1

Onderwerp: Taart bekleden op een blikje?

Ik ontdek deze ochtend een boel nieuwe dingen. Na mijn kennismaking met de upside down method, liet dezelfde dame in een ander filmpje zien hoe je een taart bekleed, op een blikje.
Het ziet er wel handig uit, omdat de plooien recht naar beneden hangen en je dus geen naden bij de onderrand van de taart krijgt. Maar...ik vreesde wel een beetje voor de bovenrand van de taart omdat de fondant bij deze methode geen steun heeft aan het tafelblad waardoor het volledige gewicht van de fondant dus aan de rand hangt. In het filmpje ging het gek genoeg wel helemaal goed.
Ik wil dit best wel eens uitproberen omdat de plooien er op deze manier veel sneller uit lijken te gaan, maar dan zou ik toch niet zo'n hoog blik onder de taart zetten maar bijvoorbeeld een laag bakblik van een kleinere diameter zodat de fondant toch op de tafel kan liggen.
Heeft iemand dit al eens eerder uitgeprobeerd?
Het gaat overigens over dit filmpje:

https://www.youtube.com/watch?v=G8-WiyaSOa8

Overigens gebruikt de dame in het filmpje suikersiroop om de ganache in te smeren. Ik weet niet beter dan dat dit gewoon met water gedaan wordt. Zijn er meerderen die iets anders dan water gebruiken?

2

Re: Taart bekleden op een blikje?

Ik heb dat nog nooit geprobeerd maar hee... wie niet waagt.... :P|
Ik ga dat binnenkort eens even uitproberen denk ik :)

Even meelezen voor ervaringen van anderen  O-)

Less is more :)

3

Re: Taart bekleden op een blikje?

:lol:  :lol: wauw, die durft ik zou dat geloof ik niet doen hoor die taart wiebelt alle kanten maar ze durft wel misschien ben ik wel veel te voorzichtig :D

maar ga het voor mezelf toch is met een heel klein taartje uitproberen want je krijgt zo ook wel een mooie onder rand :)

4

Re: Taart bekleden op een blikje?

Het werkt wel, hoor! Ik zet de taart dan niet op een blikje, maar op een omgekeerde bakpan die één of twee maten kleiner is dan de taart die erop staat. Wat je ook kan gebruiken is een normale pan die je ondersteboven neerzet. Je hebt dan een bredere basis waar de taart op staat. Laat je fondant of marsepein wel iets dikker dan normaal... 

Succes ermee!

5

Re: Taart bekleden op een blikje?

Maar gaat je lap dan niet scheuren? Ik heb nu al soms dat ik bij de randen snel moet werken omdat de lap er soms scheurtjes in wil trekken. En als mijn Zeelandia te vers is en net gekleurd, heb ik ook wel eens dat er gaatjes aan de zijkant komen, door het trekken van de lap. Ik rol zeker niet te dun uit, eerder te dik, en mijn lap is ook niet te groot of zo.

6 Laatst bewerkt door jolien87 (29-04-2014 15:58)

Re: Taart bekleden op een blikje?

Dat is inderdaad ook wat ik wil gebruiken: iets wat lager is dan een blik zoals een bakvorm zodat het wat minder wiebelig is. Het spreekt alleen heel erg tegen wat ik heb geleerd over bekleden: dat je altijd moet zorgen dat de lap fondant zo groot is dat hij op de tafel ligt wanneer je hem over de biscuit legt om te voorkomen dat er teveel gewicht aan de rand komt te hangen waardoor deze gaat scheuren.

7 Laatst bewerkt door anja66 (29-04-2014 20:39)

Re: Taart bekleden op een blikje?

Esther68 schreef:

Maar gaat je lap dan niet scheuren? Ik heb nu al soms dat ik bij de randen snel moet werken omdat de lap er soms scheurtjes in wil trekken. En als mijn Zeelandia te vers is en net gekleurd, heb ik ook wel eens dat er gaatjes aan de zijkant komen, door het trekken van de lap. Ik rol zeker niet te dun uit, eerder te dik, en mijn lap is ook niet te groot of zo.

