartkarton altijd de maat zijn van de biscuit? Ook als ik een sierrand aan de onderkant van de taart wil maken?
Oja, als de biscuit niet mooi rond is gebakken aan de onderkant, zal je sierrand dan mooi strak worden?

Gr. Shai

2 Laatst bewerkt door e.b.m. (05-02-2015 22:52)

Re: Taartkarton zelfde formaat als biscuit? +als je nog een sierrand wilt?

Als de zijkanten van je taart niet mooi strak uit de vorm komen, kan je dat prima met botercrème strak krijgen. (Daarna wel goed laten opstijven, zodat het daarna met bekleden/decoreren ook strak blijft.) Zo kan je sierrand wel mooi strak worden. Dat heeft dan ook niet te maken met de grootte van je karton. Karton kies ik ook wel 's bewust kleiner dan de taart. Dat de taart een klein stukje groter is, is helemaal niet erg. Maar bij extra decoratie of een parelrand is een iets groter kartonnetje juist wel weer prettig (zodat de parelrand er niet deels afvalt met het oppakken vd taart, metname als je de parelrand niet heel uit de mold hebt gekregen ;) ).

"Ik weet het zeker...........denk ik!"

3

Ik knip mijn taartkarton altijd net iets kleiner dan de biscuit. Omdat ik mijn taarten altijd vul, afsmeer en bekleed op een ingepakt mdf plaatje, kun je de taart dus mooi recht afsmeren. De taart blijft ook op dit plaatje staan, waardoor de taart niet vervormt tijdens het oppakken. Plaatje gaat ook mee met de taart en zie ik soms terug  ;)

4

Ik houd wel altijd de maat van de taart aan en gebruik het karton als geleiding voor het afsmeren.

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

5

Als ik de taart op een mdf-plaatje of drum aflever, dan smeer ik altijd eerst mijn taart af, waarna ik het kartonnetje eronder op maat knip (met de taart erop dus). Dan past ie altijd perfect.
Als ik een taart aflever zonder onderplaat (bijv. als ie eerst de vriezer nog in moet) dan laat ik het taartkarton soms ook wel voor wat het is. Dat doe ik ook met taarten voor onszelf. Dat is dan wel afhankelijk van de decoratie. Bijv. bij de lego-taart die ik voor mijn zoontje maakte kon de rand van het taartkarton goed gebruikt worden om losse legosteentjes op kwijt te kunnnen :) (die gaan dus langs de achterkant door).

Ik vul en smeer dus af op karton op een draaiplateau. Ik zet hem ook met draaiplateau en al in de koelkast tussendoor, dus dan vervormt ie ook niet. Is ie eenmaal goed gekoeld en stijf, dan pak ik hem op 1 hand en schaar in de andere en knip het karton op maat. (als het lang duurt om te knippen, dan weer even terug de koeling in) Dan ga ik hem bekleden, nog steeds op het draaiplateau, en smootheren en pas als ie dan naar mijn zin is, zet ik hem op plankje/drum al dan niet van tevoren bekleed. En dan ga ik afwerken/decoratie aanbrengen.

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

6

Achteraf het kartonnen op maat knippen, zoals SweetTooth doet, doe ik ook wel eens. Maar alleen omdat ik dan nog geen ingepakt plankje heb. Ik heb alleen wel soms dat de botercreme rand dan een beetje zacht wordt. Het is dus snel knippen  ;) . Voordeel is wel dat je een perfect passend taartkarton hebt  :Y

7

Bedankt voor jullie antwoorden. Volgende weekend mag ik weer aan de slag om een taart te maken en zal jullie tips zeker gebruiken.
Hoelang doen jullie de taart met bc opstijven in de koelkast?
Ik doe ca. Een half uur in de koelkast. Ik ben ook naar jullie website gegaan. Ohw wat een mooie strakke taarten hebben jullie gemaakt zeg!! Petje af hoor! :)) de Lego taart is ook heel erg gaaf en dan maakt de grote taartkarton idd niks uit.
Hoe komen jullie aan de hoge biscuit? Of moet ik een nieuwe onderwerp openen?
Ik had laatst een 3 hoge stapeltaart gemaakt. Alleen de onderste laag van 30 cm was ca. 4,5 cm hoog geworden met een bakring gebakken. De andere 2 lagen was wel mooi hoog.

