1

Onderwerp: Fondant scheurt.

Als ik mijn taarten bekleed scheuren ze vaak uit aan de randjes. Ik weet niet zo goed wat ik fout doe, hebben jullie tips?

2

Re: Fondant scheurt.

Kan aan de kwaliteit van je fondant liggen, maar de kans op scheurtjes is vooral groot als je je fondant niet goed genoeg hebt gekneed. En verwerk je het ook vlot? Als je er te lang over doet dan kan het wat uitdrogen, wat de kans op scheurtjes ook vergroot.

3

Re: Fondant scheurt.

Welk merk fondant gebruik je? Kleur je het zelf? Hoe rol je het uit? Gebruik je poedersuiker?

Sorry, hoop vragen, maar het kan op veel punten mis gaan.

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

4

Re: Fondant scheurt.

Kan ook zijn dat je lap te groot en/of te dun is uitgerold. Wanneer ik de lap op de taart hebt gelegd begin ik zo snel mogelijk met de randen aan te drukken, zodat er geen scheurtje/barstjes komen  ;)

5

Re: Fondant scheurt.

Ik had ook problemen met SatinIce.
Ben overgestapt naar Callebaut en ik wil niet meer anders! Veel fijner werken!

Wel wat duurder, maar een hoop frustratie minder!

6

Re: Fondant scheurt.

cakebym schreef:

Welk merk fondant gebruik je? Kleur je het zelf? Hoe rol je het uit? Gebruik je poedersuiker?

Sorry, hoop vragen, maar het kan op veel punten mis gaan.


Ik gebruik vaak het fondant van funcakes, ik kleur het niet zelf want dat vind ik best lastig, ik rol het uit met een deeg roller en ik gebruik poeder suiker omdat ik geen silicone mat kan vinden die groot genoeg is!

7

Re: Fondant scheurt.

Paula66 schreef:

Kan aan de kwaliteit van je fondant liggen, maar de kans op scheurtjes is vooral groot als je je fondant niet goed genoeg hebt gekneed. En verwerk je het ook vlot? Als je er te lang over doet dan kan het wat uitdrogen, wat de kans op scheurtjes ook vergroot.

Ja, ik probeer het zo snel mogelijk te doen en kneed het ook best goed maar als ik het uitrol zie ik er soms al lijnen in zitten. Die Later uit scheuren op de taart

8

Re: Fondant scheurt.

Door de poedersuiker droogt de fondant alleen maar uit, vind ik.
Je zou kunnen proberen om je aanrecht in te smeren met een beetje crisco.

Ik rol uit op de bureaumat van Ikea (projs of zoiets). Deze is niet officieel voedselveilig, daar zijn al veel discussies over geweest.
Er zijn ook mensen die uitrollen op een stuk tafelzeil. Ook dar speelt het verhaal van voedselveiligheid.
Dan is er nog 'the mat'. Geen ervaring meeen de meningen zijn verdeeld geloof ik. HEt kotm er op neer dat je tussen twee stukken plastic (?) uitrolt, de bovenste eraf haalt en dan de lap omdraait op de taart en dan pas het andere stuk er af haalt.

Ik gebruik trouwens aardappelzetmeel tegen het plakken. Daar droogt de fondant niet zo van uit. En ik ben van funcakes overgestapt naar callebaut.
Zoals Seefje al zegt: wat duurder, maar zooo veel fijner werken. Maar ook alleen verkrijgbaar in wit...

Als je de lap op de taart hebt liggen helpt het ook om meteen de bovenste centimeter aan te drukken Dan hangt het gewicht minder aan de rand en heb je ook minder kans op scheuren.

Het is ook een kwestie van vaak doen en oefenen..

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

Re: Fondant scheurt.

Ik heb geen mat oid en gebruik voor deco en kleine stukjes altijd crisco. Voor zo'n grote lap echter vind ik dat crisco toch nog een beetje plakt. Niet dat het vast plakt, maar met poedersuiker kun je de lap schuiven en met crisco gaat dat dus niet. Ik heb volgens mij een hele aparte techniek om de fondant op de taart te krijgen ;-). Ik rol hem uit, breng dan 1 hand en pols onder het fondant, wip de tweede er ook onder en dan til de lap zo met 2 handen op ;-). Moet je zien op te begrijpen denk ik. Heb het ook wel eens met een roller gedaan, maar het deel dat dan naar beneden hangt is zo zwaar dat het fondant uitrekt en soms zelfs scheurt.

Ik heb overigens nooit echt problemen met scheuren. Denk dat je fondant dan idd wat droog is. Geen poedersuiker door de fondant rollen en als de eerste keer uitrollen is mislukt en je wilt opnieuw beginnen dan zit er vaak behoorlijk wat poedersuiker aan de onderkant, dus dan wordt je fondant ook wel droog. Misschien een klein beetje crisco in de vingers en even goed doorkneden?

10

Re: Fondant scheurt.

Heel erg bedankt voor de tips!! Hier kan ik wat mee =)