Onderwerp: Ganache mislukt?
Hallo allemaal,
Afgelopen weekend heb ik voor het eerst een taart afgesmeerd met ganache. Dit moest volgens dit forum een veel mooier resultaat geven dan botercreme. Nou, ik moet zeggen: "het was een groot drama".
Ik had ganache gemaakt van 400ml slagroom met 800 gr. melkchocolade. De chocolade in zo klein mogelijke stukjes gehakt, en overgoten met slagroom tegen de kook aan. Toen de chocolade gesmolten was heb ik de ganache eerst in de garage, en later in de koelkast gezet. Ik vond dat de ganache niet heel erg stevig werd. (meer hele slappe chocolade pasta) Terwijl ik hier altijd lees dat de ganache te hard wordt.
Omdat ik geen alternatief had heb ik de ganache toch maar op de taart gesmeerd.(Anders had ik eerst nog botercreme moeten maken, terwijl ik toch al in tijdnood zat). De ganache bleef maar naar beneden druipen. Zo goed en kwaad als het ging een dikke laag ganache op de taart gesmeerd, en de taart in de koelkast gezet.
Na enkele uren de taart uit de koelkast gehaald, en de dikke drab die onderlangs de taart stond weggehaald. Daarna met een mes de taart zo glad mogelijk gemaakt, en de taart weer terug in de koelkast. In het filmpje van Michelle zie je dan dat na een paar uur de ganache nagenoeg hard is. Bij mij was echter de ganache stevig, maar heel erg plakkerig. Ik heb toch maar de fondant erop gedaan, omdat de taart toch af moest, en de taart zo goed mogelijk afgewerkt. Het eindresultaat viel me gelukkig mee, en ik heb veel positieve reacties gehad, maar voor mij was eigenlijk de lol van de taart af. Ik heb melkchocolade van lidl gebruikt. Zou dat het probleem kunnen zijn? Ik had deze nog nooit eerder gebruikt, maar wel de pure en de witte chocolade van lidl, en deze bevalt heel goed. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, want ik wil het nog wel een keer opnieuw proberen, maar hoop dan niet weer zo'n stress mee te maken.
Groetjes Anja
Ik heb er even een foto bij geplaatst, waarop je kunt zien dat de taart niet echt strak is.