1

Onderwerp: Pietentaart

Hallo,
Eigenlijk ben ik niet tevreden over mijn taartje :nooo:  maar ik wil deze toch aan jullie laten zien.
Zodat jullie ook weten dan ik nog een amateuristische beginneling ben en misschien kunnen jullie mij zo beter op weg helpen.
Ik wou er graag oren aan maar wist niet hoe dit moest, die vraag heb ik al gesteld en de volgende doe ik het dus met tylose laten drogen en dan erop plakken :)
Het afsmeren had ik beter kunnen doen met botercreme daardoor is ie nu een beetje pokdalig :/

Ooh nog ff wat anders.... ik heb deze gisteravond gemaakt en daarna in de koelkast gezet. Vanmorgen stukje geproefd maar het bruine marsepein begon te smelten terwijl ik de taart gisteravond ook gewoon eerst op t aanrecht had staan en toen was er niks aan de hand..........
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-ZSSJK3OU.jpg

2

Re: Pietentaart

Ziet er toch leuk uit ! En de oren, wat je zou kunnen doen, is ze met een prikkertje er vast in maken, mocht het met tylose niet lukken. Is dan vaak te zwaar.

Het afsmeren doe ik alijd eerst een dunne laag botercreme om de oneffen heden weg te werken. Dan in de koelkast en daarna smeer ik het nogmaals af en weer in de koelkast, of even in de vriezer, om de botercreme hard te krijgen. Tussendoor ga ik er met een ( spatel.. kom even niet op de naam ) erom heen om hem echt glad te krijgen dit verwarm ik dan onder de kraan.. zodat de boter weer wat smelt .
Als de botercreme hard is dan ga ik er fondant overheen doen en dit smootheren en zo krijg je een strakke taart.
Maar toch vind ik jou pietjes lief en leuk !

Neem ook eens een kijkje op:https://www.facebook.com/Manoa-taarten

3

Oefening baart kunst! Ik vind het een leuke taart en je bent al goed op weg! Je zou eens op you tube wat filmpjes kunnen kijken op taart bekleden of taart afsmeren. Daar vind je ook veel info net als hier op het forum natuurlijk :). Heel veel plezier en succes met je volgende taarten!

4 Laatst bewerkt door LaLuub (27-11-2014 20:44)

Seliewie schreef:

Ooh nog ff wat anders.... ik heb deze gisteravond gemaakt en daarna in de koelkast gezet. Vanmorgen stukje geproefd maar het bruine marsepein begon te smelten terwijl ik de taart gisteravond ook gewoon eerst op t aanrecht had staan en toen was er niks aan de hand..........

Dit 'bleeden'/smelten van fondant (blijkbaar ook bij marsepein?) komt waarschijnlijk door het te grote temperatuurverschil. Dan kan het vocht niet weg en vermengt het condens zich met de fondant/marsepein, en gaat dat zelfs lekken/'bleeden'.
Wat je hiertegen kunt doen is afhankelijk van hoe erg het is.
Als je de taart vanuit de koelkast eerst op een koele plek laat uitwasemen in een taartdoos (met het deksel er op), dan kan de taart rustig 'op temperatuur' komen (ca 2 uur) en wordt de condens door de doos opgenomen. Zonder dat er schade ontstaat aan het fondant.

Als je de eerste signalen ziet dat de fondant wil gaan 'bleeden' (wordt het sterk glimmend en ontstaan vocht gaatjes), dan kan het helpen om de taart dus weer even in de doos te doen en nog even op de koelere plek te zetten. Als de fondant echt al gaat smelten, dan kun je dat alleen stoppen door de taart weer terug te zetten in de koelkast. En als het 'bleeden' is gestopt, dan een nieuwe poging doen (dwz rustig laten uitwasemen op een koele plek).

5

Ik vind hem leuk en je hebt hem leuk gemaakt. :thumb:

Inderdaad met botercrème afsmeren dan wordt hij glad.

en gewoon blijven oefenen want hij is super leuk :lol:

6

Tips over het afsmeren en het "zweten"/smelten van je taart heb je hierboven al gekregen. Als je de oortjes niet stevig genoeg kunt krijgen, dan zou je ze eventueel "liggend" naast je taart op een uitstekend stukje taartkarton (in de vorm geknipt) kunnen maken. (Klein "extra aangeknipt" deel van de oortjes plak je onder je taart.) Dan zitten ze ook op een natuurlijker plek dan als je de oren OP de taart (en dus op de wangen) plakt. (Ben ik een beetje duidelijk met mijn uitleg eigenlijk???  :/ )

Maar je mag zeer zeker wél tevreden zijn over je taart, hoor, want hij is hartstikke leuk! Op naar je volgende taart! :thumb:

"Ik weet het zeker...........denk ik!"