1

Onderwerp: Botercreme

Hallo

Ik had een vraag over boter crème en hoop dat jullie me kunnen helpen.
Ik zie zoveel recepten van boter crème en weet niet meer wat ik moet gebruiken.
Ik zoek een recept voor het spuiten van bloemen en een recept om de taart verder af te smeren, nu dacht ik zo dat voor de bloemen ik een stevige nodig heb en voor de rest een wat minder stevige.

Ik heb pas een boter crème gemaakt dat was : 250 gram boter
                                                                    500 gram poedersuiker
Deze was veel te zoet en kreeg suiker niet opgelost.

-Is het nu zo dat hoe meer suiker hoe steviger, of hoe meer boter hoe steviger?
want hoe meer boter, als het dan warm is hoe meer kans op smelten.

Ik zie een recept van boter crème 1:1, is deze stevig, en is deze heel erg zoet?

een ander recept waar ik naar keek is bijv.:
•250 gram poedersuiker
•125 gram ongezouten roomboter
•3 eetlepels water
deze zou dan net als mijn eerste recept heel erg zoet zijn.

-Welk recept kan ik het beste gebruiken om bloemen mee te spuiten?
-Welke is lekker om de taart mee af te smeren, die niet te zoet is (komt geen fondant over)

Het is een heel verhaal en hoop dat jullie me kunnen helpen.

2

Re: Botercreme

Als er geen fondant over je taart komt, moet je geen botercreme 1:1 gebruiken. Dus boter en poedersuiker. Dat is echt alleen om een taart mee af te smeren maar erg lekker is het niet. Je kunt er ook niet echt mee spuiten. Ik zou dus gaan voor de botercreme van funcakes, een mix waarmee je heerlijke luchtige creme maakt. Je kunt hier kleurstof aan toevoegen en n lekker smaakje. Voor zowel spuitwerk als om de taart zou ik dus daarvoor gaan :)

Bakrecepten om je vingers bij af te likken? Zoek mij op Pinterest ( valerievdmeer ) en kijk bij mijn Cakelicious recepten! Because we love cake

3

Om af te smeren zou ik persoonlijk de botercreme van Funcakes gebruiken. Normaal smeer ik hier niet mee af, maar bij jou komt er geen fondant over dus kan het prima. Hij is erg lekker. Je zou ook een merenguebotercreme kunnen maken, deze is er in meerdere varianten. Ik werk er zelf niet mee dus voor het recept zou je even hier op het forum moeten zoeken.

Bloemen spuiten... tja.. dan is de amerikaanse bc misschien beter geschikt. Daar zit oa crisco in. Hoewel Tante Tien hier op het forum volgens mij ook een variant gepost heeft zonder  crisco.

Bedenkt me nu dat je ook een mix kan maken van botercreme ( van funcakes bijv) en ganache. Dit wordt ook erg stevig en hier kan je zeker bloemen mee spuiten. Kleuren wordt denk ik alleen wat lastiger ivm de chocolade die er in zit

BC 1:1 zou ik echt alleen gebruiken om dijkjes mee te spuiten en je taart mee af te smeren als je er fondant over doet. Hij is echt niet lekker om er iets anders mee te doen. Maar wordt erg stevig, dus als plaklaag voor je fondant is hij prima.

Succes ermee.

gr Pien

4 Laatst bewerkt door astap79 (06-07-2014 12:09)

hoi,
Bedankt voor jullie reaktie!
Ik heb idd ook al de Funcake mix geprobeerd, hij is erg lekker en zeker niet te zoet, ik vind hem alléén erg zacht worden als ik er mee moet werken, vandaar dat is dacht dat er mischien iets beters zou zijn om mee te werken.
Voor de bloemen te maken kan ik denk wel beter een stevigere gebruiken, waarschijnlijk dan de 1:1 of als er mensen zijn die een recept of tip hebben dan hoor ik dat graag.
Ik zal ook wel één een taart gaan bekleden met fondant, dan kan ik dus beter 1:1 gebruiken of wat ik hoorde een Swiss merengue botercreme.

Funcake mix en ganache klinkt ook erg lekker, maar het zou mooi zijn als ik de bloemen mooie kleuren kan geven, en of dit dan lukt dat zou ik niet weten.

