1

Onderwerp: Bewaren

Hoi,

Ik moet voor 28 september nogal wat taarten bakken, ik doe het maar op mijn eentje en het moet allemaal na 21u 's avonds gebeuren (werk overdag + wachten tot kleintje in zijn bed ligt).

Voor zo'n 50 man ga ik dus toch wel wat avondjes bezig zijn. Om mezelf wat tijd en stress te besparen, dacht ik de taarten nu al te bakken en in te vriezen en ze pas die week uit te halen om te bekleden en te decoreren. Ondertussen zou ik ook al beetje bij beetje de suikerdecoratie kunnen maken en laten uitharden.

Nu heb ik nog nooit taarten zo ver op voorhand gebakken en ingevroren. Meestal is het gewoon drie dagen ervoor beginnen en ze dan zo lekker vers geven.

Alle invriestips dus welkom!

1) hoe bewaar ik ze?
Ik dénk: laten afkoelen, in plastiekfolie inwikkelen en dan de diepvries in.

2) hoe haal ik ze eruit voor het ontdooien en vullen?
Ik zou denken: 24h voor het vullen en decoreren uit de diepvries halen. Klopt dat naar jullie gevoel? En zet ik ze dan best mét plastiekfolie in de frigo, of haal ik de folie er al af?

Als jullie nog andere tips hebben: laat maar komen:-)
Bedankt alvast!

2

Re: Bewaren

Sinds ik stage heb gelopen bij een banketbakker en heb geleerd dat taartbodems prima maanden in de vriezer overleven maak ik vaak een hele partij in het voren en vries het allemaal in. Goed verpakken in een pedaalemmerzak of inwikkelen in vershoudfolie en huppaaa in de vriezer. Ik haal ze eruit als ik ze nodig heb. Hooguit een uurtje ontdooien buiten de koelkast. Meestal ga ik in dat uurtje de vulling klaarmaken, marsepein/fondant kleuren, trempeervloeistof en materialen klaarzetten enzo. Ik vind taartbodems fijner werken als ze nog licht bevroren zijn. Dan brokkelen/kruimelen ze niet zo.

Less is more :)

3

Zorg dat je biscuit volledig is afgekoeld en dan inderdaad in plastic folie en dan in de vriezer. Ontdooien doe ik in de koelkast en duurt maar een uurtje. Ik haal hem daarna uit de folie en laat hem nog eventjes een kwartiertje op het aanrecht staan. Vervolgens meteen verwerken anders droogt het uit.

Ik ben er zelf geen voorstander van want hoe verser hoe beter maar je zou ook kunnen overwegen om je biscuit gevuld, afgesmeerd en bekleed in te vriezen. Vries hem dan in door de taart in een taartdoos te plaatsen en die weer in plastic te verpakken (dus plastic om de doos, en niet om de taart!!!). Ontdooien doe je door het plastic van de doos te halen en de taart bijv. de avond voor je hem nodig hebt in de doos in de koelkast te laten ontdooien.
Als het erg warm/vochtig weer is dan kan het verstandig zijn om een ventilator over je taart te laten blazen bij het decoreren want anders kan je bekleding erg plakkerig worden.

Veel succes!

4

Hoi ! Weet iemand of je slagroom/bastogne vulling kan bewaren ? Kan ik hem al een dag van te voren maken bv ?

5

Ik zou vulling altijd kort voor het vullen maken en een slagroomvulling beslist niet een dag eerder!