Onderwerp: [FEEDBACK] Klein boltaartje met Bloemenwerk & Ganache

Hallo iedereen!

Mijn moeder vroeg mij vandaag om een klein (oefen) taartje te maken voor haar collega die 50 is geworden. Hieronder is het resultaat te vinden! Het is onze eerste keer werken met (1) een boltaart en met (2) ganache. Wat we al geleerd hebben is de ganache niet te snel op de taart te gieten, want anders is hij nog te dun! Ik kan gewoon de botercreme eronder zien zitten ... tja al doende leert men natuurlijk haha.

https://scontent-a.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/t31.0-8/10669249_953290794696423_8772841689909472295_o.jpg

Wat ik mij afvroeg is: De onderkant is nog wat rommelig. De ganache is wat gaan raffelen en is dus niet strak rond, ondanks dat de botercreme dat wel was. Hoe krijgen jullie een dergelijke icing strak met ganache?

Familie Bakgraag bestaat uit twee enthousiaste, onervaren bakkers, namelijk: Priscilla en Nico Roukema!
We doen veel samen en posten gezellig vanuit een gezamenlijk account!

2

Re: [FEEDBACK] Klein boltaartje met Bloemenwerk & Ganache

Ik vind de bloemen erg mooi en de fout die jullie met de ganache hebben gemaakt, ws ook mijn fout toen ik voor de eerste keer met ganache ging werken. Komende vrijdag ga ik het weer doen en dan let ik daar wel op.

3

Mooie bloemen! Ik moet eerlijk zeggen dat ik nooit botercreme én ganache gebruik. Door de warmte van je ganache smelt je BC namelijk en ganache wordt ook meestal gebruikt als vervanging voor BC. Hier op de site kun je ergens een heel goede how to vinden over ganache gieten (in 2 delen aanbrengen). Succes!

4

Ziet er  toch goed uit hoor !
Ik gebruik zelf ook geen botercreme en ganache, wat Anna ook zegt. Het 1 is de vervanging van de ander ;)

Neem ook eens een kijkje op:https://www.facebook.com/Manoa-taarten

Mooi gelukt hoor! Hier ook nog iemand die veel moet leren :)
Even over je onderkant, mocht je nou vinden dat het niet helemaal perfect is, kun je ook een sierrand onderin plaatsen om dat een beetje te verdoezelen :D

IrmaW schreef:

Ik vind de bloemen erg mooi en de fout die jullie met de ganache hebben gemaakt, ws ook mijn fout toen ik voor de eerste keer met ganache ging werken. Komende vrijdag ga ik het weer doen en dan let ik daar wel op.

Bedankt! Succes natuurlijk aanstaande vrijdag haha!

Anna_4 schreef:

Mooie bloemen! Ik moet eerlijk zeggen dat ik nooit botercreme én ganache gebruik. Door de warmte van je ganache smelt je BC namelijk en ganache wordt ook meestal gebruikt als vervanging voor BC. Hier op de site kun je ergens een heel goede how to vinden over ganache gieten (in 2 delen aanbrengen). Succes!

Bedankt Anna :)
Dat botercreme smelt van de warmere ganache is natuurlijk best logisch ja haha! Hoewel ik daar niet geheel over nagedacht had nog, was de ganache bij mij wel (onbewust) letterlijk koud toen ik hem eroverheen goot, dus smelten was geen optie. Misschien heb ik de ganache wel verkeerd gemaakt? Het was een 50% slagroom gekookt en 50% chocolade erdoorheen gemengd. Omdat hij koud was dacht ik ook dat hij klaar was. Hij was gewoon volledig afgekoeld na een half uur, maar nog niet aangedikt. De volgende ochtend echter, nadat hij in de koelkast zat wist ik pas dat het toch "dik" kan worden haha.

Botercreme weglaten is natuurlijk wel makkelijker dan eerst glad krijgen met botercreme. Ik zal die instructie eens proberen te zoeken! Bedankt :)

MadameBaktaart schreef:

Mooi gelukt hoor! Hier ook nog iemand die veel moet leren :)
Even over je onderkant, mocht je nou vinden dat het niet helemaal perfect is, kun je ook een sierrand onderin plaatsen om dat een beetje te verdoezelen :D

Klinkt ook weer logisch natuurlijk, zo'n sierrand. Bij fondant is het in mijn hoofd makkelijker en sierrand geplaatst dan bij ganache. Maar als ik er over nadenk kan ik natuurlijk altijd een randje spuiten of iets dergelijks. Toch heb ik zelf persoonlijk het liefste alles glad, dus een basis die goed is, voordat ik dingen ga " verdoezelen". Ik ben benieuwd of ik er achter kom hoe ik dat moet doen. Zal vast wel toch? Het is maar de eerste keer nu!

Familie Bakgraag bestaat uit twee enthousiaste, onervaren bakkers, namelijk: Priscilla en Nico Roukema!
We doen veel samen en posten gezellig vanuit een gezamenlijk account!

7

ik vind het er zo al heel mooi uitzien

https://www.facebook.com/pages/Jacakeli … 593?ref=hl
als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat !