1

Onderwerp: De taart die geen verjaardagstaart mocht zijn..

Week of 3 geleden kreeg ik een aanvraag via een collega van mijn vriend, voor een vriendin van haar, voor deze taart:

http://www.nijntjetaart.nl/wp-content/uploads/2012/12/Nijntje-taart-2.png
Voor een jongetje dat 1 jaar werd.

Ik heb aan de collega doorgegeven dat ik geen taarten kopieer, en dat ik nijntje zou boetseren, want zo plat vond ik het wat 'gewoontjes'.
Dus gister lekker aan de slag gegaan, alles zat mee, en ik bedacht me dat het wel leuk was de taart iets meer aan te kleden.
Ik kon het betreffende printje niet vinden, dus koos voor 4 andere printjes rondom.

Zie hier het resultaat:
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn1/t1.0-9/1601330_646235552123141_6405228481549968406_n.jpg

Als voorproefje (wat ik eigenlijk nooit doe, zul je altijd zien) een foto gestuurd naar de collega, zodat haar vriendin het alvast kon zien.
Krijg ik vanmorgen terug, dat de taart eigenlijk helemaal niet op het voorbeeld lijkt.
Dus ik een berichtje terug gestuurd, dat ik graag wil horen waar ze niet tevreden over is, misschien is het dan  nog aan te passen.
Toen kreeg ik als antwoord dat ze graag 'de bestelde taart' wilden.
Ik nogmaals uitgelegd, dat ik niet kopieer, en dat het tafereeltje bovenop zo zou blijven.
Maar ik bood wederom aan de taart aan te passen (met wat meer platte werk er nog op, vlaggetjes er af en zo en van die uitgestoken beertjes er op), of om haar te compenseren door 25 euro terug te storten.
Haar antwoord was, dat ze EN de 25 euro terug wilde EN dat ik de taart moest aanpassen.
Nou euh sorry, maar daar gaan we natuurlijk niet aan beginnen!
Vervolgens was haar antwoord dat ze de hele taart wilde annuleren en haar geld terug wilde.
Nu was ik de hele situatie zo zat, en heb ik daar geen duidelijke afspraken over gemaakt, dus ik heb zonder morren het geld terug over gemaakt...

Maar man man, wat snap ik er niets van.
Goed, de taart was niet naar het voorbeeld, maar bood haar nog aan te compenseren, en dan een beetje van beide walletjes willen eten!
Ach, mijn collega's zullen morgen zielsgelukkig zijn, en mijn dochter staat momenteel het meppertje op te kanen hahaha!

Ik wens mevrouw overigens succes met het zoeken naar een taart.. voor morgen..

.. Want taart kan altijd!!

2

Re: De taart die geen verjaardagstaart mocht zijn..

altijd moeilijk die gevalletjes... Als ik op voorhand merk dat mensen niet goed weten wat ze willen of juist teveel willen ,dan maak ik idd heel erg duidelijke afspraken om dit soort toestanden te vermijden en heel soms als ze echt niet wijken.... dan toch maar een taartje kopieren....
heel vervelend e....

3

Ja het lastige is, dat ik eigenlijk alleen contact heb gehad met de collega  van mijn vriendin. Heb het haar gezegd dat ik niet kopieer, en er een 3d nijn op zet.
Daar kwam verder niets op terug
leerles 1: rechtstreeks contact zoeken
leerles 2: kennelijk dus niet teveel de vrije hand nemen.

4

ik vind het in elk geval prachtig hoor! en het de klant zijn "lost" niet die van jou e ;-)

5

Ja nou ja, ik heb wel een taart (tijd en materiaal) er in gestoken, en geen geld nu.
Maar goed.. zij zitten nu inderdaad met last minute taartenstress :)

6

Alsof een kind van 1 ziet wat het verschil is.......... Die ziet Nijntje, en dat is genoeg!

groetjes Wilma

7

Ik vind de jouwe veel mooier (sorry voor degene van wie de oorspronkelijke taart is..). Wat een gek mens (nog eens sorry). Zo vreselijk onbeleefd. Maar goed: ze kan ze nu zelf bakken: helemaal naar haar zin natuurlijk!

8

Ik weetniet, ik vind als zij aangeeft precies zo'n taart te willen 'klant is koning'.
Maar als jij een hobbybakster bent, duidelijk aangeeft dat jij niet kopieert dat hun dan moeten beslissen of ze bij jou een soortgelijke taart bestellen of gewoon naar een hema of iets gaan.
Ik vind t erg kinderachtig, & jammer. Geniet lekker van de taart! Daar zit al je liefde in, wat zal die lekker smaken!

i just LOVE it!

