1

Onderwerp: tips afsmeren gezocht

Hoewel er al veel geschreven is over dit onderwerp, wil ik toch een nieuw topic openen, misschien zijn er inmiddels weer andere tips.
Ik maak al n tijdje taarten en vind het heel leuk, maar zodra ik moet afsmeren dan zoek ik allerlei excuses om t uit te stellen, vind t een rotwerk!
Ik smeer af met botercreme 1:1 met n paletmes. Maar bij het smeren neem ik vaak zoveel kruimels en vliesjes mee van de taart, vanalles brokkelt af en blijft hangen en het werkt gewoon niet goed. Iemand tips om dit wat soepeler te laten verlopen?

Bakrecepten om je vingers bij af te likken? Zoek mij op Pinterest ( valerievdmeer ) en kijk bij mijn Cakelicious recepten! Because we love cake

2

Re: tips afsmeren gezocht

Ik heb geen tips, maar lees wel even mee, kan ook nog wel tips gebruiken :y

Re: tips afsmeren gezocht

Ik zet mijn gevulde biscuit op een draaiplateau. Ik spuit de botercreme op met zo'n langwerpig spuitstukje. Met 1 hand spuiten en met de ander het plateau draaien. Dat doe ik helemaal rondom zodat je niks meer van de biscuit kunt zien. Vervolgens pak ik een scraper. Ik zet de scraper tegen de opgespoten biscuit en draai het plateau. De scraper houd ik stil en ik let er goed op dat ik de scraper helemaal recht houdt. Al het overtollige botercreme smeer ik tussentijds af aan een grote schaal. Na een paar rondjes draaien is hij helemaal glad en zet ik de taart in de koelkast. Als hij helemaal afgekoeld is gaat ie weer op het draaiplateau en pak ik mijn scraper er weer bij. Hiermee ga ik nog een laatste maal over de biscuit. Hij is dan super strak en heeft eigenlijk niet eens fondant nodig ;-).

Paletmes? Nooit gebruikt ;-).

Als je voor het opspuiten even met je handen langs de zijkanten gaat vallen alle losse kruimels er vanaf. Die ontstaan vaak bij het snijden van de biscuit. Je hebt dan dus veel minder last van kruimels in je botercreme. Ik heb eigenlijk helemaal nooit kruimels in mijn botercreme en kan het restant dat ik aan de schaal heb afgeveegd dus gewoon opnieuw gebruiken.

4

Re: tips afsmeren gezocht

Ik smeer af met een paletmes en scraper. De scraper is zo handig en makkelijk in gebruik. Kan echt niet zonder  ;) . Ik vul, smeer en bekleed mijn biscuit op een ingepakt mdf plaatje zodat ik de taart niet meer hoef te verzetten.
Ik denk dat je biscuit te vers is. Ik bak de biscuit meestal op de avond voor het vullen. De biscuit doe ik dan een nacht in huishoudfolie èn een pedaalemmerzak en leg deze dus een nacht op het aanrecht. Niet in de koelkast. Voor een nachtje vries ik niet in. Invriezen helpt trouwens ook tegen het kruimelen.
Ook zorgen dat je bc niet te hard is, anders trek je de biscuit kapot. De vliesjes waar jij het over hebt komt misschien door het teveel aan invetten. Nog even dit  ;) ...de eerste afsmeerlaag wordt ook wel 'crumbcoat' genoemd  ;)

5 Laatst bewerkt door lady-vall (21-06-2014 08:24)

Re: tips afsmeren gezocht

Bedankt dames!!!!!
Daar heb ik echt wat aan! Ik vet altijd veel in dus dat zal ik minder doen. Ook vind ik mijn bc inderdaad erg stevig/hard, moet ik dan nog langer kloppen? Want ook dat is lastig omdat de botercreme altijd naar de zijkant en bovenin de kom kruipt
Kan ik steeds na een halve minuut stoppen met mixen om alles weer naar beneden te schrapen.
Ik heb mijn biscuit ook n dag van tevoren gebakken en in vershoudfolie laten staan en de scraper gebruik ik ook extra sinds kort. Maar de tip van de spuitzak is ook handig! Mijn bc is denk ik gewoon te hard dat zorgt vooral voor de kruimels en dat het besmeren niet soepel verloopt :)

