1 Laatst bewerkt door @ppeltje (12-05-2014 13:02)

Onderwerp: mousse maken; wat doe ik toch fout?

Afgelopen weekend heb ik weer een poging gedaan om mousse te maken.
Lekker simpel dacht ik: slagroom met chocoladepasta (met koffiesmaak).
Maar op de een of andere manier doe ik toch iets fout, maar wat...???  :think:

Wat heb ik gedaan:
- Slagroom, pakje uit de koelkast, met wat suiker half stijf geklopt.
- 1½ eetlepel chocoladepasta 10 sec. in de magnetron gedaan om iets zachter te laten worden, daar het erg hard was. (was bang om klontjes te krijgen)
- Dit toegevoegd aan de slagroom en wat denk je... Slagroom wordt nooit meer stijf en wordt een slap waterig mengseltje...

Dit dacht ik dus op te kunnen lossen door wat gelatine erbij te doen:
- gelatinepoeder weken (half zakje met 3 lepeltjes water).
- volgens aanwijzingen op de verpakking verwarmd tot vloeibaar.
- Hier 2 eetlepels van het slagroomchocolademengsel aan toegevoegd. Goed doorgeroerd en daarna toegevoegd aan de rest van het slagroomchocolademengsel. En wat denk je...
- Allemaal klontjes gelatine in mijn mengsel...  :grr:

Dit dacht ik dus op te lossen door het mengsel licht te verwarmen en ja hoor, de klontjes verdwenen gelukkig weer.
Hup snel de koelkast weer in en na een uur of 2 wachten werd het eindelijk weer een beetje mousse-achtig... Heb het licht opgeklopt met de hand (durfde het niet aan met de mixer op te kloppen; bang dat het weer mis zou gaan), maar het werd dus niet zo luchtig als ik in eerste instantie in gedachten had...

Wat heb ik nou fout gedaan?
Of liever gezegd, wat moet ik de volgende keer anders doen om het in 1 keer goed te doen?
Graag jullie tips en adviezen!
Alvast bedankt.

Dat is toch een TAART waard!

2

Re: mousse maken; wat doe ik toch fout?

Volgens mij maak je chocolademousse niet met gelatine.....

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

3 Laatst bewerkt door Bianca1969 (12-05-2014 18:59)

Ik denk dat je chocoladepasta te warm was toen je hem toevoegde aan de slagroom...waardoor het is gaan schiften...dat krijg je niet meer goed.

Wat je zou kunnen proberen is de slagroom stijf kloppen en daar de (zachte) chocoladepasta doorheenspatelen

Of wat je ook kunt doen...de ganache maken zoals hier op het forum beschreven en die als ie klaar is opkloppen...dan word ie ook luchtiger.

Of i.p.v. chocoladepasta cacaopeder gebruiken....je cacaopoeder tegelijk met je suiker toevoegen aan  de slagroom (ik zou wel nog klop-fix gebruiken voor  de stevigheid)....uiteraard wel vooraf je cacaopoeder zeven, anders heb je nog klontjes....

Of...nog makkelijker (en heel lekker)....gebruik chocoladpudding (die pakjes van Saroma...vlgs mij heten ze nu anders)....i.p.v met melk de pudding aan te maken, gebruik je slagroom...superlekker...heb het toevallig dit weekend nog gedaan met de aardbeienpudding....

Het is zoals het is en dat is goed zo.
Bianca's bakery

4

Probeer anders het recept van Nigella Lawson eens. Dat wordt lekker luchtig en is bij mij nog nooit mislukt.

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

5

Opgeklopte ganache is geen mousse. Das toch echt anders qua structuur...
Saroma of kloppudding zoals het nu heet vind ik ronduit vies; veel te chemisch van smaak.
Dat van die cacaopoeder ga ik nog eens proberen.

De pasta was nauwelijks warm; 10 sec. op ontdooistand van de magnetron...
Maar het was wel maar een klein beetje natuurlijk...

Het recept van Nigella ben ik wel benieuwd naar.
Kun je mij het recept geven of een link plaatsen?

6

voor mousse is het heel belanrijk dat je slagroom koud is en al stijfgeklopt nog net niet helemaal stijf dat je de kom op zen kop kan houden. hij mag nog een  klein beetje lopen. als je chocopasta wilt gebruiken en je laat die smelten in de magnetron pas toevoegen als het koud is. als het koud is er doorheen spatelen en het geheel nog heel even opkloppen daarna op laten stijven in demkoelkast

7

Ja hoor! Het is deze: http://www.deleukstetaarten.nl/recepten … rshmallows

Normaal gesproken maak je een mousse met eiwit en slagroom. Maar rauwe eiwitten kan in sommige situaties een beetje link zijn. Dit is een geweldige lekkere vervanger, ik maak 'm niet meer anders.
Het enige waar je voor op moet passen is dat je het mengsel langzaam verwarmt, zodat de slagroom niet verbrand en dat je het mengsel voldoende af laat koelen.
Ik vul de taart direct en laat het in de taart verder opstijven voordat ik afsmeer.

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

8

Bedankt voor de reacties.
Ik ga het dit weekend nogmaals proberen met jullie tips!