De dame in het filmpje gebruikt , in mijn ogen, wel een erg dikke lap fondant. Dat kan bijna niet scheuren lijkt mij. Zelf heb ik de laag toch liever wat dunner. Verder vind ik de lap wel heel erg groot. Als je zelf je fondant kleurt hou je wel heel erg veel over. Waar je weer een bestemming voor moet vinden, of de volgende taart in dezelfde kleur moet bekleden. Anders wordt het voor al het fondant wat je over hebt richting prullenbak, en dat vind ik toch echt wel zonde

Maar ik ga het de volgende keer wel eens proberen. maar dan inderdaad, zoals hierboven ook al genoemd is, met iets groters zoals bijv. een pan of bakblik eronder.

8

Re: Taart bekleden op een blikje?

anja66 schreef:
Esther68 schreef:

Maar gaat je lap dan niet scheuren? Ik heb nu al soms dat ik bij de randen snel moet werken omdat de lap er soms scheurtjes in wil trekken. En als mijn Zeelandia te vers is en net gekleurd, heb ik ook wel eens dat er gaatjes aan de zijkant komen, door het trekken van de lap. Ik rol zeker niet te dun uit, eerder te dik, en mijn lap is ook niet te groot of zo.

De dame in het filmpje gebruikt , in mijn ogen, wel een erg dikke lap fondant. Dat kan bijna niet scheuren lijkt mij. Zelf heb ik de laag toch liever wat dunner. Verder vind ik de lap wel heel erg groot. Als je zelf je fondant kleurt hou je wel heel erg veel over. Waar je weer een bestemming voor moet vinden, of de volgende taart in dezelfde kleur moet bekleden. Anders wordt het voor al het fondant wat je over hebt richting prullenbak, en dat vind ik toch echt wel zonde

Maar ik ga het de volgende keer wel eens proberen. maar dan inderdaad, zoals hierboven ook al genoemd is, met iets groters zoals bijv. een pan of bakblik eronder.

Ik kan zo niet zien hoe dik de lap is, maar ik denk dat de mijne niet veel dunner is. Ik rol uit met de gele ring en volgens mij is deze zo'n 5 mm dik. Ook denk ik dat fondant wat flexibeler is (ligt ook aan het merk) dan marsepein, waar ik eigenlijk alleen maar mee werk. Als ik een gaatje/beschadiging heb op mijn bekleding kan ik deze bijna niet wegwerken. Ook niet met de smoother. Marsepein is grover, wat fondant niet heeft. Overhouden doe ik niet snel, bak gemiddeld 2-3 taarten per week  ;)

Re: Taart bekleden op een blikje?

ik leg een krukken ronde pannen onderzetter onder mijn taart.
dan verhoogd de taart iets zodat je het randje super strak kan afsnijden

gr

Re: Taart bekleden op een blikje?

ik heb even snel zitten kijken maar haar laag fondant is ongeveer 2x zo dik als wat ik altijd gebruik dus ik denk dat het daar toch wel mis zou gaan. Buiten het feit dat ik gewoon heel onhandig en en het blikje geheid om zou gooien. En ik heb eigenlijk nooit problemen aan de onderkant van de taart met de randen, daar zitten nooit kreukels. Ik gebruik sinds een tijdje de mat en daar gaat het tegenwoordig soms mis mee omdat er kreukels in de mat zitten en die dus in de fondant komen. Ik krijg hem ook niet meer glad met warm water ofzo dus ik hoop eigenlijk volgende week op de HSA iemand tegen te komen die hem verkoopt en een oplossing weet ;-). Maar die onderste boven methode vind ik wel wat hebben, die ga ik eens proberen.

Ik heb geen enkel probleem dat niet kan worden opgelost met chocola

11

Re: Taart bekleden op een blikje?

Als je een normale dikte fondant gebruikt om te bekleden scheurt het vrijwel zeker aan de rand want al het gewicht hangt precies op die rand. Ik blijf lekker ouderwets bekleden zoals voorheen, dat lukt prima zonder hulpmiddeltjes.

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

12

Re: Taart bekleden op een blikje?

Tigrasas schreef:

Als je een normale dikte fondant gebruikt om te bekleden scheurt het vrijwel zeker aan de rand want al het gewicht hangt precies op die rand. Ik blijf lekker ouderwets bekleden zoals voorheen, dat lukt prima zonder hulpmiddeltjes.

Dat denk ik dus ook. Ik zou trouwens niet eens op deze manier kunnen bekleden omdat ik vul, afsmeer en bekleed op een ingepakt plankje (wel met een taartkarton ertussen). Ideaal! De taart blijft stabiel en vervormt dus niet