Ik las ook dat als ik de funcakemix iets steviger wil hebben dat ik dan wat minder water kon toevoegen, misschien dat ook ééns proberen dan.
maar bedankt voor te tips!

Groetjes Astrid.

5 Laatst bewerkt door Esther68 (06-07-2014 13:02)

Met dit weer is geen enkele botercreme stevig  ;) . Voor de 1:1 doe ik de laatste tijd, bv, 500 gr suikerbakkerspoeder ( doe ik altijd en vind ik fijner dan de gewone poedersuiker) 250 gr roomboter en 250 ongezouten margarine. Deze is echt stevig, vind ik. Ik heb ook liever alleen roomboter, maar deze is nu echt te slap. Bijna vloeibaar... Ik doe hier dan wel vanille smaakstof door. Bij een taart die niet bekleed hoeft te worden zou ik ook de botercreme van een mix gebruiken. Persoonlijk vind ik de mbc niet lekker (tegen 90% die deze wel erg lekker vindt  ;) ) maar is wel iets steviger en kun je mooiere toeven mee spuiten dan van de FunCake bc mix.
Minder water bij de mix heb ik nog nooit gedaan...

6 Laatst bewerkt door astap79 (06-07-2014 14:58)

Wat is het verschil tussen alléén roomboter en half roomboter en half margarine?
met margarine dus wat steviger, maar is het minder lekker als met alléén roomboter? is dat het enige verschil?

En wat als ik de taart met fondant bekleed en daar nog ééns botercreme op wil spuiten als een border, dan gebruik ik de 1:1?
Ik het een keer de funcake mix gebruikt en toen begon het te smelten op de fondant.

7

Wat voor soort bloemen wil je spuiten? Want bij het spuiten van bloemen denk ik dus per definitie niet aan de 'hollandse' botercrème, maar aan de amerikaanse buttercream die Pien al noemt. Het recept vind je hier: http://www.deleukstetaarten.nl/recepten … ttercream. De merinque- of eiwitpoeder zorgt voor de stabiliteit.
Tante Tien heeft een wat hollandser versie gepost: http://forum.deleukstetaarten.nl/viewto … ?id=186666

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

8

Hahaha, Marianne, leuk bedankt. Het onderwerp had mijn aandacht al. Echt heel stevige botercreme is de witte-chocolade-variant trouwens:

http://forum.deleukstetaarten.nl/viewto … id=231766. Daar kun je ontzettend goed mee spuiten, ook bloemen. Om ermee af te smeren, doe je er gewoon extra melk door.

Zelf ben ik ook aan de slag gegaan met botercreme op basis van italiaans schuim. Heel lekker en veel gemakkelijker dan de MBC, want die laatste krijg ik echt niet goed.

Tieneke

9

Super bedankt voor de reakties!
Ik lees dingen die ik wel ga uitproberen, de witte chocolade botercreme klinkt ook erg lekker.
Bedankt voor jullie tips, erg hulpzaam.

Groeten Astrid.

10 Laatst bewerkt door astap79 (07-07-2014 20:35)

Tante Tien schreef:

Hahaha, Marianne, leuk bedankt. Het onderwerp had mijn aandacht al. Echt heel stevige botercreme is de witte-chocolade-variant trouwens:

http://forum.deleukstetaarten.nl/viewto … id=231766. Daar kun je ontzettend goed mee spuiten, ook bloemen. Om ermee af te smeren, doe je er gewoon extra melk door.

Zelf ben ik ook aan de slag gegaan met botercreme op basis van italiaans schuim. Heel lekker en veel gemakkelijker dan de MBC, want die laatste krijg ik echt niet goed.

Tieneke

Als ik nou in de toekomst een taart wil maken en wel wilt bekleden met fondant, kan ik dan de chocolade botercreme op de fondant spuiten? ( eventueel rozen ) of als een border langs de onderkant?
Hetzelfde geld ook voor andere stevige botercreme.
Ik weet dat het met die van funcake mix ging smelten, maar kan de stevigere versie wel?

Groetjes Astrid.

11

Ja, dat kan wel. Omgekeerd kan ook, fondant decoraties op een afgesmeerde buttercream plakken.

Tieneke

12

Hoi,

Bedankt! ik moet nog veel leren.
Geweldig trouwens dit forum!

Groetjes.