1

Onderwerp: HELP! Cakedrum die iets onder taart uit komt, ivm afsmeren met ganache

Help help!

Ik wil gaan afsmeren met ganache. Ik ga deze week oefenen, want eind september ga ik een bruidstaart maken voor een vriendin. Heel spannend! Nu zit ik steeds filmpjes te kijken op You Tube etcetera. Daar gebruiken ze heel vaak een cakedrum die een paar mm uitsteekt onder het biscuit zodat als ze gaan afsmeren ze de rand van de cakedrum kunnen gebruiken om het strak af te smeren. Zo krijg je overal een gelijke dikte van de ganache. Maaaaar... ik kan nergens cakedrums vinden die een paar mm groter zijn dan mijn bakvormen. Ik heb bakvormen van Fat Daddio's. En zelf op maat maken gaat eigenlijk niet met de cakedrums die te groot uitvallen. Ook omdat je het vaak dan niet mooi rond krijgt en de beschermlaag er dan af is.

Weten jullie waar je aan cakedrums kan komen die iets uitsteken onder je biscuit?
Of hoe doen jullie het afsmeren met ganache om het gelijkmatig te krijgen?
Nog andere tips mbt het afsmeren met ganache? Ik wil het gaan doen met witte chocolade...
Anders ben ik bang dat je de donkere chocola door de witte fondant ziet.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!! Kan er nu al niet van slapen...
Liefs, Evelien

Re: HELP! Cakedrum die iets onder taart uit komt, ivm afsmeren met ganache

Ik gebruik onder gewone taarten altijd een dun karton en gebruik dan de karton als gideline voor mijn botercreme of ganache. Het rare is dat mijn biscuit blijkbaar altijd iets krimpt want mijn 20 cm kartons zijn perfect voor mijn 20 cm taarten. Het laagje ganache of botercreme is dan uiteraard wel erg dun, maar als je een nette biscuit bakt en goed vult ben je ook geen dikke laag nodig om een strak resultaat te krijgen.

Als je een wat dikkere laag wilt kun je natuurlijk een dun karton op maat snijden/knippen. Je gebruikt dan het dunne karton als guideline voor het afsmeren en zet de taart daarna op een cakedrum.

Ik zet mijn taarten na het afsmeren ook altijd op een dik karton of drum oid. Afhankelijk van het formaat. Doe er altijd een klein beetje bc tussen zodat hij stevig blijft staan.

3

Dank je voor je reactie Jolanda. Ik ga het eens proberen.. Buigt het dunne karton niet te veel mee als je hem afsmeert? Smeer je 'vanuit je hand' af? Oftewel: gevulde biscuit op het karton en dan het karton op je hand? Of heb je een andere techniek..?

In het filmpje van You Tube lijkt het me zo handig dat je de biscuit gewoon op de drum kan zetten en je hulpmiddel er als het ware langs kan halen en de drum deukt niet in als je er tegenaan duwt. Ze gebruiken dan ook een winkelhaak om hem strak af te smeren. Doe jij het met een spatel of gebruik je iets anders?

4

Ik zou een cakeboard nemen ipv een drum. Die zijn 3 of 4 mm dik en werken perfect hiervoor. Een drum is 1 cm dik.
En idd, een biscuit krimpt. Dus een 20 cm board is perfect voor een 20 cm taart. Wel opletten dat je de taart precies in het midden zet en vastzet met een lik ganache. Dat even laten uitharden (koelkast) en dan verder afsmeren, anders duw je je taart met een beetje pech nog van het board af.

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

Ik doe altijd eerst een dot bc op mijn draaitafel. Daar leg ik precies in het midden mijn karton op. Ik heb cirkels op mijn draaitafel staan voor de 15, 20 en 25 cm kartons zodat ze altijd goed in het midden liggen. Vervolgens doe ik een lik bc op het karton en dan de onderste laag van mijn taart. Dan ga ik hem gewoon vullen. Als ik hem helemaal heb gevuld laat ik hem meestal eerst even opstijven in de koelkast. Ik laat hem hierbij gewoon op mijn draaitafel staan.

