Re: Mijn eerste bruidstaart (voor 150 personen!)

dus als ik het goed begrijp moet je ipv met gewone botercreme een witte ganache gebruiken om af te smeren bij een witte taart zodat je de biscuit er niet door ziet komen? heb nog nooit afgesmeerd met ganache...  :P  moet je dan direct bedekken met fondant of eerste de ganache laten opstijven?
Bedankt voor de tips! ga ik zeker eens proberen!

groetjes!

dus als ik het goed begrijp moet je ipv met gewone botercreme een witte ganache gebruiken om af te smeren bij een witte taart zodat je de biscuit er niet door ziet komen? heb nog nooit afgesmeerd met ganache...  :P  moet je dan direct bedekken met fondant of eerste de ganache laten opstijven?
Bedankt voor de tips! ga ik zeker eens proberen!

groetjes!

28

wel eerst even op laten stijven, en zorgen dat je geen biscuit meer door je ganache heen ziet. Dus dat het één mooi geheel is. Tenminste...zo heb ik het gedaan, niet te dik afsmeren, maar wel net dik genoeg dat je geen biscuit meer ziet... Dan even in de koelkast, ganache wordt vrij snel hard, en daarna bekleden.

en hoeveel dagen ben je dan met alles tesamen bezig geweest als ik vragen mag?

Die harten bovenop de taart is dat chocola?
ben echt zwaar onder de indruk!

en hoeveel dagen ben je dan met alles tesamen bezig geweest als ik vragen mag?

Die harten bovenop de taart is dat chocola?
ben echt zwaar onder de indruk!
plakt de fondant dan wel genoeg vast op de ganache als deze is opgesteven?

31

Ik heb de meeste biscuits woensdags gebakken, de kleinste donderdagmorgen, donderdag hele dag bezig geweest met vullen, afsmeren en de 4 grootsten helemaal bekleed. Daarna de 5 van de stapel vullen en afsmeren, donderdagavond bekleed en vrijdags ook nog bekleed en gedecoreerd. De meeste roosjes had ik al op voorhand gemaakt, een dag of 5 van de voren. De hartjes zijn van fondant. Ik heb strookjes wit fondant uitgesneden en dit op een uitsteker van de hartjes gelegd, hartjes heel iets met poedersuiker ingewreven, zodat ze niet zo erg zouden vastplakken. Deze ook een paar dagen laten drogen, zodat ze daarna goed uitgehard bovenop de taart konden staan.
Als de ganache is opgesteven in de koeling en ik wil bekleden, besprenkel ik de taart heel iets met water, maar over het algemeen blijft het wel goed zitten, ook als je niet met water besprenkelt. Doordat de taarten van de koude koelkast naar erbuiten gaan, gaan ze sowieso al snel iets plakken, en daardoor blijft het fondant wel zitten.
In totaal ben ik dus ruim 2,5 dag bezig geweest met de taart. De ganache heb ik woensdags gemaakt, zodat deze rustig af kon koelen, de andere vullingen heb ik donderdagmorgen gemaakt. Maar dat ligt er natuurlijk aan, welke vulling je erin hebt.
Hoop dat het allemaal een beetje duidelijk voor je is.

Kan echt niet stoppen met naar je taarten te kijken!!!
Hoeveel kg fondant ging er in de stapel?ik ga rond februari zo'n stapel maken maar moet zwart zijn en dus moet ik genoeg fondant in 1 keer kleuren he! stress!  :O

groetjes

33

Wat leuk om nog even te lezen hoe je alles gedaan hebt en ingepland, echt knap hoor :thumb:

Hoe heb je de hartjes uiteindelijk vast gezet?

Ik had daar best zelf een keer moeite mee http://forum.deleukstetaarten.nl/viewto … ?id=241707

34

Heel strak!!! Super!

"Cut my pie into four pieces, I don't think I could eat eight." Yogi Berra

35 Laatst bewerkt door Marisje (11-12-2014 09:53)

Bedankt zeg voor de complimenten!
@juffratoertjes, ik weet eigenlijk niet meer hoeveel fondant erop zat. Ik heb volgens mij een beetje de tabellen aangehouden die hier op de site staan. Hoeveel fondant je per vorm nodig hebt. Dan hou je nog genoeg over! Meestal bij een gewone taart haal ik er vaak zo'n 40 tot 50 gram vanaf, en dan heb ik nog voldoende, maar ligt er natuurlijk aan hoe dik je uitrolt. Succes in februari!! En met je zwarte fondant!

@baklataart, mijn hartjes hebben een brede zijkant, van ongeveer 1cm. Ik heb ze een week lang laten drogen, zodat ik zeker wist dat ze niet in zouden zakken. En toen bleven ze prachtig staan, alleen aan de onderkant, een beetje tyloselijm gedaan, en op de plekken waar de hartjes tegen elkaar staan een drupje lijm, zodat ze samen 'stevig' konden staan.

Heel mooi!

Heb je vormen van 7 of 10 hoog gebruikt?

GRoetjes!

37

dankjewel, ik heb de bakpannen van 7cm hoog gebruikt en 2 lagen gevuld

Thanks!

Nou ik vind hem geweldig uitzien,ik heb dat noch voor me en ook de eerste keer .Ik moet noch oefenen .Het bruidspaar wil graag een vierkantige een met criststoffel taart met kersen en de tweede met schocolade canasch en omkleed met fondant. kan mij hier iemand mee helpen  met recepten.

Nou ik vind hem geweldig uitzien,ik heb dat noch voor me en ook de eerste keer .Ik moet noch oefenen .Het bruidspaar wil graag een vierkantige een met criststoffel taart met kersen en de tweede met schocolade canasch en omkleed met fondant. kan mij hier iemand mee helpen  met recepten.

41

Misschien even op google zoeken, christoffeltaart ken ik niet. Recepten voor biscuits en ganache staan hier op de site bij recepten. Daar kun je vast wel wat mee. Met de zoekfunctie kun je ook veel teruglezen! Succes

42

wow!! wat knap van je!

43

Dankjewel  :)