1

Onderwerp: Ik heb er buikpijn van, wie helpt? biscuit of cake?

Ik mag de bruidstaart van de broer van mijn beste vriendin maken. Leuk!

Ze willen graag een regenboogtaart (van binnen). Ik denk dat die het mooiste is bij het snijden als je die van CAKE  maakt. Dat, mooie binnenkant, is voor dit bruidspaar erg belangrijk. Ik heb er zelf eentje van biscuit gemaakt. Die zag er niet netjes uit bij het snijden. (maar hij had dan ook wel vruchtjes in de vulling)

Ik heb zelf voorgesteld de taart van CAKE te maken. Met als vulling alleen een laagje BCmix. Maar nu de bruiloft dichter bij komt heb ik steeds meer zorgen. De taart moet namelijk ook nog 6 hoog worden.... Dus loodzwaar!!! Meestal vervoer ik mijn taarten kant en klaar. Maar dat gaat met dit gevaarte natuurlijk nooit. Ik heb op locatie niet zo heel veel tijd om op te bouwen én de taart krijgt een 'bloemen'waterval.

Is het toch verstandiger om de taart van biscuit te maken en dus lichter te houden? Maar is dat net zo strak bij het snijden als met cake? De taarten, als je googled op rainbowcake, zien er allemaal van binnen zo strak uit. Lukt dat met biscuit ook?

Heeft er iemand ervaring? Ik hoop dat iemand met mij mee wil denken, en tips heeft.

Hartelijk dank!!!!!

2

Re: Ik heb er buikpijn van, wie helpt? biscuit of cake?

Hoe wil je de laagjes gaan maken? Want als je ze afzonderlijk bakt, met een dun laagje crème er tussen, zou het ook mooi met biscuit kunnen zijn hoor. 6 hoog met cake wordt in ieder geval een taart voor mega veel personen...
Ik zou voor biscuit gaan. Evt. kun je daar een heel klein beetje boter aan toevoegen, wordt-ie iets compacter van.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

Bedankt voor je advies, Marianne!
Er moet taart zijn voor bijna 150 personen. Ik wilde 5 kleuren in één laag doen.

Als je boter bij de biscuit doet, hoeveel is 'een heel klein beetje' ongeveer? Dank

4

Voor mijn eerste stapeltaart heb ik vorige week ook gekleurde lagen biscuit gebruikt. Ik had deze apart gebakken, als dunnen lagen. En dan de bovenkant recht gesneden met de taartsnijder. Na het aansnijden waren de biscuitlagen nog mooi recht.
Ik had een vulling van aardbeien-limoenjam en zwitserse room.

Bedankt voor het mee denken, kokosnoot.

6

Recept tussen-cake-en-biscuit van mamakaat? Is heel erg lekker. Ook daarin gaat wat boter en ook melk.

Tieneke

Moet hij perse 6 hoog worden, of kom je zo uit qua personen? Anders zou je ook nog een laag dummie kunnen maken. Een taart van 6 hoog van biscuit is ook loodzwaar.
Ikzelf vind een regenboog gemaakt met white cake die gekleurd is het mmoiste en het lekkerste, maar dat is altijd een kwestie van smaak.

Ik gebruik een cake recept met slagroom in plaats van boter. Dan krijg je een luchtige cake die ergens tussen biscuit en cake in hangt. Niet zo zwaar en compact als cake, maar snijdt wel erg mooi. Heeft ook een hele fijne "krummel". Weet niet zo goed hoe ik dat fatsoenlijk uit kan leggen ;-). Krijg er ook ontzettend veel complimenten over van mensen die "droge" biscuit gewend zijn. Die vinden deze cake met slagroom veel lekkerder. Heb nu zelfs een paar keer gehoord dat mensen speciaal bij mij terug komen vanwege mijn luchtige, niet droge cake :D.

Wat fijn dat jullie met me mee denken! DANK

Ik heb maandag een afspraak om in een grote oven te kunnen gaan bakken. Ik heb besloten om voor deze grote opdracht (heb alle 6 lagen nodig) niet nog een nieuw recept uit te proberen. Alhoewel ik wel nieuwsgierig ben naar het recept van Jolanda  ;) !

(heb nu een vierlaags biscuit in de koelkast staan die inderdaad al erg zwaar is)

10

ben ook heel benieuwd naar het recept van cake met slagroom :y

groetjes Hanneke

11

ik ben ook erg benieuwd naar je recept jolanda :lol:  :y  :y

Haha, iedereen nieuwsgierig. Het is gewoon een standaard cake recept waarbij je de boter vervangt door slagroom. Ik gebruik wel altijd cakemeel i.p.v. bloem want die is veel fijner en geeft ook een fijnere krummel. Je hebt dan 55 gram cakemeel, 50 gram basterdsuiker, 50 ml slagroom en 50 gr ei (of een meervoud daarvan natuurlijk). Alles in de kom en minimaal 3 minuten op hoge snelheid mixen. Net zoals biscuit eigenlijk, totdat ie helemaal stijf en wit is. Mijn oven staat altijd op 150 graden, maar ik heb het vermoeden dat ie iets heter is. De cake staat altijd bijna onderin. Anders wordt ie boven te snel bruin en scheurt ie. Ik gebruik voor een 20 cm 4 eieren, maar dan rijst ie wel tot ruim boven het bakblik. Ik houd van hoge taart ;-). Voor een "gewone" 7,5 cm cake gebruik ik 3 eieren.

13

Dank je wel, Jolanda!