1 Laatst bewerkt door anja66 (09-04-2014 12:28)

Onderwerp: Ganache mislukt?

Hallo allemaal,

Afgelopen weekend heb ik voor het eerst een taart afgesmeerd met ganache. Dit moest volgens dit forum een veel mooier resultaat geven dan botercreme. Nou, ik moet zeggen: "het was een groot drama".
Ik had ganache gemaakt van 400ml slagroom met 800 gr. melkchocolade. De chocolade in zo klein mogelijke stukjes gehakt, en overgoten met slagroom tegen de kook aan. Toen de chocolade gesmolten was heb ik de ganache eerst in de garage, en later in de koelkast gezet. Ik vond dat de ganache niet heel erg stevig werd. (meer hele slappe chocolade pasta) Terwijl ik hier altijd lees dat de ganache te hard wordt.
Omdat ik geen alternatief had heb ik de ganache toch maar op de taart gesmeerd.(Anders had ik eerst nog botercreme moeten maken, terwijl ik toch al in tijdnood zat). De ganache bleef maar naar beneden druipen. Zo goed en kwaad als het ging een dikke laag ganache op de taart gesmeerd, en de taart in de koelkast gezet.
Na enkele uren de taart uit de koelkast gehaald, en de dikke drab die onderlangs de taart stond weggehaald. Daarna  met een mes de taart zo glad mogelijk gemaakt, en de taart weer terug in de koelkast. In het filmpje van Michelle zie je dan dat na een paar uur de ganache nagenoeg hard is. Bij mij was echter de ganache stevig, maar heel erg plakkerig. Ik heb toch maar de fondant erop gedaan, omdat de taart toch af moest, en de taart zo goed mogelijk afgewerkt. Het eindresultaat viel me gelukkig mee, en ik heb veel positieve reacties gehad, maar voor mij was eigenlijk de lol van de taart af. Ik heb melkchocolade van lidl gebruikt. Zou dat het probleem kunnen zijn? Ik had deze nog nooit eerder gebruikt, maar wel de pure en de witte chocolade van lidl, en deze bevalt heel goed. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, want ik wil het nog wel een keer opnieuw proberen, maar hoop dan niet weer zo'n stress mee te maken.

Groetjes Anja

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-CYVK8YA7.jpg

Ik heb er even een foto bij geplaatst, waarop je kunt zien dat de taart niet echt strak is.

2

Re: Ganache mislukt?

Ik maak ganache altijd een dag van tevoren zodat ie in de kelder of de koelkast echt volledig koud kan worden. Ik heb wel eens geprobeerd om hem dezelfde dag al te verwerken, maar dat kwam echt niet goed, net als bij jou. Dus misschien was dat het probleem. Ik weet uit mijn hoofd ook even niet de verhouding voor melkchocoganache zeker, aangezien ik altijd met wit werk, maar als ik het zo zie lijkt het mij wel te kloppen.

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

3

SweetTooth schreef:

Ik maak ganache altijd een dag van tevoren zodat ie in de kelder of de koelkast echt volledig koud kan worden. Ik heb wel eens geprobeerd om hem dezelfde dag al te verwerken, maar dat kwam echt niet goed, net als bij jou. Dus misschien was dat het probleem. Ik weet uit mijn hoofd ook even niet de verhouding voor melkchocoganache zeker, aangezien ik altijd met wit werk, maar als ik het zo zie lijkt het mij wel te kloppen.

Bedankt voor je reactie SweetTooth.
Ik had de ganache ook de avond van tevoren gemaakt, en juist in eerste instantie niet in de koelkast geplaatst, omdat je hier altijd leest dat de ganache te hard wordt, en niet meer smeerbaar. Toen 's ochtends bleek dat het niet stijf werd maar in de koelkast gezet. Ik had eigenlijk op dat moment al willen bekleden, maar doordat het nog zo zacht was werd het pas 's avond dat ik dit (omdat de taart toch echt af moest ) durfde. Ik ga het nog niet opgeven, maar zal wel even duren voordat ik het  weer aandurf. Ik maak ook niet heel veel taarten, dus ga het pas weer proberen bij een onbelangrijke taart.

4 Laatst bewerkt door SweetTooth (09-04-2014 13:30)

In dat geval ligt het misschien inderdaad aan de gebruikte chocolade. Ik heb geen ervaring met de Lidl-repen. Ik gebruik wel eens de smelt-callets (als ze die hebben) en die verwerken prima.
Toch een keer met andere chocolade proberen dan.

En voor wat betreft je taart: die ziet er prima uit hoor, tuurlijk niet zo extreem strak als je soms ziet, maar ook niet zo erg als ik aan de hand van je verhaal verwacht had. Maar zelf zie je natuurlijk veel meer.

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

5 Laatst bewerkt door Anna_4 (09-04-2014 13:36)

Wat vervelend zeg! Ik maak altijd 1 op 1 ganache met de pure chocoladerepen van AH basic (euroshopper) en dat gaat altijd goed. Ik doe het iets anders dan Michelle: ik breng de room in een pannetje tegen de kook aan, dan het vuur uit en de stukjes chocolade erbij. Even laten staan om te smelten en dan goed doorroeren met een spatel (niet met de garde) tot een gladde 'saus'. Dan is het natuurlijk nog te warm om te smeren, dus ik zet de pan altijd even in het vriesvak. Elke 5 minuten doorroeren tot het dik genoeg is, dus chocoladepasta dikte. Dan wel meteen eruit halen en gaan verwerken, anders wordt het alweer aardig dik. Succes!

Ik gebruik voor afsmeren altijd witte ganache. 300 gram chocolade met 125 ml slagroom. Gaat altijd goed. Maar melkchocolade zou in de verhouding 2 chocolade, 1 slagroom ook moeten werken. Snap dus niet zo goed wat er verkeerd is gegaan. Ik laat de ganache altijd afkoelen in de koelkast. Elke paar minuten even doorroeren totdat hij de juiste dikte heeft. Als ik de taart heb afgesmeerd en verder laat koelen in de koelkast wordt de ganache echt goed hard. Harder dan botercreme.