1 Laatst bewerkt door brenda (27-08-2014 19:21)

Onderwerp: ineens kleine scheurtjes en gaatjes

Hallo.
Ik ben na ruim een jaar weer begonnen met taarten. Met het bekleden heb ik ineens last van kleine scheurtjes en gaatjes. Dit heb ik nooit eerder gehad. Ik werk met masepein 1:3. De gaatjes en scheurtjes zijn er direct als ik de marsepein over de taart doe. Met name aan de randen.

http://www.mijnalbum.nl/Album=EGMWFXUV#PKQCGNRW
http://www.mijnalbum.nl/Album=EGMWFXUV#DNOUWVO6

Hoe kan ik dit voorkomen?

Groetjes Brenda

edit:

Vandaag weer een poging gedaan, maar het scheurde onder mijn handen weg. Tijdens het uitrollen brokkelde het al weg, en het vet drooooooop eruit. Laat staan met het oppakken en het over de taart heen leggen. (dit keer met een andere kleur en minder kleurstof gebruikt. )

Ik heb mijn bestelling nog eens nagekeken en het was toch funcakes 1:3 ipv zeelandia.
Ik had nog een stuk ander merk marsepein (xenos) en dit heb ik gemengd met de funcakes. Toen lukte het wel. Geen scheurtjes, maar een super strakke taart zoals ik het gewend was. (het lag dus niet aan mij! JEEEJ)

Toen ik de doos met marsepein ontvang was de doos wel gesloten maar de blauwe plastic verpakking was alleen dicht gevouwen. Zou het hieraan kunnen liggen? Of hoort het zo verpakt te zitten?

anyhow... ik heb een mail gestuurd naar DLTS want ik vindt dit toch wel zonde van de 5 kg die ik heb gekocht...

2

Re: ineens kleine scheurtjes en gaatjes

Ik denk dat de marsepein iets te droog is of je kneed te kort. Ik heb dit ook eens gehad, en nog soms wanneer ik geen geduld heb  :/  ;) . Maar toen had ik ook de marsepein gekleurd met een donkergroene kleurstof. Ik denk dat ik er te veel had in gedaan had omdat de kleur niet donkerder werd (weer geen geduld...). Kan dus ook aan de kleurstof liggen. Welke marsepein gebruik je?

3

Re: ineens kleine scheurtjes en gaatjes

Zeelandia.... veel kleurstof zou best eens kunnen... ik had bruin gemaakt.

4 Laatst bewerkt door Esther68 (25-08-2014 14:28)

Re: ineens kleine scheurtjes en gaatjes

Op de foto is de kleur niet echt heel donker bruin, maar misschien had je een merk wat minder snel kleurt. Ik bedoel..bij het ene merk heb ik meer nodig dan het andere merk om dezelfde kleur te krijgen. Bruin is trouwens geen makkelijke kleur, vind ik.
Zeelandia gebruik ik ook en vind deze erg lekker, maar soms is deze niet echt makkelijk met bekleden. Veel te zacht en rekt dan ook sneller uit, waardoor je ook soms gaatjes/scheurtjes krijgt.

5

Re: ineens kleine scheurtjes en gaatjes

Je zou kunnen proberen er een lekker soepele fondant door te mengen om het wat flexibeler te krijgen, denk aan Satinice of marshmallowfondant van funcakes.

Tieneke

6

Re: ineens kleine scheurtjes en gaatjes

Hallo.
bedankt voor de reacties!
Ik heb mijn eerste bericht ge-edit.