9

Ja, ik heb duidelijk gezegd dat ik niet kopieer en dat ik de nijntje 3d zou maken, dus ik dacht nog: nou dan maak ik er een gezellig tafereeltje van zo bovenop.
Heb kennelijk iets teveel het heft in eigen handen genomen dit keer.

10

als ik heel eerlijk ben... ik snap de bestelster wel.
Snap jou ook dat je niet een taart 100% na gaat maken, (doe ik ook niet :nooo: , en willen ze wel een gekopieerde taart, dan bestellen ze maar bij iemand anders, dan pas ik)
maar eigenlijk zie ik geen gelijkenis meer met de taart die ze wilde.
Had je alleen nijntje 3D gemaakt ipv 2D, dan was er denk ik niets aan de hand geweest,
maar je hebt er idd wel heel iets anders van gemaakt.
Welke nu mooier is maakt niets uit, smaak is persoonlijk.

idd zo en zo volgende keer rechtsstreeks met de daadwerkelijke klant de opdracht bespreken.
Geef heel duidelijk aan wat je anders wilt doen, en vraag of ze het goed vind, of maak een schetsje van wat je in gedachten hebt.

Zonde van je tijd en moeite idd, maar wel weer blije collega's...

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

11

Om eerlijk te zijn: als ik zo'n taart bestel en jij geeft aan dat je bovenop 3d wilt doen, dan verwacht ik een nijntje met een oranje shirtje, een beertje en ballonnen en wolkjes aan de zijkant.
Dat er dan andere printjes gebruikt worden e.d. zou me niet zoveel uitmaken. Ik kan me voorstellen dat de klant vindt dat dit niet is wat hij/zij besteld heeft... het is een heel andere taart, het enige gemeenschappelijke is Nijntje.
Maar....dat neemt niet weg dat het een ontzettend leuke taart is!
Ik wil hiermee vooral niet bot zijn, begrijp me niet verkeerd! Niks is zo fijn als ergens je eigen draai aan geven. Kopieren doe ik ook niet graag, maar soms ontkom je er niet aan.

Wat ik vaak doe als ik twijfel of ik de opdracht goed begrijp (zeker bij vreemden) is een schets maken. Bij een aantal vaste klanten (vooral vrienden en familie) krijg ik meestal alleen een thema en heb ik verder de vrije hand. Maar zij zullen ook nooit klagen ;)

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

12

Ben het, eerlijk gezegd  :o , wel met Siena en Cakebym eens. Ze verwoorden precies wat ik ook wilde zeggen. Ik kopieer ook niet graag, maar soms maak ik wel eenzelfde taart als ik eerder gemaakt heb (heb denk ik wel 6 dezelfde SpongeBobs gemaakt, maar bij een liggende SpongeBob heb je weinig andere keus  ;) ). Omdat ik van mezelf niet zo veel inspiratie heb, Google ik heel veel om ideeën op te doen. Op internet zie je ook veel dezelfde soort taarten en stijlen. Het liefst heb ik ook dat ik een thema door krijg en verder de vrije hand heb. De mensen verwachten dan zo veel en zijn dan eigenlijk altijd enthousiast wanneer ze de taart komen ophalen  :y

13

Ondanks dat je deze taart mooi gemaakt hebt en de reactie van de opdrachtgever misschien wat overtrokken is, begrijp ik het toch wel een beetje. Het is een hele andere taart geworden. Deze mensen hebben zich helemaal gewoon helemaal verheugd op de voorbeeldtaart en ze blijken een 'vervangend product' te krijgen. Neem het als een leermomentje. Even diep adem halen en weer door!!!

14

Oh nee, dat snap ik ook hoor!! Ik heb gewoon teveel de vrije hand genomen.
Daarom bood ik ook aan haar te compenseren, door de taart aan te passen (meer naar de foto), of door 25 euro terug te storten.
Maar ze wilde graag allebei, en daar ga ik écht niet mee akkoord.
En toen wilde ze ineens haar geld terug, en dan maar alles annuleren.
En dát snap ik niet, want had ik de taart aangepast, had ze alsnog voor 80% de taart kunnen krijgen die ze wilde en er uiteindelijk niets van gemerkt.

Maar inderdaad, zitten aardig wat leerpunten:
1: nog duidelijkere afspraken
2: rechtstreeks contact
3: niet teveel de vrije hand nemen (haha)

15

Je hebt absoluut je best gedaan om het alsnog netjes op te lossen hoor!
Maar nu: naast je neerleggen en gewoon lekker doorgaan met taarten maken.

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

16

Dat ga ik  ook zeker doen :)
Weet in ieder geval wel dat ik volgend jaar geen opdracht meer hoef te verwachten van deze mevrouw hahaha!