1

Onderwerp: [HELP] Soesjesdeeg te vloeibaar?

Voor morgen wilde ik oranjesoezen maken, (Gewone soezen met oranje chocoladeglazuur). Inmiddels is de vulling klaar, dat was het lastigste niet. Maar nu ben ik bang dat mijn soesjesdeeg te vloeibaar is.
Ik heb het volgende recept van 24kitchen gebruikt:

100 gr. water
100 gr. melk (ik heb 0% vet melk gebruikt)
100 gr. boter (ik heb roomboter gebruikt)
100 gr. bloem
snufje zout

Vervolgens netjes alle stapjes opgevolgd die Rudolph in het filmpje liet zien, maar op de één of andere manier zakten de deeghoopjes als een pudding in elkaar toen ik ze op de bakplaat spoot.
Ik heb me netjes aan de aanwijzingen gehouden: bloem in één keer erin gooien, eieren één voor één op het moment dat het vorige ei helemaal is opgenomen.
Maar waar zou het aan kunnen liggen?
Moet ik langer kloppen waardoor het mengsel luchtiger wordt?

2

Re: [HELP] Soesjesdeeg te vloeibaar?

te veel ei gebruikt denk ik

wil je meer van mijn creaties zien?  neem dan eens een kijkje op facebook:   https://www.facebook.com/dezoetesensatie

3

Ik denk dat je bloem niet genoeg doorgegaard is, dan neemt hij het ei niet op. En blijft het idd te dun.
Ik gebruik zelf ook altijd het recept van 24kitchen. Gaat bijna altijd goed

De nieuwe Trigger Arrow --> www.triggercars.eu www.facebook.com/triggercars
Mijn mooi verzameling sneeuwbalbolletjes --> www.facebook.com/sneeuwbalbolletjes

4 Laatst bewerkt door D_niEsZz (25-04-2014 18:50)

de juiste verhouding van soezenbeslag is

100% water en/of melk(bijvoorbeeld 200 gram)
50% boter (bijvoorbeeld 100 gram)
50% bloem (bijvoorbeeld 100 gram)
100% ei (bijvoorbeeld 200 gram = 4 eieren M)

melk met boter aan de kook brengen
bloem zeven en als melk/boter kookt de pan van het vuur halen en de bloem doorspatelen. Daarna de pan op matig vuur zetten en het mengels gaar maken. (er blijven geen resten aan de zij/onderkant van de pan zitten als je het eruit haalt)
Daarna pan van het vuur en 1 voor 1 de eieren doorroeren

Less is more :)

5

Zo heb ik het ook gemaakt D_niEsZz, dit is precies het recept als van 24kitchen.

Hoe weet ik of de bloem wel gaar is dan?
Mijn beslag werd uiteindelijk wel één geheel toen alle eieren erdoorheen geroerd waren. Of lijkt dit dan alleen maar zo?

Spidygirl, ik heb 4 medium eieren gebruikt, dus als het goed is 200 gr. totaal.
Maar ik kan eens proberen om de eieren eerst samen te klutsen en dan stukje bij beetje aan het beslag toe te voegen tot hij vloeibaar dreigt te worden.

Dit is uiteindelijk het resultaat geworden:
http://i123.photobucket.com/albums/o303/Jolien87/20140425_194531.jpg

Ze zijn dus nog wel gerezen, maar het is zeker niet zoals soesjes eruit horen te zien.  :nooo:

6

Dan is vermoedelijk je bloem niet gaar genoeg geweest. Deze is gaar als je beslag los komt van de zijkant van je pan. Dat het een beetje een bal vormt zeg maar. Als je het uit de pan haalt blijven er niet/nauwelijks resten van je beslag aan je pan plakken.

7

Ik had gehoopt dat, dat het zou zijn maar de bloem, water, melk en boter waren één geheel toen ik het uit de pan haalde. Misschien de volgende keer voor de zekerheid toch iets langer in de pan laten.
De soesjes zijn nu overigens wel gewoon te vullen omdat ze wel hol zijn van binnen. Zijn ze nu ook gewoon eetbaar of doe ik er verstandig aan om alsnog nieuwen te maken?

8

je mag het eerste ei pas toevoegen, als de buitenkant van je steelpan handwarm aanvoelt,
misschien te snel de eieren erbij gedaan?

9

Dat zou ook nog kunnen. Ik heb het eerste ei er ongeveer een halve minuut nadat ik de pan van het vuur had gehaald in gedaan. Als ik Rudolph van 24Kitchen moet geloven hoef je hier ook niet zo heel lang mee te wachten omdat je het geheel al aardig laat afkoelen door het eerste ei erdoorheen te mengen. Maar wellicht dat ik toch langer moet wachten.
Ik ga jullie aanwijzingen meenemen voor de volgende keer, bedankt hiervoor! :)

Omdat het deeg zo vloeibaar was, werden het ingezakte, brede hoopjes op de bakplaat. Uiteindelijk zijn ze nog goed gerezen dus het zijn voornamelijke lage, maar brede soesjes geworden. Niet helemaal volgens het boekje qua vorm maar ze waren wel hol dus ik heb ze alsnog gewoon weten te vullen. Hiervoor heb ik Zwitserse room gebruikt. En tot slot heb ik ze overgoten met melkchocolade ganache.

10

Hmm zodra mijn prutje melk/boter/bloem gaar is haal ik 'm van het vuur en doe ik vrijwel direct 1 voor 1 de eieren erbij. Heeft er bij mij nog nooit in geresulteerd dat de soesjes inzakken...

Anyway.... door dat gepraat over soesjes kreeg ik ook zin aan soesjes :) En ik ben geïnspireerd door je oranje soezen idee ;)

http://www.mijnalbum.nl/Foto-XXIIFOZT.jpg

Fijne Koningsdag! (Vind Koninginnedag toch fijner klinken :P)

11

Oeh die zien er lekker uit!
Heb je oranje candymelts gebruikt?
Ik heb uiteindelijk gewoon ganache gebruikt, het oranje moeten we er dus maar bij denken. ;)
Enne, ik moet ook nog wennen aan 'Koningsdag'. Zelfs mijn telefoon kent het woord niet. :P

12

Ik heb oranje fondantglazuur met sinasappelsmaak gebruikt :) Na dit weekend maar weer aan de lijn hahahah :P

13

Oh, Denice!

Wat zien er lekker uit!
Ik heb recept met Gruyere kaas. Binnen blijft holl maar tocht cremig.Hoef je niet te vullen!
Lekker, maar niet goedkoop.Ik heb met andre kaas uitgeprobeert maar met Gruyere is :p  :p  :y
http://www.mijnalbum.nl/Foto-LVEKISYK-D.jpg

14

Oeh heb je daar een receptje van?
De soesjes waren uiteindelijk heel erg lekker, de vorm deed niets af aan de smaak gelukkig.

15

jolien87 schreef:

Oeh heb je daar een receptje van?
De soesjes waren uiteindelijk heel erg lekker, de vorm deed niets af aan de smaak gelukkig.

Ja, ik het recept, maar ik moet eerst vertaalen./Ps: Ik heb Hongaarse keuken en bakrecepten./
Groetjes! Tot zo.