1

Onderwerp: rekenformule rechthoekig cakeblikje

Wat klopt er hier niet?

Ik heb een rechthoekige mini cakevorm uit de kinderbakset van de Hema.
Hij is ca. 15 cm. en is rechthoekig.
(binnenmaten:
ca. 14,5 cm lang
ca. 7,5 cm breed
ca. 5 cm hoog
Buitenmaten:
ca. 16 cm lang
ca. 8,5 cm breed
ca. 5 cm hoog)
Hij lijkt me vergelijkbaar met de Cake Bakvorm Patisserie 15cm
Daarvan is de afmeting: 15 x 7,8 x 5,3 cm. Inhoud 500 ml.

Dit stond op http://forum.deleukstetaarten.nl/viewto … ?id=201922
Voor cake hou je aan:per 1/2 liter inhoud van je vorm
55 gram roomboter
55 gram ei
55 gram suiker
55 gram zelfrijzend bakmeel
(en natuurlijk indien nodig snufje zout, vanillesuiker.)
Als ik bovenstaande hoeveelheden neem dan kan ik  daar geen 2/3e bakblik mee vullen.
Hooguit een dikke bodem.
De cake bleef dan ook na het bakken tot onder de rand van het cakevormpje. Hj kwam dus niet boven de rand uit maar bleef er een centimeter of wat er onder.

Ik heb uit een boek een recept voor een mini-cake waarbij ze gebruikt maakt van de mini-cakevorm van Kaiser, en zij geeft hele andere hoeveelheden aan:
Beslag:
100 gram boter
100 gram suiker
2 kleine eieren
120 gram bloem
½ theelepel bakpoeder
2 eetlepels melk
2 eetlepels vanillesauspoeder
2 volle theelepels rood gelatinepuddingpoeder
2 volle theelepels groen gelatinepuddingpoeder

Ik ben geen rekenwonder en snap dit niet.
Daarom bleef dit cakeblikje verder ongebruikt in mijn kast staan wat ik jammer vind wat het is een leuk formaatje.

Wie helpt?

2 Laatst bewerkt door saskiahuisman (20-12-2014 08:26)

Re: rekenformule rechthoekig cakeblikje

Hoi,

Heb je deze berekening al eens geprobeerd? Overigens zou ik wel biscuitmix de luxe gebruiken, dat is biscuitmix waarbij je taartkapsel hoger wordt en veel luchtiger dan bij het 1e recept die jij gebruikt. De reden waarom je taartkapsel minder hoog wordt is, dat er geen moscovisch poeder aan toegevoegd is. Dat is bij biscuitmix de luxe wel zo. Moscovisch poeder is nergens los te koop (waarschuw je alvast).

Als de maat van je bakvorm er niet bij staat:

Als de maat van je bakvorm er niet bij staat, zorg er dan in ieder geval voor dat je beslag voor 2/3 de vorm vult.
Je kunt ook een berekening maken voor de hoeveelheid beslag dat je nodig hebt: Vul je vorm voor 2/3 met water, deel dat getal door 350 = een getal. Per ei (Medium) heb je 66 gram biscuitmix nodig.

Bijv: 1500:350=4,28 = 4,5 eieren (5 eieren). 4,5 x 66= 297 (300) gram biscuitmix.

Beslag minstens 10 minuten kloppen met een mixer. daarna voorzichtig in de vorm gieten.
Bak je cake met dit beslag in een oven op 175 graden en minimaal 30 minuten (voordat je de oven opent).

3

Oke. Je hebt me wel een beetje nieuwsgierig gemaakt naar die mix.
Maar ik vind het ook handig om gewoon spullen uit de supermarkt te gebruiken.
Dus om geen kant- en klare mix te gebruiken maar alles ""from scratch"" zoals dat geloof ik genoemd wordt.
Wat zou jij dan doen?

4

Saskia heeft het over biscuitmix, dat is geen cake zoals jouw recept. Wil je een cake bakken of een biscuit?

