1

Onderwerp: Botercreme blijft korrelig

Ik heb de hele site al afgezocht, blijkbaar een bekend probleem.

Ik maak vandaag mijn eerste taart (zoon wordt morgen 2). Ik heb 2 bisuits die ik wil vullen met botercreme en jam.

Ik heb voor de dijkjes een 1:1botercreme (ja ik heb me ingelezen) en voor de vulling een mix. Deze is van xenos, omdat ik nog niet beter wist haha!

Ik heb nu beide botercremes gemaakt met roomboter en beiden blijven korrelig. Ik heb meer dan een half uur gemixt. De 1:1 staat nu in een bak warm water, maar dit helpt ook niet.

Als ik de korrelige creme gewoon gebruik, proef je die korrels morgen dan nog? Of zijn ze tegen die tijd wel opgelost ind e boter?

2

Re: Botercreme blijft korrelig

Kan iemand tips geven? Ik zie het hele project al in duigen vallen..

3

O jee, ik denk dat je in de schift bent gekomen… Ik heb er echt geen oplossing voor, ik krijg dat er zelf ook nooit uit. Heb je toevallig een pakje banketbakkersroom in huis, daar kun je ook een heel lekkere botercreme mee maken. Kijk maar bij de recepten, het heet botercreme-extra.

Tieneke

4

Ik heb geen ervaring met mix van Xenos, dus wat dat betreft kan ik geen tips geven, maar wat bedoel je precies met 'korrelig'??

Wat voor suiker heb je gebruikt voor de 1:1 mix? Je hebt een half uur gemixt, maar waarmee?
Datzelfde geldt eigenlijk ook voor de Xenos mix?

Heb je je suikerbakkerspoeder goed gezeefd? Is je mixer krachtig genoeg? Is je kom ruim genoeg?

Ikzelf vind de 1:1 altijd een beetje 'zanderig' voelen tussen je vingers, maar gezien de hoeveelheid die je daarvan gebruikt is dat -bij mij- niet storend in de taart.

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

5

Zoals Tante Tien zegt: schift zou kunnen bij de mix, maar ik zie niet dat dat het probleem zou kunnen zijn bij 1:1?

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

6

Bedankt :)

Ik bedoel met korrelig dat je de suiker nog erg voelt in het recept. Dus de poedersuiker.

Uhm of de mixer sterk genoeg is weet ik niet, het is een philips handmixer. Ik gebruikte een maatbeker. Is dat fout?

Ik heb uiteindelijk gewoon de korrelige creme gebruikt in mijn taart en ben nu bezig met de fondant, dat overal aan blijft plakken :(

Het staat nu in de koelkast en ik heb de ramen open gezet..

7

Ik gebruik nooit poedersuiker, maar suikerbakkerspoeder, dat is net iets fijner, en schiften lijkt me niet echt dat dat het is eerlijk gezegd, want dan moet er een soort van aanvaring zijn met bijvoorbeeld zuur of verse fruit....
Misschien helpt het als je de boter eventjes licht opwarmt, echt heel kort in de magnetron, dan neemt het wellicht de poedersuiker beter op

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

8

Ik gebruik ook het liefst suikerbakkerspoeder, maar bij gebrek aan gebruik ik de Van Gilse bussen uit de supermarkt (stuift alleen iets meer  ;) ). Ik weet niet welke suiker je gebruikt hebt, maar mijn ervaring is dat de goedkopere poedersuikers (Aldi, Lidl enz) wat grover zijn dan de Van Gilse. Heb je eigenlijk de poedersuiker wel gezeefd? Maar ik voel ook altijd wel iets (minimaal) van poedersuiker bij het proeven, maar niet meer wanneer ik de taart eet

9

Is het nog gelukt allemaal? Tegen het plakken van de fondant kan je crisco gebruiken (of kokosvet) of maïzena, dat vinden anderen dan weer prettiger. Wel foto's plaatsen van je taart hè, morgen! :)

10

Het is helemaal gelukt!! Ik ben blij :) je proefde er niks van!

Oh ik weet niet of ik een foto nu wel durf haha

11

Esther68 schreef:

Ik gebruik ook het liefst suikerbakkerspoeder, maar bij gebrek aan gebruik ik de Van Gilse bussen uit de supermarkt (stuift alleen iets meer  ;) ). Ik weet niet welke suiker je gebruikt hebt, maar mijn ervaring is dat de goedkopere poedersuikers (Aldi, Lidl enz) wat grover zijn dan de Van Gilse. Heb je eigenlijk de poedersuiker wel gezeefd? Maar ik voel ook altijd wel iets (minimaal) van poedersuiker bij het proeven, maar niet meer wanneer ik de taart eet

Ik had ook de van gilse bussen en ook gezeefd. Het is me echt een raadsel. Gekke is ook dat het ook bij de mix was. Dus niet alleen de 1:1

12

het is vreemd, ben wel blij dat het toch gelukt is. Leuk dat je het nog even liet weten.

Tieneke