Bakrecepten om je vingers bij af te likken? Zoek mij op Pinterest ( valerievdmeer ) en kijk bij mijn Cakelicious recepten! Because we love cake

6

Re: tips afsmeren gezocht

Wat betreft de kruimels......ik gebruik ook een draaiplateau, snij de taart in lagen en voorzie ze een voor een van een dijkje en vul de taart en zet alles op elkaar. Mijn dijkjes spuit ik altijd net iets over de rand van de taart. Als de taart in elkaar zit druk,ik alles lichtjes aan en pak ik mijn souitzak met botercreme en dicht ik als eerste de snijranden, ik heb dan geen last van kruimels meer want dit zitten daar onder. Verder gebruik ik ook een scraper die ik recht op het plateau zet en dat werkt super. De bovenkant doe ik met een groot paletmes. Voordat ik de scraper gebruik verwijder ik altijd wel nog evt. Kruimels van het draaiplateau

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

7

Re: tips afsmeren gezocht

Afsmeren is ook niet mijn sterke kant dus ga het ook zoals boven proberen.

Voor de botercrème doe ik de boter altijd heel even in de magnetron , of leg het even in het zonnetje zodat het goed zacht is (niet gesmolten)

Dat helpt enorm.

Re: tips afsmeren gezocht

Voor de botercreme helpt het enorm als je 1 deel margerine en 1 deel roomboter gebruikt. De roomboter wordt wat zachter en de margerine zorgt er voor dat ie wel echt goed stijf wordt in de koelkast. Margerine alleen vind ik ook te hard, en roomboter alleen wordt snel zacht en is tijdens het bekleden weer niet makkelijk.

9

Re: tips afsmeren gezocht

Margarine???. Getsie!

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

Re: tips afsmeren gezocht

Afsmeren met 100% roomboter kan ook hoor. Maar er zijn ook mensen die 100% margarine gebruiken en dat vind ik persoonlijk te hard om mee af te smeren. Als ik bc gebruik, gebruik ik altijd 50/50 roomboter en margarine, maar de laatste tijd gebruik ik eigenlijk altijd witte ganache ;-). Het voordeel daarvan vind ik dat je hem zo zacht kun gebruiken als je zelf wilt en hij echt goed hard wordt in de koeling. Alleen op workshops vind ik het niet zo geslaagd omdat hij wel eens te hard wil worden als je treuzelt ;-).

11

Re: tips afsmeren gezocht

Hoe zat het ookal weer met de ganache? Toch na het maken af laten koelen en dan kan je ermee afsmeren? Em als je wilt vullen, af laten koelen en opkloppen?

Re: tips afsmeren gezocht

Voor het vullen moet je hem inderdaad opkloppen. Voor het afsmeren niet opkloppen. Als ganache te veel af koelt wordt het echter te stijf om fatsoenlijk mee af te smeren. Hoewel het met dit weer wel mee zal vallen ;-).

13

Re: tips afsmeren gezocht

Lees ook even mee, handige tips! Heb soms ook nog moeite met strak afsmeren.

Ik smeer mn taarten ook af met witte ganache, gebruik hiervoor 1 deel room en 3 delen chocola.

Vraag me wel af hoelang jullie na het maken vd ganache, wachten tot het afsmeren?
&of jullie het voor gebruik goed door roeren?

Heb bij mij het idee dat het toch net iets te stevig is altijd, waardoor ik het lastig werkbaar vind.

14

Re: tips afsmeren gezocht

Tigrasas schreef:

Margarine???. Getsie!

Om zoet te bakken gebruik ik ook altijd roomboter. Is veel lekkerder dan margarine (al smeer ik wel margarine op mijn brood  ;) ), maar nu heb ik laatst ook een deel van de roomboter vervangen door zoutloze harde margarine, en ik moet zeggen dat de bc inderdaad veel steviger is dan alleen roomboter+ps. Zeker met deze warmte vind ik het ideaal! Mijn roomboter was soms vloeibaar  :S. Werkt echt niet fijn. Doe er toch altijd al vanille smaakstof doorheen, dus proef je het amper  ;-).
Ik doe het wel alleen bij de 1:1, niet om te vullen. Vulling mag best zachter zijn  ;)