1

Onderwerp: vulling met verse aardbeien wordt dun...

Ik heb vandaag vulling gemaakt van mascarpone, witte chocolade en aardbeien. Na een fiasco met gesmolten chocolade waarna de mascarpone ging schiften (de chocolade was toch echt koud :S) heb ik besloten de witte chocolade te schaven. Was overigens ook veel lekkerder, want de chocolade smaak kwam zo beter door. De mascarpone heb ik gezoet met een beetje biologische aardbeienjam. In eerste instantie heb ik de aardbeien in stukjes gesneden en gemengd met een deel van mijn mascarpone mengsel, maar er gebeurde precies waar ik bang voor was. Het mengsel werd door het vocht uit de aardbeien nogal dun. Uiteindelijk heb ik dus de taart gevuld met eerst een laagje mascarpone mengsel en die belegd met stukjes aardbei. Fingers crossed dat het zo goed gaat. Is er een manier om te voorkomen dat een vulling met stukjes vers fruit dun wordt?

2

Re: vulling met verse aardbeien wordt dun...

Ik heb het laatst ook gehad, had verse aardbeien gebruikt in een vulling van botercreme op basis van italiaans schuim. Maar ik vond het eigenlijk wel heel lekker dat het vocht van de aardbeien in de cake trok. Ze besprenkelen het gebak toch ook weleens met vocht? Het maakte de cake een beetje vochtig, heerlijk was het.

Tieneke

Ik heb het ruim een jaar geleden gehad met aardbeienkwark vulling. Die werd na het toevoegen van stukjes verse aardbei ook behoorlijk dun, maar ik vond het niet echt een succes. De taart werd namelijk niet gewoon een beetje zacht, maar gewoon prut. Mascarpone is van zichzelf natuurlijk behoorlijk dik, dus een beetje dunner is niet erg, maar het moet geen natte bende worden.

4

Tja met gedroogde aardbeien heb je dit natuurlijk niet, maar dat lijkt mij dan ook niet zo lekker. Zou je wellicht een laagje taartina kunnen aanbrengen over je aardbeistukjes om het vocht wat in te sluiten? Ik zit ook maar wat te bedenken hoor.
Gisteren maakte ik trouwens witte chocoladebuttercream, maar hij leek wel wat te schiften, de suikerbakkerspoeder bleef ook korrelig. Ik gaf de schuld aan de chocolade (verkade i.p.v. jumbo witte chocolade), maar het kan ook wel het toch al wel warme weer geweest zijn. Zo gek dat je mascarpone schiftte.
Ben wel benieuwd hoe je taart smaakte. Ik hoop dat het meevalt.

Tieneke

Tja, ik snap nog niet waarom mijn mascarpone schiftte. Heb hem amper aangeraakt, dus kan hem ook niet kapot geslagen hebben. Nou ja, met stukjes chocolade was hij toch lekkerder ;-). Misschien dat ik de volgende keer mijn aardbeien na het snijden even een half uurtje laag liggen in een vergiet o.i.d. Of misschien dat een klein beetje gelatine wel helpt. Gaan we gewoon uitproberen. Vind de vulling an sich namelijk wel ontzettend lekker.