Overigens geldt de 1 ei per halve liter inhoud alleen voor biscuitmix, dat wordt veel hoger en luchtiger dan cake. Voor cake heb je meer beslag nodig omdat dat minder rijst.
Als de structuur en smaak verder goed was (niet heel compact) zou je wat meer beslag kunnen maken.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

5

Graag zou beide kunnen maken in dit cakevormpje, dus zowel cake als biscuit.
De structuur en smaak van de cake was in mijn ogen wel goed.
Toch twijfelde ik over hoe lang en op welke stand ik moest mixen.
En ik zou daar graag ook antwoord op willen hebben (zie vragen in hoofdletters bij bereiding).
Ik heb onderstaande werkwijze gevolgd. Normaal smelt ik mijn boter niet.

Bereiding
De bakvorm insmeren met boter en dan met bloem.
De oven voorverwarmen op 180 °C (hete lucht oven op 160°C).
Laat de boter smelten in de pan op een gemiddeld vuurtje.
Doe de suiker in de pot (=in de mengkom).
De eiwitten en het eigeel toevoegen (dus het ei).
Mix het geheel met de mixer. HOE LANG EN OP WELKE STAND STANDMIXER KENWOOD?
GEWOON TOTDAT HET EI IS OPGENOMEN?
OF LUCHTIG KLOPPEN DUS OP HOGE SNELHEID IN 8 A 10 MINUTEN SCHUIMIG KLOPPEN?
Ik heb totdat het ei is opgenomen gedaan.
Doe de gesmolten boter erbij (dat is nu afgekoeld, anders zou het ei stollen denk ik)
Mix dit
De bloem (=het zelfrijzend bakmeel= bloem met rijsmiddel) er in porties tijdens het mixen erbij voegen.  HOE LANG EN OP WELKE STAND?IIK DENK NET ZO LANG OP HOOGSTE STAND MIXEN TOTDAT AL HET BLOEM IS OPGENOMEN? ZO MIN MOGELIJK MENGEN ANDERS WORDT HET TAAI?

Wel goed om te horen dat jij ook vooral met cake regelmatig meer beslag moet maken dan volgens de formule.

6

Je hoeft de boter niet persé te smelten, als het maar op kamertemperatuur is, zacht genoeg om goed te mixen. Je mixt op middelhoge snelheid tot je een mooie egale massa hebt. Vaak een minuut of 3-4. Dat is genoeg. Ik gooi zelf met cake alles tegelijk in de kom, of soms de bloem als laatste en dan in delen. Ligt aan mijn luiheid. ;)

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

7

Jouw vormpje is net iets groter dan 500 ml en dat betekent dat je ook iets meer beslag moet maken om de volle 5 cm hoogte te krijgen. Je zou dan 60 gram per ingrediënt moeten gebruiken.
Zelf gebruik ik dit recept voor cake:

Ingrediënten
200 gram gezouten boter (als je geen gezouten boter hebt voeg dan 2 gram (1/4 tl) zout toe)
200 gram fijne tafelsuiker
1 theelepel vanille essence
200 gram zelfrijzend bakmeel
4 medium eieren
60 ml halvolle melk

Voorbereiden
•    Zorg dat alle ingrediënten op kamertemperatuur zijn
•    Zeef de bloem en zet apart
•    Vet de cakevorm in met boter en bestrooi met bloem. Klop de overtollige bloem er uit.

Bereiden
•    Verwarm de oven op 160˚C (140˚C hetelucht oven)
•    Doe de boter, suiker, vanille en de melk in de mixerkom en mix het geheel 10 minuten tot een luchtige crème (mixer op hoge snelheid)
•    Voeg 1 voor 1 de eieren toe. Voeg het volgende ei pas toe als het vorige ei volledig is opgenomen (ongeveer 1-2 minuten) (mixer op medium snelheid).
•    Mix beetje bij beetje het zelfrijzend bakmeel toe (mixer op laagste snelheid, roerstand).
•    Doe het beslag in de bakvorm
•    Bak de cake in 1 - 1¼ uur gaar

8

Ik ga hier mee aan de slag. Bedankt!!!