1

Onderwerp: Kun je ganache als toplaag invriezen?

Spoedje!
Voor mijn taartenactie aanstaande vrijdag t.b.v. A Sister's Hope bak ik vandaag de take away brownies. Ze gaan in aluminium folie bakjes met deksel, zodat men de bakjes voor 4 personen makkelijk kan meenemen. Dit jaar wil ik als toplaag een glazuur maken van slagroom met chocolade.

Kan ik dat veilig invriezen en donderdagavond buiten de koelkast weer laten ontdooien zonder dat er rare dingen mee gebeuren?

Ken je nog mensen (omgeving Sint Pancras) die graag voor een goed doel bakken dan zijn ze met een appeltaart, chocoladetaart, worteltaart, monchoutaart of cupcakes van harte welkom aan onze kraam in de Kastanjelaan (na 13.00 uur). De volledige opbrengst komt ten goede aan borstkankeronderzoek in Nederland.

groetjes, Monique

Jouw taart is goud waard...
dus bak eens voor A Sister's Hope t.b.v. borstkankeronderzoek.

2 Laatst bewerkt door saskiahuisman (14-09-2014 09:46)

Re: Kun je ganache als toplaag invriezen?

Hoi,

Nee geen enkel soort voedsel kun je vanuit de vriezer buiten de koelkast laten ontdooien, omdat dit van heel koud naar heel warm gaat. Daarnaast vind ik slagroom wel een groot risico om te gebruiken als toplaag. Het is erg bederfelijk en zeker buiten de koelkast.
Ik zou voor een andere toplaag kiezen zodat je zeker geen risico loopt, bijvoorbeeld gekleurde hagelslag of suikerbakkerspoeder er over heen strooien.

ganache schijn je gewoon in te kunnen vriezen en ik neem aan dat je zoiets gaat maken voor bovenop de brownies. wel even de slagroom verhitten tot minimaal 80 graden en dan kan hij ook buiten de koelkast bewaard worden. ik zou wel kijken of je de brownies in de koeling kunt laten ontdooien ivm temperatuurverschil.

Brownies en cupcakes ontdooit ik vrijwel altijd buiten de koelkast, dat gaat prima. Alleen zit nu een toplaag erop en dat zou ik dan weer niet doen...

Overigens vind ik die aluminium bakjes dan wel weer eng ;-). Condens kan dan geen kant op. Kun je ze niet gewoon in een kartonnen doos laten ontdooien in de koeling en daarna in die aluminium bakjes doen?

6

Bedankt voor alle reacties! Ik heb ze op het laatste moment gemaakt in de aluminium bakjes, koel weggezet en vrijdag verkocht met alle andere producten. Ook ter plekke aangesneden en verkocht bij koffie/thee/limonade en toen bleek dat het juist droger was dan mijn schaal brownies volgens hetzelfde recept. We hebben het maar chocoladekoek genoemd  ;)
Ik was op het idee gekomen toen we deze bakjes in elke Zweedse supermarkt tegenkwamen met de beroemde Kladdkakka.

De taartenkraam was overigens weer een groot succes en we kunnen € 1520,- overmaken naar A Sister's Hope.

Fijne dag,
Monique

Hoi,

Goed om nog even te weten dat je ganache niet buiten de koelkast kunt bewaren, ook geen slagroom, lees even deze link: http://forum.deleukstetaarten.nl/viewto … mp;login=1 (onderste bericht).

8

Dank je wel Saskia.

9

Aangezien de slagroom tegen/(net) over de kook is geweest is hij bést (even) buiten de koelkast houdbaar. Als je op de link klikt kan je dat ook weer teruglezen in de derde reactie.

Zoveel mensen, zoveel meningen (zoveel ervaringen). Doe waar jij je goed bij voelt, wat voor jóu goed werkt!

Heel veel plezier en succes ermee!

10

Bedankt voor het meedenken. Zo'n grote productie als in september doe ik gelukkig maar 1x per jaar = voor het goede doel.  :)  Respect voor iedereen die vaker grote partijen produceert.