1

Onderwerp: Oeps! Mijn fondant wordt zacht en loopt uit.

Oeps! Mijn fondant wordt zacht en loopt uit.
Wanneer ik een taart bekleed, doe ik dit met rolfondant.
Omdat te laten plakken, smeer ik botercreme aan de buitenkant, zoals zo velen waarschijnlijk doen.
Als de taart een paar uur staat, soms in, soms uit de koelkast, dan wordt de fondant zacht, dus en gaat uitlopen.
Komt dit door de botercreme?
Hoe kan ik anders de fondant laten plakken?

2

Re: Oeps! Mijn fondant wordt zacht en loopt uit.

Hoe maak je die botercreme?
Ik maak de botercreme 1:1 dus bijv. 250 gr roomboter en 250 gr. poedersuiker,. Het is bij nog nooit gaan smelten.
Ik gebruik hoe dan ook nooit de mix.

Neem ook eens een kijkje op:https://www.facebook.com/Manoa-taarten

Gebruik je om af te smeren botercreme die je maakt met een mix of botercreme die je zelf maakt met de verhouding 1:1? Botercreme van de mix maak je met water of melk aan en dit laat je fondant smelten. Velen op het forum gebruiken chocolade-ganache (gekookte slagroom met chocolade, zie recept op deze site), dit werkt super onder fondant en marsepein.

Groetjes Kirsten

4

Ik maak het inderdaad ook zo.
Met ongezouten roomboter, en een klein druppeltje vanille essence.
Is dat de fout misschien, dat het daardoor te vochtig wordt?
Ik gebruik de mix niet bij taarten, alleen om een cupcake op te spuiten.

5

Bedankt voor de ganache tip!
Zou dit ook met witte chocolade kunnen?

Absoluut, voor de verhouding doen ze meestal:
Puur 200gr : slagroom 200gr  1:1
Melk 400gr : slagroom 200gr 2:1
Wit 600gr: slagroom 200gr 3:1 Maar dit kan ook wel in de 2:1 (net wat je zelf prettiger vind werken) Kijk ook eens op youtube zoeken how to ganache your cake van Inspired by Michelle. Succes!!

Groetjes Kirsten

7

Wat gek. Welke fondant heb je? Of is het alleen met heel vochtig weer?

Tieneke

8

Tante Tien schreef:

Wat gek. Welke fondant heb je? Of is het alleen met heel vochtig weer?

Tieneke

Is niet gek ;). Risico op smeltende fondant/marsepein met bc van mix is gewoon groter. Al zijn de meningen hier erg over verdeeld  ;) .
Deze week heb ik trouwens al meerdere topics gelezen dat fondant aan het smelten was. En steeds werd met de mix afgesmeerd ;). Ik gebruik meestal marsepein, en deze kan wat meer hebben dan fondant, vind ik. Al kan er idd ook verschil zitten in de merken fondant. Vochtig weer kan er wel voor zorgen dat je taart gaat zweten en het langer kan duren voordat de taart opdroogt, maar als je met de 1:1 afsmeert, zal deze niet gaan smelten.

9

Ze gebruikt de mix alleen bij cupcakes, niet bij taarten.
Dus zou het niet aan de bc moeten liggen.

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

10

Oeps! Niet goed gelezen  :O  ;) . Nou moet ik zeggen dat ik mijn bc (van roomboter:sbp) ook erg slap vond de laatste maanden. Het is gewoon erg vochtig en warm. Vind slappe bc gewoon niet fijn werken dus doe nu ongezouten margarine/roomboter:sbp. Door de margarine vind ik de bc veel steviger, en ik moet zeggen dat je het niet echt proeft. Doe er ook al vanille-extract door, en doordat deze steviger is, heb ik ook minder bc nodig om de taart strak te krijgen.
Ganache ben ik niet goed in  :nooo . Eigenlijk alles wat met chocolade en smelten te maken heeft  ;-) . Alleen het opeten ben ik goed in  :9

11

hahaha, zijn we dat niet allemaal!? Goed in chocolade eten.

Tien

12

Welk merk chocolade gebruiken jullie voor de ganache?  Wil ook gaan beginnen met ganache af te smeren nu doe ik dat ook nog met botercreme

13

Callebaut. Maar heb het ook al met lidl, ah en c1000 gemaakt.

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym