1

Onderwerp: Hulp gevraagd bij hazelnootschuimtaart

Je kunt me van alles laten boetseren en versieren, maar ik voel me een totale leek bij 'gewoon' bakken. Laatst had ik al vragen over een simpele slagroomtaart en nu dus bij een hazelnootschuimtaart  :o Ik was nog nooit verder gekomen dan mooi versierde taarten, appeltaarten en brownies. Dus alle tips zijn welkom  :p

Ik wil graag onderstaand recept van de site maken, maar heb er toch nog wat vraagjes over..

Hierbij het recept:
Werkwijze bodem:

Teken op bakpapier 3 vierkanten van ongeveer 22 bij 22. Klop de eiwitten met de helft van de suiker zeer stijf. Doe er op het laatst de overige suiker en de maizena bij. Spatel er daarna de gemalen hazelnoten door. Spuit hier de vierkanten van het centrum uit mee vol en egaliseer. Bak ze in een oven van 125 graden C. in 1.5 tot 2 uur gaar. Draai de oven uit en laat ze met de deur open nadrogen.

Werkwijze vulling en afwerking:

Voeg het hazelnootaroma toe aan de espresso. Vul met water aan tot 200 ml. Meng de mix en de suiker goed met het vocht en laat 15. minuten rusten. Sla nu de slagroom met de suiker stijf. Maak nu de hazelnootmoccacrème; Klop de boter romig en voeg in gedeelten het mixmengsel toe. Volg verder de aanwijzingen op de verpakking van de mix voor botercrème.
Neem een plak progres en schep hierop 1/3 van de crème. Leg er een tweede plak progres omgekeerd bovenop en doe hierop de helft van de geslagen room. Zet de derde plak hier omgekeerd op. Smeer de bovenkant in met crème. Smeer de zijkanten van de taart in met de rest van de slagroom. Zet de zijkant van de taart aan met nougatine of gebruneerd amandelschaafsel. Gebrande gemalen hazelnoten zijn ook erg lekker. Garneer de bovenkant met de resterende crème, nootjes en chocoladerolletjes.

M'n vragen..

1: Ik neem aan dat dit een normale oven is. Hoeveel zou ik hem op hetelucht moeten zetten?

2: Ik denk eraan om een ander vorm te maken en hem rond te maken. Maar hoe schat je in wanneer progres gaar/klaar is?

3: Er staat het volgende "Voeg het hazelnootaroma toe aan de espresso. Vul met water aan tot 200 ml. Meng de mix en de suiker goed met het vocht en laat 15. minuten rusten. Sla nu de slagroom met de suiker stijf. Maak nu de hazelnootmoccacrème; Klop de boter romig en voeg in gedeelten het mixmengsel toe. Volg verder de aanwijzingen op de verpakking van de mix voor botercrème."
Ik snap dus dat het vocht dat je normaal bij de botercreme doet vervangt door espresso. Maar moet er dan alsnog poedersuiker door? Wordt dat niet heel erg zoet? Of moet dat juist hierbij?

4: Kan ik hieruit opmerken dat ik de slagroom gewoon klop en als gewone slagroom een laag mee vul?