Eenmaal afgekoeld spuit ik met een spuitzak zonder mondje de taart rondom helemaal in met bc. Dat doe ik ruimschoots en absoluut niet netjes ;-). Bovenop doe ik ook een dot. De taart staat nu dus nog steeds op mijn draaitafel. Ik gebruik voor het glad maken een scraper. Zo een: http://www.deleukstetaartenshop.nl/pme- … de-scraper Deze zet ik met de zijkant op mijn draaitafel en met de lange kant tegen mijn taart. Ik beweeg de scraper niet en draai alleen de draaitafel. Alle bc die op mijn scraper terecht komt en wat ik dus te veel heb opgespoten smeer ik af aan een kom. Ik blijf draaien totdat de onderkant van mijn scraper mijn kartonnetje helemaal rondom raakt en de taart helemaal glad is. Dat kartonnetje buigt echt niet als de taart op een draaitafel staat.

Vervolgens gaat ie weer met draaitafel en al in de koelkast totdat hij goed stijf is. Dan haal ik hem eruit en ga ik hem bekleden. Na het bekleden verplaats ik de taart naar een dik karton, drum of board dat net zo groot is als mijn doos (net zo groot als de doos omdat hij dan absoluut niet schuift in de doos). Het verplaatsen doe ik met zo'n ding: http://www.deleukstetaartenshop.nl/wilton-cake-lifter Als je de lifter niet goed onder de karton krijgt kun je eerst met de punt van een schilmesje de taart iets omhoog houden. De lifter gaat er dan makkelijker onder.

Je baksel krimpt altijd ietsje en daar door is je karton/board ineens ietsje groter dan je biscuit!

Groetjes, Esthers Feestelijke Taarten!
https://www.facebook.com/#!/EsthersFeestelijkeTaarten

7

Wat fijn al jullie reacties! Ik ga morgen aan de slag met de witte ganache en het afsmeren op een taartkarton. Ik heb net het biscuit gebakken. Wish me luck! Ik laat weten hoe het gegaan is. X

8

zo'n cakedrum die iets uitsteekt bekleed je inderdaad ook. Deze is 5 cm groter als je bakblik. Dus eerste cakedrum bekleden alsof het een biscuit is, en dan gewoon je taart bekleden en dan erop zetten en het randje mooi wegwerken. Dit vind ik altijd het mooiste.

9

zo iets bedoel ik. de cakedrum kun je van tevoren al doen, dan wordt de marsepein lekker hard. Dat wordt toch niet gegeten.
http://forum.deleukstetaarten.nl/viewto … ?id=240275

10

Nou ik hwb afgesmeerd met ganache. Het werd aardig strak. Toch vind ik het altijd moeilijk om de biscuitdelen na het vullen weer zo netjes op elkaar te leggen dat de taart heel netjes rond wordt. Ik gebruik zelfs sateprikkers om ze weer aan de goede kant op elkaar te leggen en de onderkant maak ik de bovenkant van de taart... Maar goed. Wie weet ga ik nog eens de PME course volgen voor verfijning.

Ik heb uiteindelijk de cakedrum in de juiste grootte geknipt door hem onder de bakvorm te leggen, er een pen langs te halen en daarna dus te knippen. Met het afsmeren kon ik de drum mooi aanhouden voor het egaal afsmeren zoals Michelle ook doet in dat filmpje. Ik zal de foto's nog wel posten! Dank voor al jullie reacties!

X Eef

11

Hoe heb je de cakedrum geknipt dan? Lijkt mij, eerlijk gezegd, nogal moeilijk  ;) . Zelfs een cakeboard knippen lijkt mij lastig....
Sinds ik mijn vulling met een spuitzak spuit (tip van het forum :)) heb ik geen last meer van een schuine taart. Doordat je de vulling op je biscuitlagen smeert, rekt de biscuitlaag een beetje uit. Ook druk ik de lagen ook niet echt aan. Mijn taarten zijn redelijk recht :).

12

geknipt.. heb je dan niet een kartonnetje gebruikt?

13

Wat een goede tips komen hier voorbij, ga het zeker zo eens proberen!

.. Want taart kan altijd!!