Onderwerp: Hulp gevraagd bij hazelnootschuimtaart
Je kunt me van alles laten boetseren en versieren, maar ik voel me een totale leek bij 'gewoon' bakken. Laatst had ik al vragen over een simpele slagroomtaart en nu dus bij een hazelnootschuimtaart Ik was nog nooit verder gekomen dan mooi versierde taarten, appeltaarten en brownies. Dus alle tips zijn welkom
Ik wil graag onderstaand recept van de site maken, maar heb er toch nog wat vraagjes over..
Hierbij het recept:
Werkwijze bodem:
Teken op bakpapier 3 vierkanten van ongeveer 22 bij 22. Klop de eiwitten met de helft van de suiker zeer stijf. Doe er op het laatst de overige suiker en de maizena bij. Spatel er daarna de gemalen hazelnoten door. Spuit hier de vierkanten van het centrum uit mee vol en egaliseer. Bak ze in een oven van 125 graden C. in 1.5 tot 2 uur gaar. Draai de oven uit en laat ze met de deur open nadrogen.
Werkwijze vulling en afwerking:
Voeg het hazelnootaroma toe aan de espresso. Vul met water aan tot 200 ml. Meng de mix en de suiker goed met het vocht en laat 15. minuten rusten. Sla nu de slagroom met de suiker stijf. Maak nu de hazelnootmoccacrème; Klop de boter romig en voeg in gedeelten het mixmengsel toe. Volg verder de aanwijzingen op de verpakking van de mix voor botercrème.
Neem een plak progres en schep hierop 1/3 van de crème. Leg er een tweede plak progres omgekeerd bovenop en doe hierop de helft van de geslagen room. Zet de derde plak hier omgekeerd op. Smeer de bovenkant in met crème. Smeer de zijkanten van de taart in met de rest van de slagroom. Zet de zijkant van de taart aan met nougatine of gebruneerd amandelschaafsel. Gebrande gemalen hazelnoten zijn ook erg lekker. Garneer de bovenkant met de resterende crème, nootjes en chocoladerolletjes.
M'n vragen..
1: Ik neem aan dat dit een normale oven is. Hoeveel zou ik hem op hetelucht moeten zetten?
2: Ik denk eraan om een ander vorm te maken en hem rond te maken. Maar hoe schat je in wanneer progres gaar/klaar is?
3: Er staat het volgende "Voeg het hazelnootaroma toe aan de espresso. Vul met water aan tot 200 ml. Meng de mix en de suiker goed met het vocht en laat 15. minuten rusten. Sla nu de slagroom met de suiker stijf. Maak nu de hazelnootmoccacrème; Klop de boter romig en voeg in gedeelten het mixmengsel toe. Volg verder de aanwijzingen op de verpakking van de mix voor botercrème."
Ik snap dus dat het vocht dat je normaal bij de botercreme doet vervangt door espresso. Maar moet er dan alsnog poedersuiker door? Wordt dat niet heel erg zoet? Of moet dat juist hierbij?
4: Kan ik hieruit opmerken dat ik de slagroom gewoon klop en als gewone slagroom een laag mee vul?
Nou bakkers, alvast heel erg bedankt voor het helpen!