Nou bakkers, alvast heel erg bedankt voor het helpen!  :D

2 Laatst bewerkt door D_niEsZz (16-04-2014 18:40)

Re: Hulp gevraagd bij hazelnootschuimtaart

Met schuim kan je op basis van de onderkant van je plak nagaan of ie goed is. Als je er zachtjes op tikt en er ontstaat geen deuk dan is ie goed. Belangrijk is wel dat schuim goed nadroogt voordat je er een hap van neemt haha. Als je meteen na het bakken een schuimpje zou gaan eten is de binnenkant nogal een plakkerige hap :P
Met betrekking tot de botercreme heb ik geen idee aangezien ik hiervoor geen mix gebruik maar alles from scratch maak zeg maar. Zoals ik bovenstaande lees is het onderste laag creme en de volgende laag slagroom en dan bovenop maskeren met creme en zijkanten met slagroom en deze daarna dus aangezetten met nougatine of amandelschaafsel. Wat ik vaak doe is de hele taart maskeren met de hazelnootcreme en dan de zijkant ongeveer 1cm aanzetten met decopajets/chocoladekrullen of nougatine en bovenop niet teveel creme meer opspuiten maar een subtiele garnering. Ohja wat wellicht een tip is, smeer je schuimplakken als deze afgebakken/nagedroogd zijn in met  gesmolten chocolade. Dat zorgt ervoor dat de creme/slagroom niet in het schuim trekt maar dat het schuim dus lekker crispy blijft.
Welke taart ook echt lekker is is de aardbeien-slagroomschuimtaart van Rudolph van Veen :) Deze heb ik ook een keer gemaakt...

http://www.mijnalbum.nl/Foto-UT63H48B.jpg

http://www.24kitchen.nl/shows/rudolphsb … groomtaart

Less is more :)

3

D_niEsZz schreef:

Met schuim kan je op basis van de onderkant van je plak nagaan of ie goed is. Als je er zachtjes op tikt en er ontstaat geen deuk dan is ie goed. Belangrijk is wel dat schuim goed nadroogt voordat je er een hap van neemt haha. Als je meteen na het bakken een schuimpje zou gaan eten is de binnenkant nogal een plakkerige hap :P
Met betrekking tot de botercreme heb ik geen idee aangezien ik hiervoor geen mix gebruik maar alles from scratch maak zeg maar. Zoals ik bovenstaande lees is het onderste laag creme en de volgende laag slagroom en dan bovenop maskeren met creme en zijkanten met slagroom en deze daarna dus aangezetten met nougatine of amandelschaafsel. Wat ik vaak doe is de hele taart maskeren met de hazelnootcreme en dan de zijkant ongeveer 1cm aanzetten met decopajets/chocoladekrullen of nougatine en bovenop niet teveel creme meer opspuiten maar een subtiele garnering. Ohja wat wellicht een tip is, smeer je schuimplakken als deze afgebakken/nagedroogd zijn in met  gesmolten chocolade. Dat zorgt ervoor dat de creme/slagroom niet in het schuim trekt maar dat het schuim dus lekker crispy blijft.
Welke taart ook echt lekker is is de aardbeien-slagroomschuimtaart van Rudolph van Veen :) Deze heb ik ook een keer gemaakt...

http://www.mijnalbum.nl/Foto-UT63H48B.jpg

http://www.24kitchen.nl/shows/rudolphsb … groomtaart

Bedankt voor je tips! Ben er heel blij mee. Ik zag de bui al hangen dat niemand zou reageren en dat ik zaterdag niet zal weten wat te doen haha.

En dat van die chocolade ga ik echt doen! Dat is inderdaad zo iets wat je ondervindt door het te maken en uit te proberen. Maar ik had daar dus echt niet bij nagedacht. Lijkt me ook wel lekker, wat chocolade ertussen.

En ik denk dat ik hem ook helemaal maskeer met hazelnootcreme. Wel zo makkelijk en lekker.

Op hoeveel zet jij je oven altijd?

4

Die aardbeien-slagroomschuimtaart lijkt me trouwens ook heerlijk! Als deze schuimtaart me gaat lukken, probeer ik die ook een keer. Durf me er nu nog niet aan te wagen.. haha
Hij ziet er vooral zo mooi uit  O-) Bijna zonde om om te eten hihi.

5 Laatst bewerkt door Carien (17-04-2014 06:44)

een heteluchtoven zet je 10-15 graden lager dan een conventionele :)

ik heb deze taart ook eens gemaakt, maar vond wel dat er veuls te veul crème opging, daardoor erg machtig :S en dan had ik nog niet eens alle opgegeven crème gebruikt... Maar goed, smaken verschillen ;-)
Omdat ik niet van de koffie ben, had ik een hazelnootcrème gemaakt mbv meringue botercrème.
Volgens mij moet je bij die mix dan nog wel gewoon suiker doen.... :think: of is het niet zo dat de samenstelling van de mix veranderd is en dat je er geen suiker meer aan toe hoeft te voegen?? Ik gebruik het zelf niet, maar heb er wel wat over gelezen.... Kan zijn dat dit recept is van voor de wijziging van de mix.... In ieder geval je vocht vervangen door de koffie en verder maken zoals op de verpakking staat :)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

6

Ik zet mijn oven (boven/onderwarmte) altijd op ongeveer 125 graden Celsius :)

7

Ontzettend bedankt!

Ik zal de lagen creme inderdaad niet te dik maken, dat lijkt me ook niet lekker. Wordt het ook erg machtig.

Bij ons thuis houden we ook niet van koffie (we drinken het zelfs niet), dus ik twijfelde ook al. Dacht er al aan om een lichtere espresso erdoor te doen en dan maar even te proeven hoe de creme smaakt. Misschien iets meer hazelnootextract erdoor doen? Of wat minder koffie.. jullie nog tips?

Ik eet namelijk zelf nooit hazelfnootschuimtaart (ben allergisch voor noten), dus vind het lastig in te schatten wat ik erdoorheen moet doen. Maar familie is er gek op, dus ga hem nu toch maar een keer proberen.

Misschien is het inderdaad van een oude verpakking botercreme mix. Nu hoef je er alleen nog maar water en boter bij te doen.

8 Laatst bewerkt door anja66 (18-04-2014 20:01)

Het recept voor de moccacreme is inderdaad nog gebaseerd op de oude mix. Je kunt nu dus gewoon de aanwijzingen voor de nieuwe mix gebruiken. Nog een tip om het inzakken van je schuim te voorkomen kun je een deel van de maïzena door de gemalen hazelnoten mengen. Weet uit mijn hoofd niet meer precies, staat op mijn oude pc, en deze heeft helaas de zegen gegeven. Als ik het terug kan vinden zal ik het nog even vermelden.

Ik heb het terug gevonden:

De gouden tip tegen inzakken van je eiwit is je hazelnoten te mengen met de maïzena en 100 gram poedersuiker,(dan wel 100 gram suiker minder doen omdat je dit vervangt door de poedersuiker. Dus 200 gram suiker en 100 gram poedersuiker) en dit mengsel door je messcherpstijve eiwit te spatelen.

9

anja66 schreef:

Het recept voor de moccacreme is inderdaad nog gebaseerd op de oude mix. Je kunt nu dus gewoon de aanwijzingen voor de nieuwe mix gebruiken. Nog een tip om het inzakken van je schuim te voorkomen kun je een deel van de maïzena door de gemalen hazelnoten mengen. Weet uit mijn hoofd niet meer precies, staat op mijn oude pc, en deze heeft helaas de zegen gegeven. Als ik het terug kan vinden zal ik het nog even vermelden.

Ik heb het terug gevonden:

De gouden tip tegen inzakken van je eiwit is je hazelnoten te mengen met de maïzena en 100 gram poedersuiker,(dan wel 100 gram suiker minder doen omdat je dit vervangt door de poedersuiker. Dus 200 gram suiker en 100 gram poedersuiker) en dit mengsel door je messcherpstijve eiwit te spatelen.

Heel erg bedankt!

Ik ga me er morgen aan wagen  :9

10

Tadaaaaaa!

http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZA7MYZHO.jpg

Hij was heerlijk! Nogmaals dank voor jullie tips. Zonder jullie was het niet gelukt  ;)
Wat moesten we ook zonder dit forum.. hihi  *D

11

mooi gedaan! :D

12

:thumb: ziet er errug goed gelukt uit :Y

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

13

Ziet er heerlijk uit. En inderdaad, wat zouden we moeten zonder dit forum. Altijd fijn om iemand te kunnen helpen, maar vooral ook als je hulp nodig hebt.