1

Onderwerp: Oma 91 jaar! (+ tip gevraagd)

Vorige week werd mijn Oma 91 jaar. Mijn eerste taart met warm weer. Zoveel leuke ideeën, maar die kon ik helaas niet uitvoeren. Teveel frustratie met plakkend en niet meewerkend fondant. Ach, jullie kennen het probleem wel!
Ik had dus een parelmold gekocht, voor het randje.. Iemand tips hoe ik hem kan gebruiken? Na een poging of 50 belandde de mold in de kast. Alvast bedankt!

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-WHIT8LWA.jpg

2 Laatst bewerkt door Jolly-Joycie (21-07-2014 11:59)

Re: Oma 91 jaar! (+ tip gevraagd)

Leuke taart hoor! En dat weer... haha!  Daar weet ik helaas alles van...

Die parelmold daar doe ik altijd met een kwastje een beetje crisco in. Dan komt het er makkelijker uit. Vullen tot hij net tot aan de rand gevuld is. (Dat vind ik beter werken dan wanneer je er een overschot in zit te duwen en dan het exces gaat verwijderen).

Fijne truc, zeker bij warm weer: leg de mold met fondant een paar minuutjes in de vriezer. Daarna is de fondant harder geworden en kun je het makkelijker en zonder vervormen uit de mold verwijderen.

Niet in de kast laten liggen hoor! T is echt 1 van mijn favoriete tools!

Een dag niet getaart is een dag niet geleefd!
www.loveatfirstbite.nl

3

Een leuke taart is het geworden.

Jolly-Joycie schreef:

Leuke taart hoor! En dat weer... haha!  Daar weet ik helaas alles van...

Die parelmold daar doe ik altijd met een kwastje een beetje crisco in. Dan komt het er makkelijker uit. Vullen tot hij net tot aan de rand gevuld is. (Dat vind ik beter werken dan wanneer je er een overschot in zit te duwen en dan het exces gaat verwijderen).

Fijne truc, zeker bij warm weer: leg de mold met fondant een paar minuutjes in de vriezer. Daarna is de fondant harder geworden en kun je het makkelijker en zonder vervormen uit de mold verwijderen.

Niet in de kast laten liggen hoor! T is echt 1 van mijn favoriete tools!

Dankjewel! :) Als het weer wat afkoelt, ga ik hem nog wel een x proberen en dan deze tips gebruiken, super, dankjewel! :)

5

super leuke taart en daar zal je oma echt blij mee zijn geweest :thumb:

die parel mold is echt zo leuk en fijn ook mijn favoriet , inderdaad doen zoals jolly zei of met een beetje poedersuiker erin.

Echt een fijne mold voor een leuke rand :D (maar met deze temperaturen is alles een enorme uitdaging :lol: )

Ik maak eerst een worstje net zolang als de mold. Die druk ik vervolgens in de mold. Ik vul hem wel altijd zodat ik ruim overhoudt ;-). Dat snijd ik weg met een scherp mesje. Soms, als het aan het mesje plakt, smeer ik mijn mesje een klein beetje in met crisco. De mold zelf hoef ik eigenlijk nooit in te smeren, maar ligt ook erg aan het fondant dat je gebruikt. Funcakes bijvoorbeeld is wat steviger en dan heb ik geen crisco nodig. Satin Ice daarentegen plakt een stuk meer. Ik hoef hem ook nooit in de vriezer te leggen, maar met de babymold doe ik dat bijvoorbeeld wel.

7

mooi gedaan

https://www.facebook.com/pages/Jacakeli … 593?ref=hl
als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat !

Jolanda Boxem schreef:

Ik maak eerst een worstje net zolang als de mold. Die druk ik vervolgens in de mold. Ik vul hem wel altijd zodat ik ruim overhoudt ;-). Dat snijd ik weg met een scherp mesje. Soms, als het aan het mesje plakt, smeer ik mijn mesje een klein beetje in met crisco. De mold zelf hoef ik eigenlijk nooit in te smeren, maar ligt ook erg aan het fondant dat je gebruikt. Funcakes bijvoorbeeld is wat steviger en dan heb ik geen crisco nodig. Satin Ice daarentegen plakt een stuk meer. Ik hoef hem ook nooit in de vriezer te leggen, maar met de babymold doe ik dat bijvoorbeeld wel.

Misschien ligt het ook wel aan het fondant dat ik gebruik. Ik gebruik die van de Jamin.

9

Oef, Jamin.... :nooo

Worstje rollen, zodat je niets overhoudt en dan met je vingers over de mal wrijven, dan wrijf je de fondant in de mal tegen de randen aan.
Mocht je wel overhouden, gebruik geen (te) scherp mesje, net ff verkeerd en je hebt een hap uit je mal. Kan ook al met paletmesjes gebeuren.

Ondanks alles, oma zal de taart vast prachtig hebben gevonden. :thumb:

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

10

Pooh schreef:

Oef, Jamin.... :nooo

Haha, dat heb ik door! Ik zit met het probleem dat ik glutenvrije fondant wil hebben, en als ik het bestel.. Kan ik het niet van te voren even lezen en vind het zonde om er thuis achter te komen het fondant zelf niet te mogen hebben...

11

Oke, daar heb je wel een goed punt. Dan is het je vergeven. ;)

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

12

Daar kan ik je wel mee helpen.
Ik gebruik zelf Satinice, heb een notenallergie en dat is zover ik weet de enige notenvrije fondant.
Ben even op de verpakking gaan kijken en daar staat heel duidelijk GLUTEN FREE op.
Het is ook erg lekkere fondant, zacht en makkelijk te kneden. Ik kan hem van harte anraden!

13

TineL schreef:

Daar kan ik je wel mee helpen.
Ik gebruik zelf Satinice, heb een notenallergie en dat is zover ik weet de enige notenvrije fondant.
Ben even op de verpakking gaan kijken en daar staat heel duidelijk GLUTEN FREE op.
Het is ook erg lekkere fondant, zacht en makkelijk te kneden. Ik kan hem van harte anraden!

Oow super! Ik zal binnenkort even wat bestellen.

ik maak inderdaad ook een worstje en deze rol ik erin.. Dan met een mesje er plat overheen, zodat je de restanten verwijderd..