8

Ik laat mijn taart zeker een paar uur opstijven in de koelkast, liefst een hele nacht. Dat maakt echt verschil.
Voor de verhoudingen kijk ik altijd in de tabellen van djehr:http://forum.deleukstetaarten.nl/viewto … ?id=201922

Ik gebruik dan de inhoud voor een taart van 10 cm hoog, maar ik heb dan ook de extra deep cake pans van PME.
Als je vorm lager is kun je 'm verhogen met een rand bakpapier.

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

9

Hoger biscuit = meer beslag maken.
Ik gebruik de tabellen van djehr en dan kijk ik gewoon hoe hoog ik hem wil hebben bij de diameter en dat klopt eigenlijk altijd wel.
Vaak worden ze bij mij nog wat hoger, want ik rond af op hele eieren :D Soms naar beneden, maar vaak dus omhoog en dan pas ik de rest van de ingrediënten daarop aan.

Ik werk met ganache, al heel lang niet meer met botercreme. Dat stijft vrij snel op, maar meestal zet ik hem in de koelkast, ruim dan op van het vullen/afsmeren en ga mijn marsepein uitrollen. Daarna haal ik hem weer op en ga hem bekleden. Dus dat zal ook wel een klein half uurtje zijn.

De legotaart was trouwens een double barrel.

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

10

Ik laat mijn afgesmeerde taart ook het liefst een nacht in de koelkast staan. Maar als ik weinig tijd heb wil ik de afgesmeerde taart nog wel eens een kwartiertje, hooguit half uurtje, in de vriezer zetten. Dan met warm mes glad maken. Ik gebruik de tabel die eerst op DLT shop stond. Dit was net meer mix als de tabel die er nu op staat (bv 25 cm = 400 gr, 20 cm = 270 gr). Mijn biscuits worden 7-8 cm hoog.
Ik lees dat heel veel mensen de tabel van Djerh gebruiken, maar mijn bakpan stroomt dan over. Snap er niks van  :O

11

Ik gebruik alleen taartkarton als ik een heel klein stapeltje maak, verder altijd cakeboard omdat ik er dan ook een op leg om kaarsrecht af te smeren. De bovenste zit nog in plasticdus kan ik weer gebruiken.
Als ik wel karton gebruik knip ik deze altijd iets kleiner dan de taart

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

12

Dankje allemaal voor de handige tips. Ik wist niet eens dat er een tabel bestond van djer.
Ik gebruikte altijd de tabel wat hier op de site stond bij tabellen van funcakes mix.
Ik zal volgend x de tabel van djer uitproberen. Ben nu wel nieuwsgierig hoe de biscuit dan er uit zal komen te zien met een hoogte van ca 8 cm.
En ik wist niet als je met bc. afsmeerde dat je min. een paar uur moest laten opstijven in de koelkast of een half uur in de vriezer dat je taart dan strakker word. Ik vraag me af als je de taart de hele nacht in de koelkast laat staan en dan gaat bekleden of de marsepein/fondant wel gaat plakken aan de bc? Ik neem aan dat jullie de afgesmeerde taart uit de koelkast met een warm paletmes strak maken en daarna gelijk bekleden?
Afsmeren met ganache..is dit niet zoeter dan bc? Kan ik misschien ook eens proberen, maar of de taart strakker wordt dan bc?
Moet cakeboard ook dezelfde maat zijn als de taart?

13

Na het glad maken met paletmes, zet ik de taart in de koelkast. Dan rol ik mijn lap uit. Ik heb eigenlijk nooit dat mijn lap niet blijft plakken. Een cakeboard is altijd de maat van de taart. Tenminste...wanneer je deze bij een stapel gebruikt. Soms worden cakeboards ook als onderplaat gebruikt, al gebruiken de meeste daar een cakedrum voor, die meestal meebekleed wordt

14

Dankje Esther voor een terugkoppeling:))

15

16

Shai schreef:

:thumb: