1

Onderwerp: Help! Hoe moeilijk kan het zijn: een mokka-/slagroomtaart maken?

Nou, ik weet het dus niet :o
Misschien volkomen dom in jullie ogen, maar ik heb er werkelijk waar geen idee van! Fondant/marsepein begin ik steeds beter door te krijgen, maar een "gewone" slagroomtaart, ik zou het niet weten!
Dus sorry voor de vele vragen, maar mijn dank voor jullie hulp is groot!
Ik snap, denk ik, de grote lijnen: biscuit bakken, vulling van bijv. aardbeienjam en bbr (of slagroom met verse aardbeien), maar dan:

Hoeveel slagroom moet ik eigenlijk maken om een taart van 20 cm. (rond) mee af te smeren (dat doe je toch met slagroom?) en toeven op de taart te spuiten?
Wat is beter/lekkerder: gewone of aangevette slagroom?

En voor een mokkataart, als ik het recept van mokkavulling hier van de site gebruik als vulling, waarmee vul ik de taart dan nog meer en waar smeer ik mee af / maak ik de toeven van?

Ik wil de zijkanten trouwens met iets van nootjes of amandelschaafsel bedekken.

2

Re: Help! Hoe moeilijk kan het zijn: een mokka-/slagroomtaart maken?

Hoi,

volgens mij gebruik je bij de mokkataart om af te smeren gewoon een mokka botercreme, kan je ook toefjes mee spuiten.

de rest zou ik zo ook niet durven zeggen.

Succes!

wendyd schreef:

Nou, ik weet het dus niet :o
Misschien volkomen dom in jullie ogen, maar ik heb er werkelijk waar geen idee van! Fondant/marsepein begin ik steeds beter door te krijgen, maar een "gewone" slagroomtaart, ik zou het niet weten!
Dus sorry voor de vele vragen, maar mijn dank voor jullie hulp is groot!
Ik snap, denk ik, de grote lijnen: biscuit bakken, vulling van bijv. aardbeienjam en bbr (of slagroom met verse aardbeien), maar dan:

Hoeveel slagroom moet ik eigenlijk maken om een taart van 20 cm. (rond) mee af te smeren (dat doe je toch met slagroom?) en toeven op de taart te spuiten?
Wat is beter/lekkerder: gewone of aangevette slagroom?

En voor een mokkataart, als ik het recept van mokkavulling hier van de site gebruik als vulling, waarmee vul ik de taart dan nog meer en waar smeer ik mee af / maak ik de toeven van?

Ik wil de zijkanten trouwens met iets van nootjes of amandelschaafsel bedekken.

Helemaal niet dom, hier is dit forum toch voor? Tegenwoordig heb je veel soorten slagroomtaart, dus in principe kun je hem ook met slagroom frosting afsmeren. Om de old time classicer te maken gebruik je gewoon slagroom idd. En ik denk dat je wel rond de 300 gram moet maken als je genoeg wilt hebben. Maar ik weet het niet precies, ik zal gewoon voor de zekerheid 3 pakken slagroom in huis halen en dan beginnen met anderhalf en zo doorgaan. Qua slagroom zou je moeten kiezen wat je lekkerder/beter vind. Aangevette slagroom is steviger en zoeter-lekkerder. Dus ik zou daarvoor gaan. De mokkataart; waarom wil je nog een andere vulling? Is die niet genoeg dan? Met een andere vulling moet je weer voor iets kiezen wat je lekker vind, chocolade botercreme?  Om hem af te smeren en af te spuiten gebruik je een (mokka)botercreme. Voor de zijkanten zou ik Nougatine gebruiken, wordt erg vaak gebruikt hiervoor.

Ik hoop hiermee al je vragen beantwoord te hebben.

4

Ik maak mijn slagroomtaarten ook altijd met aangevette slagroom. Stevig en erg lekker, maar vind ik niet echt zoeter, eerlijk gezegd.
Mokkataarten maak ik met een ouderwets recept (poedersuiker en roomboter kloppen met zelfgemaakt koffie-extract). Ik vul en smeer de taart met de mokka-crème. Ik zie ook vaak dat er een laag banketbakkersroom in een mokkataart zit, maar dit lijkt mij niet zo'n lekkere combi..
Hoeveelheden weet ik zo niet. Maak standaard te veel  ;)

5

Voor mij moet een slagroomtaart gevuld zijn met..........SLAGROOM. Ik gebruik meestal 1 beker slagroom die ik opklop met (aardbeien) jam. Eventueel een klein jamlaagje op de onderste biscuit (wel tremperen) en dan de jamslagroom er op. De 2e laag vul ik met aangevette slagroom. Smaakt romiger, en is lekker stevig. De rest van de taart werk ik ook af met deze slagroom. Ik maak meestal toch wel minstens 3 bekers van deze slagroom. Je bent toch behoorlijk veel slagroom nodig, en wat over is gaat de volgende dag gewoon op een toetje.

6

Dank jullie wel! Ik ga met jullie tips aan de slag volgende week!