Onderwerp: Luchtig biscuit

Hallo allemaal,
Kan iemand mij een tip geven hoe ik mijn taarten wat minder machtig maak.
Voor het biscuit gebruik ik altijd 6 eieren, 200 gram suiker en 200 gram zelfrijzend bakmeel. De suiker met de eieren laat ik minstens 10 minuten mixen. Dat wordt ook altijd lekker luchtig en 4x zoveel. Daarna schep ik voorzichtig het gezeefde bakmeel erdoor en dan gaat het 3 kwartier in de oven op 175 gr.
Het biscuit komt er altijd heel luchtig en strak uit. So far so good zou je zeggen.

Ik vul mijn taarten meestal met een bavarois (chipolata of aardbeien) en een laagje frambozen gelatine (zelf gemaakt, dus niet heel erg zoet). Ik smeer de taart dun af met botercreme, omdat het anders te machtig zou worden en bekleed hem dan met marsepein. de afwerking is iedere keer natuurlijk anders.
Toch hoor ik altijd dat mijn taarten erg machtig zijn, als ik bij de bakker een marsepeintaart haal vind ik ze nooit machtig.  Wat doe ik verkeerd?
Alvast bedankt voor jullie tips.

Kijk ook eens op mijn fb pagina Mar-vellous cakes!

Re: Luchtig biscuit

Misschien in plaats van bavarois een keer slagroom proberen met vers fruit. Ik probeer zelf altijd iets fris in de vulling te doen zoals verse aardbeien. Afsmeren doe ik niet meer met bc. Ik vind bc namelijk echt niet lekker. Ik smeer altijd af met witte ganache. Wit omdat dat niet zo doorschijnt met lichtere kleuren, maar je kunt natuurlijk ook melk of puur gebruiken. Je hebt dan niet zo'n hap zoete meuk aan de rand ;-). Verder zou je  misschien even kunnen kijken naar de dikte van je marsepein. Iets dunner uitrollen scheelt vaak een hoop. En fondant taart blijft altijd een beetje machtig. Het is nu eenmaal geen slagroom taart en vruchten vlaai.

Dank je wel Jolanda, je tip van slagroom met verse aardbeien ga ik zeker een keer proberen.
Het gaat mij met name om het biscuit wat vrij machtig is. Het rijst altijd goed en voelt ook luchtig, maar toch!
Als ik ipv zelfrijzend bakmeel eens bloem en maizena ga gebruiken, de eieren eerst even in warm water leg,wordt het dan luchtiger? Ik zou het grasg krijgen zoals bij de banketbakker  :)
Kom maar op met jullie tips, alvast bedankt.

Dank je wel Jolanda, je tip van slagroom met verse aardbeien ga ik zeker een keer proberen.
Het gaat mij met name om het biscuit wat vrij machtig is. Het rijst altijd goed en voelt ook luchtig, maar toch!
Als ik ipv zelfrijzend bakmeel eens bloem en maizena ga gebruiken, de eieren eerst even in warm water leg,wordt het dan luchtiger? Ik zou het grasg krijgen zoals bij de banketbakker  :)
Kom maar op met jullie tips, alvast bedankt.