1

Onderwerp: afsmeren met ganache, maar wel buiten de koelkast?

Hoi dames,

Ik heb een aanvraag gekregen voor een bruidstaart voor 150 personen. We hadden samen al bedacht dat het een stapel wordt van 30-25-20-15-10cm en 4 stapels van 20-15-10cm Dan zou ik rond de 150 personen moeten komen. Het lijkt me alleen zo verschrikkelijk veel. Maar als ik de tabellen bekijk moet het goedkomen.
Dat zijn dus 17 taarten. Nou heb ik al overlegd dat ze het beste 'buiten de koelkast vullingen' kan kiezen. Dat vonden ze goed. Maar nu zit ik te bedenken dat ik af wilde smeren met witte ganache. Maar wordt dat buiten de koelkast dan niet te zacht? De bruiloft is 26 september. Dus kan nog best warm zijn...hoe kan ik dat het beste aanpakken? Botercreme wordt ook weer zachter denk ik, nadat de taart is bekleed...
Is dat bij ganache ook zo? Kheb nog maar erg weinig ervaring met afsmeren met ganache. Doordat de slagroom verhit wordt, hoeft dit niet persé in de koelkast toch?
De ham-vraag is dus eigenlijk..wordt de ganache niet te snel zacht onder het fondant als de taart een poos buiten de koelkast staat en gaat hij dan niet uitpuilen/inzakken?
Bedankt alvast!

2

Re: afsmeren met ganache, maar wel buiten de koelkast?

17 taarten, meen je dat nou? Meid, want een monsterklus. Ik kan je er niet mee helpen, want ik heb nog nooit een bruidstaart gemaakt en gebruik ook geen ganache. Ik vind zelf wel dat de witte-chocolade-buttercream zich goed houdt bij warmte (maar dan doe ik er geen fondant overheen). ik heb het recept ooit geplaatst. Maar er zijn wel mensen die je kunnen helpen met je vraag over ganache.

Succes in ieder geval,

Tieneke

3

Wat een werk! En waarom nog 4 stapels? Ik zou gaan voor 3 taarten van 30 of zo. Scheelt je heel wat werk. En de tabellen hier op de site zijn erg ruim, zeker voor een bruidstaart. Maar dat is een beetje persoonlijk.
Maar goed, dat was niet je vraag. Ganache hoeft niet perse in de koelkast, maar je moet wel zorgen dat de taart niet uren bewaard wordt bij 30 graden... Dus liefst in een kelder of zo. Witte ganache is ook minder stabiel dan pure, zeker bij warm weer.
Vooral goed dowelen en niet te dik afsmeren, dat helpt ook. Hoe minder ganache er zit, hoe minder er zacht kan worden.
Succes met deze megaklus!

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

4

bedankt allebei! ik zal eens voorstellen om nog losse taarten van 30cm erbij te doen i.p.v stapels! Goed idee!

En betreft de ganache...ik zal ze tijdens het bekleden en decoreren wel zoveel mogelijk koel bewaren, in de koelkast en bij de buren in de koelkast of op een andere koele plek (met eventueel ventilator????) want ik heb zo het voorgevoel dat het dan toch wel warm zal zijn nog.

Ik weet in ieder geval dat de receptie om 16:00u zal zijn en dat ik 5 min. rijden van de bestemming afwoon, dus dat is wel fijn..dan kan ik ze denk ik rond 15:00u daar opbouwen...
Zo is de planning ongeveer...

En dan toch maar hopen dat het geen 30 graden meer is tegen die tijd..

5

Als jij ze tot het vervoer koel kunt bewaren is er niet zo veel aan de hand. Dan kunnen ze daarna prima buiten de koelkast. Veel succes!

www.facebook.com/cakebym

6

ja. kheb net met de bruid kortgesloten dat we een 5 laags stapel doen met 30-25-20-15-10 en 4 losse taarten van 30cm. Dat moet wel lukken met koelen..misschien zelf tegen die tijd wel een extra koelkast en anders heb ik aardige buren met een grote extra koelkast..haha...Dan kan ik ze vlak voor het brengen eruit halen, en dan moet dat wel goed komen!
Super bedankt voor het advies om de 4 losse taarten te doen...heel wat minder stress...haha...

7

Graag gedaan!

www.facebook.com/cakebym