1

Onderwerp: Waarom zweten mijn taarten zo??

Als ik een taart maak laat ik na het afsmeren de taart vaak opstijven in de koelkast.
Na het bekleden gaat hij automatisch weer de koelkast in.
Nu merk ik dat de taart altijd gaat zweten als ik daarna ga decoreren en de taart dus uit de koelkast is.
De ene keer meer dan de andere keer, maar dat ligt uiteraard aan het weer.
Ik snap dat dit door condensvorming door het temperatuursverschil komt, maar toch lijkt het wel heel extreem. Eerst gebruikte ik 1:4 marsepein, maar de 1:3 vind ik lekkerder.
Buiten de koelkast kan wel als de vulling niet houdbaar is, maar met 4 katten vind ik het wel een fijn idee dat ze er niet bij kunnen :-).
Daarnaast vind ik ook dat de taart altijd wat inzakt als deze bij kamertemperatuur wordt bewaard doordat de botercreme dan zacht wordt.

Hoe kan ik het condenseren voorkomen of op zn minst beperken?

Ik gebruik een botercreme zonder water, 1:3 marsepein soms icm fondant.
Vulling is meestal op basis van botercreme.

Ik hoor graag tips en trucs!!

Re: Waarom zweten mijn taarten zo??

Hoi,

Het zweten kan ook aan je koelkast liggen, bijvoorbeeld als je een koelkast hebt die al wat ouder is.
Verder belangrijk is waar je de taart in bewaard in de koelkast? Zet je deze wel in een taartdoos tijdens het maken of bewaar je deze in een plastic bak of zet je de taart zo in de koelkast?

De taart staat in een aparte, wel wat oudere inderdaad, koelkast. Hij doet het verder goed,  weinig ijs oid. Ik droog hem van te voren af.
De taart staat kaal in de koelkast,  ik bak ze meestal vrij hoog en vaak met decoratie waardoor hij niet meer in een doos past. Althans,  niet dicht.

4 Laatst bewerkt door Tigrasas (01-11-2014 14:44)

Toch afdekken met karton, scheelt erg veel hoor. Als je taart te hoog is kun je ook twee taartdozen gebruiken en de delen haaks in elkaar schuiven, is hij toch goed verpakt

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

5

In de zomer zet ik de taarten meestal in een doos vanwege het temperatuurverschil. Als mijn taart te hoog is knip ik de deksel in of ik gebruik plakband om de deksel aan de bodem vast te plakken. Zo zakt de deksel niet naar beneden. Maar dit kan natuurlijk alleen met zwanenhals dozen  ;)
Hoe hoog zijn jouw taarten dan eigenlijk? Ben nieuwsgierig  :O  ;)

Mijn taarten zijn al snel 25-30 cm hoog. Als ze af zijn dan he :-) Dus gestapeld en met topper.
Tussendoor zijn de lagen zo'n 8-10 cm hoog per laag. Soms hoger.

In de koelkast zijn ze altijd mooi droog. Pas als ik ze eruit haal beginnen ze vrijwel direct te zweten. Als ze er even uit staan zijn ze soms echt flink nat en glimmend! Als je er dan nog wat mee moet doen plakt alles en is het lastig om de decoratie aan te brengen. Ook beschadigd de taart dan heel snel en zakt marsepein en decoratie uit.
Dat gebeurt dus ook als de taart nog vervoerd moet worden, zodra hij uit de koelkast komt condenseert hij. Even laten staan werkt wel, mits er geen houdbare vulling in zit en je tijd hebt om te wachten tot ie droog is. Ook al met ventilator geprobeert, versnelt iets maar geen hele handige en snelle oplossing.

Ik lees vaker dat mensen hier last van hebben bij warm en vochtig weer, maar ik had het afgelopen zaterdag bv ook.

Ik heb de afgelopen tijd ook last van zwetende taarten. Zodra ik hem de koelkast in stop en weer uit haal en na 10 minuten begint de taart te zweten. Dus ik lees mee. Of moet ik mijn koelkast gewoon heel laag zetten zodat het temperatuurverschil kleiner is? Ik lees dus verder mee.

