1 Laatst bewerkt door Familie Bakgraag (10-12-2014 20:30)

Onderwerp: Van binnen perfecte biscuit, maar bovenste 2cm nat en plakkerig?

Beste medebakkers!

Ik heb een vraagje met betrekking tot het bakken van mijn biscuit. Ik heb een heleboel mixen en handgemaakte recepten geprobeerd, maar persoonlijk vind ik de mix van Funcakes gewoon het lekkerste. Ik gebruik die altijd voor mijn taarten ... ik heb er echter een klein probleempje mee ...

Als ik een biscuit bak, ongeacht hoogte of diameter, is het bovenste deel (wat in de oven ook bol staat) bij mij altijd plakkerig en klef. Als ik de taart op z'n kop laat afkoelen op een rooster, zit de bovenkant (wat nu onderkant is geworden) helemaal aan het rooster geplakt en scheurt heel makkelijk van het biscuit af. Het smaak overigens prima, en ik snij de biscuit eronder altijd door zodat ik er geen last van heb, maar het lijkt wel of het suiker zich omhoog werkt tot de eerste 1cm tot 2cm want het is zoeter dan de rest van het biscuit lijkt het wel.

Maar ik vraag me af of ik iets raars doe? Ik volg de instructies van funcakes op, ik voeg niks raar toe.
Mix ik verkeerd? Bak ik verkeerd? Iemand hier ervaring mee? Hoort dit misschien wel gewoon zo?

De zijkanten en onderkant is nooit op die manier plakkerig, dus die kan ik ook altijd gewoon aanraken zonder dat het blijft plakken aan mijn vingers. Het gaat dus echt om het topje.

Familie Bakgraag bestaat uit twee enthousiaste, onervaren bakkers, namelijk: Priscilla en Nico Roukema!
We doen veel samen en posten gezellig vanuit een gezamenlijk account!

2

Re: Van binnen perfecte biscuit, maar bovenste 2cm nat en plakkerig?

iet langer in de oven laten :-)

Ik heb het ook wel eens. Wanneer ik voel of het biscuit gaar is en tegendruk voel, haal ik 'm eruit en dan is het plakkerig.
Wanneer ik 'm er pas uithaal wanneer het biscuit terug krimpt van de bakvorm-rand, heb ik het niet.

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

3

inderdaad, even een paar minuutjes extra bakken, soms komt dat omdat het ene ei net iets groter is dan het andere en er dus meer vocht in de taart zit. je kunt dit checken door als je baktijd voorbij is even licht met je vinger op de taart te duwen, veert deze netjes terug is het goed, anders nog even wat tijd er bij doen

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

4

Tegen het eind vd baktijd prik ik heel veel kleine gaatjes in de bovenkant, werkt prima bij mij.
De bovenkant is altijd wat ongelijk en snijd ik weg, dus van de gaatjes heb ik later geen last,
maar de biscuit wordt op deze manier wel volledig gaar.

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

5 Laatst bewerkt door Familie Bakgraag (11-12-2014 15:46)

Geweldig! Bedankt voor jullie tips!
Ik haalde het biscuit er altijd uit als hij volgens mijn idee gaar was (prikker test) en was ik bang dat hij te droog zou worden als ik hem te lang erin liet zitten. Hij was ook altijd gaar, behalve het bovenste stukje dan blijkbaar?

Ik ga hem bij de volgende taart weer proberen! Langer en met wat gaatjes tegen het einde van de baktijd :)

Familie Bakgraag bestaat uit twee enthousiaste, onervaren bakkers, namelijk: Priscilla en Nico Roukema!

6

Bak je op onderen bovenwarmte? Dat scheelt bij mij veel t.o.v. hete lucht. Bij hete lucht wordt het minder gelijkmatig.

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

7 Laatst bewerkt door Familie Bakgraag (11-12-2014 21:02)

Nee, ik gebruik altijd hete lucht.
Ik ga hem bijvoegen bij mijn todo-lijst voor mijn volgende baksel! :D

8

Ik heb geen plakkerige bovenkant, maar wel dat de bovenkant blijft plakken aan het rooster na het afkoelen. Beetje bakspray op het rooster verhelpt dat. Dan scheurt je biscuit niet los.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

9

Ik bak altijd op boven- en onderwarmte icm hetelucht

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!