Hoi,

Het is toch beter om taartkarton om je taart heen te plaatsen, ook al is je taart hoog. Je taart neemt toch vocht over uit je koelkast. Dat vocht moet natuurlijk weg, en dat gebeurt zodra je de taart uit de koelkast haalt. Als je taart niet in een taartdoos past, kun je aan de zijkant en op de bovenkant kartonnen taartdoosdelen (niet gevouwen) plaatsen, op die manier voorkom je dat het vocht de taart raakt. Daarnaast is het zeker -als je de taart voor iemand anders maakt- nodig om de taart af te dekken.
Etenswaren die de koelkast in gaan dek je toch ook af zodat deze geen andere luchtjes over nemen, maar ook geen luchtjes afgeven.

9

Op welke temperatuur staat je koelkast? Je koelkast moet op zijn minst koude stand staan, hoe koider hoe meer vocht en Idd in een taartdoos...evt de deksel haaks als bescherming tussen de taart en de achterwand van je koelkast. Ook een schaaltje met droge rijst (trekt het vocht aan) helpt tegen condensvorming.

Live as if you were to die tomorrow
Learn as if you were to live forever! -Ghandi-

10

Oh ja, stapeltaarten zijn een stuk hoger ja  ;) . Voor stapeltaarten heb ik ook van meerdere taartdozen  1 hoge gemaakt. Deze gebruik ik eigenlijk alleen voor thuis. Wanneer de taarten weggebracht/opgehaald worden pak ik deze in folie in. Ik denk trouwens toch dat je koelkast veel te koud staat

11

Daarnaast is het zeker -als je de taart voor iemand anders maakt- nodig om de taart af te dekken.
Etenswaren die de koelkast in gaan dek je toch ook af zodat deze geen andere luchtjes over nemen, maar ook geen luchtjes afgeven.

Dat ligt er maar net aan. Ik heb een aparte koelkast voor mijn taarten, waar geen andere etenswaar in ligt ;)

Ik denk ook dat het aan de temperatuur van je koelkast ligt. Ik had 'm laatst ook te koud staan. Dat merkte ik in eerste instantie aan het zweten van de taart zodra ik 'm uit die koelkast haalde.

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

Ik heb inderdaad ook een aparte koelkast die ik voor de taarten gebruik.
Hij staat op een lage stand, want inderdaad, als hij heel koud staat heb ik nog veel meer last van condensvorming.

Even heel theoretisch:
Door temperatuurverschil slaat vocht neer op een oppervlakte. Dat is afhankelijk van de grootte van temperatuurverschil, het materiaal, maar ook van de luchtvochtigheidsgraad van de lucht.
Omdat ik de koelkast van te voren helemaal droog maak en nauwelijks ijsvorming aan de achterwand heb is de luchtvochtigheid in de koelkast waarschijnlijk zo laag als haalbaar is. In de koelkast geeft dit dus ook geen problemen.
Het probleem begint pas als de taart uit de koelkast komt. 'Scheikundig' ;-) gezien denk ik dat dit te maken heeft met de luchtvochtigheid in onze woning en leefomgeving. Warm vochtig weer is altijd funest met marsepein is mijn ervaring. Maar ik heb er dus ook last van als het kouder en droger weer is.

Ik ga zeker proberen of het helpt als ik de temperatuur nog lager zet.
Hij staat nu op stand 2-3 (maximaal is stand 7). Rijst erbij ga ik ook eens proberen, alhoewel dat geen invloed zal hebben op de luchtvochtigheid in onze woning.

Als jullie een karton gebruiken, gebruiken jullie dit dan eenmalig of meerdere keren?
In principe komt het niet in aanraking met de taart, dus uit hygienisch oogpunt zou dat moeten kunnen toch? Heb eens gekeken hoe ik wat in elkaar kan knutselen. Maar ik heb dan snel 6 dozen nodig om 1 taart af te kunnen dekken! Als ik dat voor elke taart opnieuw nodig heb vind ik dat wel een beetje zonde. Aan de andere kant, als dat de oplossing is, ook prima!

De taart wordt meestal vervoerd in een doos zonder deksel. Folie heb ik ook wel eens gedaan, maar als het condens zich dan aan de binnenzijde van het folie ontwikkeld en vervolgens op de taart drupt....

In ieder geval bedankt voor het meedenken! Ik ga eens experimenteren met de tips die ik van jullie heb gekregen.